طوبی کرمانی؛ از عقل‌محوری تا جهانی‌اندیشی
کد خبر: 3930893
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۱
گزارش ایکنا از مراسم بزرگداشت اولین فیلسوف زن ایران؛

طوبی کرمانی؛ از عقل‌محوری تا جهانی‌اندیشی

مراسم چهلمین روز درگذشت طوبی کرمانی، استاد فلسفه دانشگاه تهران، امشب، دوم آبان‌ماه، به صورت مجازی و با حضور همکاران، مسئولان و استادان دانشگاه تهران برگزار شد و سخنرانان ضمن تسلیت ارتحال وی از عقل، علم‌محوری و روحیه جهانی‌اندیشی او سخن گفتند.

خانم کرمانی از عقل‌محوری تا جهانی‌اندیشیبه گزارش ایکنا، مراسم چهلمین روز ارتحال طوبی کرمانی، استاد فقید دانشگاه تهران، امشب، دوم آبان‌ماه، با تلاوت سوره مبارکه الرحمان آغاز شد، سپس محمود واعظی، رئیس مرکز مطالعات عالی دانشگاه تهران، بیان کرد: چهلمین روز ارتحال آن فیلسوف ارجمند و بانوی وارسته و بااخلاص و پاک و مبلغ شایسته و ارجمند را تسلیت عرض می‌کنم؛ پر کشیدن وجودی پاک به حق، ثلمه‌ای بر عالم اسلامی است. نه تنها بر خانواده، محیط دانشگاه و جهان اسلام بلکه برای بسیاری از علاقه‎مندان که پای صحبت‌های وی نشسته‌اند، دردناک است.

وی با بیان اینکه درگذشت این بانوی عزیز مصداق این روایت شریفه «ثلم فی الاسلام ثلمة لا یصدها شیء» است، افزود: ایشان همچنین مصداق آیات شریفه «الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ» بود، رفتار و گفتارش عمل صالح بود و دلی آرام و مطمئن داشت؛ پرکار و پرتلاش در راه احیای مکتب اهل بیت(ع) بود و شایسته است که بگوییم مصداق «طُوبَى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ»؛ طیب، پاک و باطراوت زندگی کرد.

واعظی بیان کرد: برای ما درس است که فردی هم علم‌محور و هم عقل‌محور باشد و هم به گونه‌ای زندگی کند که سادگی و بی‌آلایشی از سر و روی رفتار او ببارد؛ بدوت تکلف بود و برای کار کردن نه محتاج میز بود و نه لقب؛ هدفش قلب مخاطب و فراگیر بود تا بتواند آن را تسخیر کرده و در آن نفوذ کند و مطالب را عقلانی و زیبا بر جان مخاطب بنشاند.

وی اظهار کرد: معیار کارش اثربخشی بود و عاشق مخاطبش بود؛ در کلاس درس عشق به دانشجو می‌ورزید و مهربان و مادروار و منضبط رفتار می‌کرد؛ به زیباترین کلمات و گویه‌ها قلب مخاطب را با خود همراه می‌کرد و این ویژگی بسیار منحصر به فرد ایشان بود.

خانم کرمانی از عقل‌محوری تا جهانی‌اندیشی

واعظی تصریح کرد: گاهی می‌خواست مطلبی را به کسی بگوید، یک هفته روی آن فکر می‌کرد تا مبادا با گفتن آن جمله دل کسی را بشکند و او را ناراحت کند؛ می‌خواست مادری کند و اثربخش باشد، نه اینکه با کلماتش انتقام بگیرد و یا خودش را نشان دهد؛ می‌خواست دل دیگران را رام کند. مقام معظم رهبری در چند سال قبل فرمودند که تلاش کنید مطالبتان را به قلب مخاطب و نه گوش مخاطب برسانید و ایشان چنین ویژگی داشت؛ حرف در دنیا زیاد است، ولی مطلب جان نشین که به دل بنشیند و به رفتار تبدیل شود کم است.

خانم کرمانی به معنای واقعی مؤمن بود

همچنین احمد باقری، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، در سخنانی گفت: خانواده الهیات یکی از عزیزترین دوستان خود را از دست داد و همچنین داغدار این مصیبت است. وی در سال‌های متمادی و بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر به تعلیم و تربیت دانشجویان پرداخت.

وی افزود: سابقه آشنایی بنده با ایشان به بیش از 30 سال می‌رسد، نوع رفتار و برخورد ایشان مبتنی بر اعتقاد و دیانت بود و در این راه محکم و بدون تزلزل و با تمام معنا مؤمن و مسلمان به معنای واقعی بود؛ این دیانت و ایمان در رفتار و گفتارش مشهود بود.

