ارائه پیشنهادهای پژوهشی در نشست هم‌اندیشی بنیاد قرآن
کد خبر: 3954593
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴

ارائه پیشنهادهای پژوهشی در نشست هم‌اندیشی بنیاد قرآن

در نشست هم‌اندیشی بنیاد قرآن با عنوان «آینده‌پژوهی فعالیت‌های قرآنی و اولویت‌بندی مسائل و چالش‌ها»، پیشنهادهای پژوهشی در راستای شناسایی مسائل مبتلابه جامعه، به ویژه جامعه قرآنی مطرح شد.

ارائه پیشنهادهای پژوهشی در نشست هم‌اندیشی بنیاد قرآنبه گزارش ایکنا، نشست هم‌اندیشی بنیاد قرآن با عنوان «آینده‌پژوهی فعالیت‌های قرآنی و اولویت‌بندی مسائل و چالش‌ها» شب گذشته، 28 بهمن‌ماه در فرهنگسرای رسانه تهران برگزار شد.

این برنامه با قرائت قرآن از سوی حجت‌الاسلام یوسف‌وند آغاز شد و در  ادامه حجت‌الاسلام حسین‌زاده، دبیرکل بنیاد قرآن گفت: برگزاری این گونه جلسات در شناسایی مسائل مبتلابه جامعه، به ویژه جامعه قرآنی ضروری به نظر می‌رسد. بدیهی است این گونه جلسات ضمن شناسایی مسائل قرآنی باعث هم‌افزایی و بالندگی فرهیختگان و اندیشمندان قرآنی در ارائه راهکارهای اجرایی  خواهد شد.

وی ادامه داد: از اهداف برپایی نشست مذکور می‌توان به ارائه پیشنهادهای پژوهشی در زمینه آینده‌پژوهی فعالیت‌های قرآنی، شناسایی و اولویت‌بندی مسائل و چالش‌های نظام توسعه فرهنگ قرآنی و پیشنهادهای پژوهشی دوازده‌گانه، اخذ نظرات علما، اندیشمندان و قرآن‌پژوهان در خصوص عناوین پژوهشی ذکر شده، انتخاب چند عنوان پژوهشی برای پیگیری و انجام پژوهش‌های ارائه شده با هماهنگی سایر نهادهای قرآنی دولتی و مردم‌نهاد اشاره کرد.

دبیرکل بنیاد قرآن بیان کرد: بنیاد قرآن با توجه به اینکه یک تشکیلات قرآنی مردم‌نهاد است و فرهیختگان و پژوهشگران قرآنی با آن همکاری می‌کنند، آمادگی خود را جهت پذیرش تعدادی از عناوین پژوهشی اعلام کرده و در اولین نشست هم‌اندیشی بنیاد قرآن نظرات علما و پژوهشگران قرآنی اخذ شده و با طرح آن در جلسات آتی و تکمیل آن‌ها تعدادی از عناوین پژوهشی را جهت تهیه نهایی انتخاب و ارائه خواهد کرد.   

وی به عناوین پیشنهادی پژوهشی ارائه شده اشاره و اظهار کرد: از عناوینی که نیاز به پژوهش دارند می‌توان به مواردی نظیر نهادینه‌شدن فساد و دروغ در مدیریت کشور، ارزش و هنجار نشدن آموزش عمومی قرآن در فرهنگ خانواده‌ها و فرهنگ عمومی جامعه، عدم آشنایی و انس کافی با متن، مفاهیم و معارف قرآن و فقدان توانایی‌های لازم برای فعالیت‌های قرآنی در دانش‌آموختگان حوزوی و دانشگاهی رشته‌های دینی، کاهش اعتقاد به قرآن و اسلام در مسئولان و بدنه جامعه، بیگانگی نسل جوان با قرآن به دلیل ضعف علمی و رفتاری معلمان و کمبود آگاهی و ضعف باور نسبت به اهمیت و محوریت قرآن در مدیران و فعالان نظام فرهنگی کشور اشاره کرد.

حسین‌زاده افزود: همچنین تبدیل فعالان قرآنی به نماد قشری‌گری، دنیاطلبی و مخالف اخلاق، محوریت سرگرمی در فضای مجازی و غفلت از امور دینی در بخش عمده نسل جوان، فقدان نظام تربیت مدیران و برنامه‌ریزان بااخلاص و کارآمد قرآنی، تهی شدن فضای رشته‌های قرآنی دانشگاهی از معنویت و رفتار قرآنی، افزایش مرجعیت شخصی، تکثر فهم در دین، ناتوانی نظام تبلیغات دینی در پاسخگویی و دفاع از حقانیت قرآن، غلبه فرهنگی آموزش سایر دروس بر درس قرآن و انزوا و حذف در نظام مدیریت مدارس کشور و ... از دیگر عناوین پژوهشی پیشنهاد شده است.

وی عنوان کرد: تحلیل علّی‌ و معلولی مسائل شناسایی شده با رویکرد پویایی‌شناسی سیستم‌ها، راهکارهای تقویت شناخت و انس با قرآن مسئولان جامعه در سطوح و حوزه‌های مختلف، متن‌کاوی جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی و تحلیل محتوای آن، اجرای پیمایش ملی میزان ارزش بودن تعلیم قرآن میان خانواده‌ها، بررسی میزان آشنایی و انس و توانایی فهم و تدبر در قرآن روحانیت، بررسی برنامه درسی حوزه‌های علمیه و پیشنهادهای لازم برای قرآن محور کردن آن و میزان بهره‌گیری عموم مردم از رسانه‌های سنتی قرآنی را نیز می‌توان به عنوان پیشنهادهای پژوهشی دیگری مطرح کرد.

حسین‌زاده ارزیابی نسبت میان برنامه درسی قرآنی و مشاغل قرآنی، تربیت مدیران و برنامه‌ریزان با اخلاص و کارآمد قرآنی، تحلیل شبکه تصمیم‌گیری امور قرآنی کشور و ارائه مدل پیشنهادی، بررسی راهکارهای افزایش آگاهی و باور نسبت به اهمیت و محوریت قرآن در مدیران و فعالان نظام فرهنگی کشور، راهکارهای فرهنگ‌‌سازی توجه به خودسازی و خلوص در مدیران و فعالان ارشد مسئول امور قرآنی کشور را از دیگر سرفصل‌های پیشنهادی برای پژوهش ذکر کرد.

انتهای پیام
captcha