هم‌افزایی نیروهای جهادی و مدافعان سلامت در جبهه کرونا
کد خبر: 3941383
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲

هم‌افزایی نیروهای جهادی و مدافعان سلامت در جبهه کرونا

یک گروه پانزده نفره از دانشجویان و طلاب جهادی مدارس علمیه شهرکرد از هفته گذشته وارد جبهه مقابله با کرونا شده‌اند و پس از طی دوره‌های آموزشی لازم، اکنون در سه شیفت هشت ساعته در بخش کرونایی بیمارستان هاجر حضور می‌یابند و به بیماران خدمت‌رسانی می‌کنند.

در شرایطی که ماه‌ها از تاخت و تاز ویروس منحوس کرونا در جوامع انسانی می‌گذرد و بلای جان مردم دنیا و کشور شده، افزایش تعداد مبتلایان همواره یکی از مسائل مهمی بوده که به‌ویژه در زمینه کمبود فضا، امکانات و نیرو نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. همچنین طولانی شدن فرآیند مبارزه با کرونا سبب خستگی کادر درمان در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌ها شده و بسیاری از آنان نیز گرفتار این بیماری شده‌اند و امکان حضور در بیمارستان‌ها را ندارند. از دیگر سو، بیماران کرونایی غالباً علاوه بر مشکلات و دردهای جسمی، دچار آلام روحی و روانی نیز می‌شوند که در بسیاری از موارد به دلیل تنها ماندن و دور شدن از اعضای خانواده و نیز تحمل درد جسمی، نیازمند دریافت توصیه‌ها و راهکارهای مشاوره‌ای برای رهایی از این وضعیت و رسیدن به سلامت جسمی و روحی می‌شوند.

در چنین شرایطی، حضور نیروهای جهادی در کنار کادر درمان و ارائه خدمات به بیمارستان و بیماران می‌تواند بسیار راهگشا باشد که این مهم از ابتدای آذرماه در چهارمحال‌وبختیاری اتفاق افتاده است؛ براساس اعلام جبهه فرهنگی چهارمحال‌وبختیاری، ۲۴۰ نیرو در استان برای انجام امور خدماتی و همراهی بیماران کرونایی آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند تا با ورود به مراکز درمانی، مشکل کمبود نیروی خدماتی و همراه بیمار تا حدوی مرتفع شود.

در همین راستا، یک گروه پانزده نفره از دانشجویان و طلاب جهادی مدارس علمیه شهرکرد نیز وارد جبهه مقابله با کرونا شده‌اند و پس از طی دوره‌های آموزشی لازم، اکنون در سه شیفت هشت ساعته در بخش کرونایی بیمارستان هاجر حضور می‌یابند و همکاری و همیاری پرستاران و همراهی با بیماران را آغاز کرده‌اند. گفت‌وگوی ایکنا را با مسئول یکی از گروه‌های جهادی می‌خوانیم، این طلبه جوان که تمایلی به ذکر نام در این گفت‌وگو نداشت، در سطح مقدماتی مدرسه سفیران موعود(عج) مشغول تحصیل است.

ایکنا - برای حضور در بخش کرونایی بیمارستان چه آموزش‌هایی را گذراندید؟

در جلسات مختلف از جمله با معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان این موضوع مطرح شد که با توجه به افزایش روزافزون آمار بیماران بستری و بدحال بیمارستان‌ها و افزایش رفت‌وآمد مردم به بیمارستان‌ها به‌ویژه همراهان بیماران کرونایی، تصمیم بر این شد که فراخوانی برای جذب نیروهای جهادی داوطلب از اقشار گوناگون منتشر شود تا بتوان از ظرفیت این نیروها که از ابتدای شیوع کرونا جبهه مقابله با این ویروس منحوس را ترک نکرده‌اند، برای کمک به کادر درمان و و همراهی بیماران مبتلا به کرونا استفاده شود.

این فراخوان مجازی با عنوان همراه بیمار مورد استقبال قرار گرفت و در نهایت گروهی ۱۵ نفره از دانشجویان، کارکنان و طلاب برادر مدارس علمیه شهرکرد شکل گرفت که دوره‌های لازم را پشت سر گذاشتند و از هفته گذشته در بخش کمک به پرستاران و ارائه خدمات پرستاری و نيز در عرصه سلامت روحی بیماران و ارائه مشاوره در سه شیفت کاری مشغول خدمت‌رسانی هستند؛ این کار در شهرکرد در بخش بانوان مراحل ابتدایی را طی می‌کند و هنوز آغاز نشده است.

