ادب متعالی و دینداری خردورزانه در سلوک استاد کرمانی
کد خبر: 3930904
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳

ادب متعالی و دینداری خردورزانه در سلوک استاد کرمانی

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: خانم کرمانی نگرشی دیندارانه و خردورزانه و زندگی مؤمنانه و معناداری را از خود نشان داد و این جنبه بارز را در زندگی او نمی‌توان منکر شد.

دینداری خردورزانه مهمترین ویژگی استاد کرمانی بودبه گزارش ایکنا، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه دوم آبان ماه، در مراسم بزرگداشت چهلمین روز ارتحال طوبی کرمانی، استاد دانشگاه تهران، با قرائت آیه شریفه 155 و 156 سوره بقره «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ»، گفت: طبق بیان برخی مترجمان و مفسران در برگردان بخش پایانی آیه، همه ما از آن خدا هستیم نه یکدیگر و در نهایت هم به سوی او بازخواهیم گشت.

وی افزود: 24 سال از دور و نزدیک با ایشان همکاری داشتم و شاهد تلاش‌ها و دغدغه‌های دلسوزانه‌شان برای تربیت علمی، دینی و فرهنگی نسل جوان جامعه بودم؛ در مناسبات مختلف و مسئولیت‌ها شاهد بودم که خانم کرمانی چقدر دلسوزانه و مادرانه با دانشجویان برخورد می‌کرد. البته این برخورد منحصر به دانشجویان نبود و در تعامل با همکاران و کارمندان دانشکده الهیات مثال‌زدنی بود.

دینداری خردورزانه؛ معنای زندگی

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ندیدم که کمترین سوءتفاهمی از سوی دیگران در مورد این بانوی دانشمند ایجاد شود. در پی تعامل با ایشان، خانم کرمانی را به چند ویژگی ممتاز می‌شناسم؛ مهم‌ترین ویژگی او رعایت اخلاق اسلامی، دینی و ادب متعالی در برخورد با دیگران بود. دیگر ویژگی ایشان اعتقاد راسخ به راهگشا بودن آموزه‌های دینی در زندگی بود؛ او دینداری خردورزانه را معنای زندگی قلمداد و گویی برای انتقال این آموزه زندگی می‌کرد.

فقهی‌زاده تصریح کرد: خانم کرمانی نگرشی دیندارانه و خردورزانه و زندگی مؤمنانه و معناداری را از خود نشان داد و نمی‌توان منکر این جنبه بارز از شخصیت او شد؛ ویژگی دیگر آن مرحوم این بود که دانش را برای دانش نمی‌خواست، گرچه تا بالاترین مدارج علمی پیش رفت و مایه افتخار دانشگاه بود، اما دانش را برای زیست انسانی و اخلاق‌مدارانه پیگیر بود تا گره از زندگی انسان امروز باز کند.

وی افزود: ویژگی دیگر ایشان دغدغه‌ آشکار در حوزه اعتقادات دینی و نگرانی در برابر کوشش‌های مدعیان دانش و عقلانیت بود که از نگرش درست اعتقادات اسلامی راهزنی می‌کنند؛ هرگز از یاد نمی‌برم که چند ماه قبل با شور و هیجان مادرانه و با احساس پرشور و عقلانیت به بنده گفت که فلان نویسنده پرآوازه خارجی مطالبی را درباره تفسیر قرآن بیان کرده و ترجمه آن نشر یافته و مناسب است که در معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد پاسخ‌های صحیح و مناسبی علیه آن ارائه و به زبان‌های مختلف ترجمه شود.

برخورد مادرانه با زائران در حج

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد ابوالقاسمی، معاون سابق امور بین‌الملل سازمان سمت و بعثه جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: از ایشان خاطرات بسیار شیرینی برای ما باقی مانده است و ما او را «ام‌المبلغین» می‌نامیدیم، مانند یک مادر با مخاطبان برخورد می‌کرد و هر وقت زائرانی را همراه خود به بعثه می‌آورد، آن قدر محبت می‌کرد که همه مجذوب اخلاق وی می‌شدند.

وی بیان کرد: در میدان کار بسیار جدی و جسور بود و در عین حال همواره خنده به لب داشت؛ در سالی که برگزاری مراسم برائت با مشکل روبه‌رو و قرار شد که مراسم در چادرها برگزار شود، ایشان به صورت خودجوش تلاش زیادی کرد تا زائران دیگر کشورها را به چادرها دعوت کند تا در همان شرایط سخت مراسم برائت پرشور برگزار شود. ایشان صلابت و تعصب زیادی به ولایت فقیه و شخص آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، داشت و اول و آخر نگاه و کلامش ایشان بود و امیدوارم با شهدا و صلحا محشور شود.

انتهای پیام
captcha