باقری تصریح کرد: مهم‌ترین خصوصیات آن بانو که می‌توانم به آن شهادت بدهم، توانمندی فوق‌العاده، انگیزه و پشتکار مثال‌زدنی، تعهد و انضباط کاری کم‌نظیر و دلسوزی و فداکاری مادرانه بود؛ حضور دائمی در دانشکده داشت و در مجامع مختلف علمی و فرهنگی در خارج از دانشکده نقش‌آفرین بود و برای بهبود وضعیت فرهنگی جامعه و مقابله با تهاجم فرهنگی همانند یک سرباز تلاش می‌کرد.

رئیس دانشکده الهیات بیان کرد: در مسائل مرتبط با زنان مؤثر و صاحب ایده بود، و این توانایی یک نیروی خدادادی بود که در او به ودیعه نهاده شده بود و به تمام معنا امانتداری کرد؛ هرگز با وجود موانع دلسرد نمی‌شد و امیدوار و پرانرژی و در تکاپو بود؛ همیشه تلاش کرد مؤثر باشد ولو یک گام؛ در تعهد و انضباط کاری ایشان جزء اساتیدی بود که وظایف قانونی خود را به نحو احسن انجام می‌داد و به مسائل مختلف دانشکده حساس بود.

خانم کرمانی از عقل‌محوری تا جهانی‌اندیشی

وی افزود: دلسوزی و فداکاری بی‌نظیری به دانشجویان داشت و رفتار مادرانه داشت و دانشجویان هم به او عشق ورزیدند، می‌خواست کرمانی‌های زیادی را تربیت کند، شواهد نشان می‌دهد در این امر موفق بود؛ دائماً در حال پیگیری مشکلات درسی و روحی دانشجویان بود و هر کاری را شروع می‌کرد به نحو احسن به سرانجام می‌رساند و حتی در مشکلات مالی دانشجویان نقش‌آفرین بود و دستگیری می‌کرد.

باقری تصریح کرد: بعد از بازنشستگی هم هفته‌ای یکی دوبار سر می‌زدند و دوست داشت در این رفت‌و آمدها گرهی از کارهای دانشکده باز کند که نشان از علقه وصف‌ناپذیر ایشان به الهیات بود؛ ان‌شاءالله غریق رحت الهی باشند و مورد رحمت و غفران الهی قرار بگیرند.

جهانی‌اندیشی طوبی کرمانی

احد فرامرز قراملکی، استاد دانشگاه تهران، گفت: بنده تقریباً همکاری 40 ساله با این اندیشمند فقید داشتم و از وی فروتنی، همکاری، جهانی فکرکردن و مهربان بودن را آموختم؛ هم در کارش حرفه‌ای عمل می‌کرد، بر کیفیت تأکید فراوان داشت و بسیار اخلاق‌مدار بود.

وی تصریح کرد: اینکه باید جهانی بیندیشیم و اندیشه خود را در ویترین جهانی قرار دهیم، مورد تأکید ایشان بود؛ فروتنی علمی ایشان هم جای خود دارد و بنده خاطرات فراوانی از فروتنی وی دارم.

ظرفیت بین‌المللی تشیع

شجاعی‌فرد، استاد نمونه کشوری دانشگاه علم و صنعت و عضو هیئت علمی بعثه جمهوری اسلامی ایران، در سخنانی در این مراسم تصریح کرد: در سال‌هایی که ما در بعثه خدمت ایشان بودیم، خاطرات زیادی از وی داریم؛ از ویژگی‌های مهم خانم کرمانی در مسائل فرهنگی با دیدگاه وسیعی می‌اندیشید و دنبال جنبه بین‌المللی امور فرهنگی بود و اعتقاد داشت ظرفیت فرهنگ تشیع آن قدر هست که بتواند به همه مناطق نفوذ کند.

شجاعی‌فرد اظهار کرد: از دیگر ویژگی‌های آن بانوی محترم مسئولیت‌پذیری بود و دوست نداشت در حاشیه باشد، خودش با اینکه مدیریت یک سمینار و جلسه را برعهده داشت، ولی همه امور را از ریز و درشت پیگیری می‌کرد و دنبال اسم و رسم و لقب برای خودش نبود.

خانم کرمانی از عقل‌محوری تا جهانی‌اندیشی

وی افزود: ایستادگی و مقاومت و در میدان بودن برای او مهم بود و ابا نداشت محدوده کارش را وسعت بدهد در حال که این روحیه در شخصیت‌های فرهنگی کم است و افراد تصور می‌کنند چون خودشان همه کاری بلدند به دیگران فرصت و مجالی نمی‌دهند؛ همچنین در کارها با مجموع مسئولان کار، همکاری داشت و هماهنگ بود و راه حل ارائه می‌کرد.

یادآور می‌شود، این مراسم از طریق گروهی که در شبکه اجتماعی واتساپ که از روز ارتحال آن بانو تشکیل شده برگزار شد.

انتهای پیام
captcha