ایکنا - نیروهای جهادی از ابتدای قائله کرونا خدمات اجتماعی بسیاری را در ساحت‌های گوناگون به مردم ارائه کرده‌اند، حضور این نیروهای داوطلب در کنار کادر درمان و بیماران گرفتار چقدر ضرورت دارد؟

ضرورت این کار به‌ویژه به دلیل تنها ماندن بیماران مبتلا به کرونا است؛ طبیعتاً به دلیل خطرات ویروس کرونا و قدرت بالای سرایت آن، خانواده‌های بیماران توان همراهی بیمار خود را ندارند حال آنکه برخی بیماران بدحال‌ یا مسن برای انجام امور شخصی خود نیازمند کمک هستند. متأسفانه گاهی شاهد کم‌لطفی فرزندان در قبال پدر و مادر پیرشان هستیم که حتی جویای احوالشان هم نمی‌شوند. لذا حضور نیروهای جهادی بیش از هر چیز با هدف همراهی بیماران و کمک به آنان برای انجام امور شخصی و نیز صحبت و هم‌کلامی با آنان برای ارتقای سلامت جسمی و روحی آنان است.

ایکنا - بازتاب حضور نیروهای جهادی داوطلب در بیمارستان چه بازخوردی از سوی کادر درمان و بیماران داشته است؟

کادر درمان بیمارستان از حضور ما استقبال کرده و همکاری لازم را با ما دارند و لباس ویژه و سایر تجهیزات لازم را در اختیار ما قرار می‌دهند، بیماران و خانواده‌های آنان نیز از تلاش نیروهای جهادی در بیمارستان خرسند هستند و به‌ویژه با مشاهده انجام کار فی‌سبیل‌الله و بدون چشمداشت روحیه می‌گیرند و فضای خوبی حاکم است.

دو نفر از اعضای گروه دوره مشاوره و روانشناسی برای تعامل با بیماران مبتلا و ارتقای سلامت روانی را طی کرده‌اند و در ساعات مختلف در بالین بیماران حاضر می‌شوند و در فضایی دوستانه و صمیمی به گفت‌وگو با آنان می‌پردازند؛ این همکلامی و ارائه نکات ناب قرآنی و روایی و نیز بهره‌گیری از راهکارهای روانشناختی برای بازیابی روحیه از دست رفته بیماران به‌ویژه بیماران مسن‌تر، کمک شایانی به سلامت جسمی و روحی آنان کرده است. گاه پیش آمده که بیمار از دریافت مکرر و زیاد داروها، دوری از خانواده، اضطراب خسته و رنجور می‌شود و حضور نیروهای جهادی و روحیه دادن به بیماران در بهبود این شرایط دشوار، بسیار مؤثر بوده است.

ایکنا - از حضور خودتان در بالین بیماران مبتلا به کرونا بگویید.

اولین شیفت بنده شیفت شب بود که در بالین بیماران حضور داشتم و در مواردی که دستگاه اکسیژن نیاز به تنظیم داشت یا بیماران نیازمند کمک بودند، انجام وظیفه کردم.

ایکنا - در خصوص سختی کار پرستاران و کادر درمان بیمارستان در عرصه مبارزه با کرونا توضيح بدهيد.

استفاده طولانی‌مدت از ماسک و لباس محافظ حقیقتاً سخت و طاقت‌فرساست، ضمن اینکه درگیری طولانی‌مدت چندماهه با این بیماری و مشاهده صحنه‌های ناخوشایندی که بیماران بدحال دارند و  فوت این بیماران نیز براى كادر درمان آزاردهنده و ناگوار است و گاه حتى در مظان اتهام از سوى اعضاى خانواده متوفيان قرار می‌گیرند. همچنین خبرهای ناخوشایندی که از گرفتار شدن یا به شهادت رسیدن همکاران دریافت می‌کنند، کادر درمان را رنجور کرده است. دور بودن‌های طولانی‌مدت از خانواده، اضطراب ناشی از درگیر شدن خود یا اعضای خانواده با بیماری از جمله عواملی هستند که سبب خستگی روحی و فیزیکی و چه بسا فروپاشی روانی مدافعان سلامت شده است اما مشاهده می‌کنیم که این جهادگران سلامت عاشقانه و ایثارگرانه با تمام قوت در صحنه حاضر هستند و به کار خود ادامه می‌دهند.

انتهای پیام
captcha