سلامتی هزینه‌بردار است/ تعریف طعام از منظر اسلام
کد خبر: 3852441
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
سبک زندگی اسلامی/ ۵

سلامتی هزینه‌بردار است/ تعریف طعام از منظر اسلام

گروه اجتماعی ــ کارشناس طب اسلامی با بیان اینکه سلامتی هزینه‌بردار است، گفت: بسیاری از بیماری‌هایی که امروز در جامعه رواج پیدا کرده مربوط به خوراک و مزاج است و متأسفانه مردم آنجایی که لازم است هزینه نمی‌کنند و در موارد غیرضروری هزینه‌های بالایی را متقبل می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمسعود مهدیان‌نیا، کارشناس طب اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، در رابطه با خوراکی‌های مورد تأیید اسلام، بیان کرد: اسلام در حوزه خوراکی توصیه به حلال و طیب می‌کند و خداوند در آیه ۱۶۸ سوره مبارکه بقره می‌فرماید «يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیطان»، از حلال‌ها و طیب‌ها تناول کنید.

وی با بیان اینکه امروز بیشتر به مقوله حلال در خوراکی‌ها توجه کرده‌ایم و از جنبه طیب آن‌ها غفلت شده است، ادامه داد: خوراک حلال تعریف مشخصی دارد و بر روی همه بسته‌های مواد غذایی مهر تأیید حلال را مشاهده می‌کنیم اما طیب به موادی گفته می‌شود که هیچ‌گونه ضرر و زیانی برای بدن نداشته باشند، یک ماده حلال می‌تواند برای بدن ضرر داشته باشد اما مواد طیب اینگونه نیستند درواقع می‌توان گفت هر طیبی حلال است اما هر حلالی طیب نیست؛ لذا باید جامعه را به سمت استفاده از طیب‌ها سوق دهیم.

حجت‌الاسلام مهدیان‌نیا بیان کرد: آنچه که امروز به عنوان افزودنی‌های مجاز در جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد حلال هستند اما طیب نیستند زیرا بر روی جسم و روح انسان اثر می‌گذارند و در علم جدید نیز ضرر این مواد شناخته شده است.

این کارشناس مذهبی به آیه ۲۴ سوره مبارکه عبس «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ» که می‌فرماید به آنچه می‌خورید دقت کنید، اشاره و اظهار کرد: خوراک‌هایی که می‌خوریم تنها از راه دهان وارد بدن نمی‌شوند بلکه آنچه که می‌شنویم خوراک گوش، آنچه که می‌بینیم خوراک چشم، آنچه که استشمام می‌کنیم خوراک مشام و ... محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: در اسلام به هرآنچه که بدن با آن در ارتباط است خوراکی گفته می‌شوند، در روایات به نگاه کردن به رنگ سبز و یا چمن بسیار توصیه شده است زیرا که سبب آرامش و شادابی روح می‌شود پس این نگاه کردن خوراک چشم محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام مهدیان‌نیا در ادامه در رابطه با خوراکی‌های دهان گفت: مهمترین خوراکی‌ها خوارکی‌هایی هستند که از دهان وارد بدن می‌شوند که باید دو عنصر حلال و طیب را داشته باشند تا سلامتی انسان حفظ شود اما متأسفانه خوراکی‌های امروز از خوراکی مورد تأیید اسلام بسیار فاصله گرفته است.

توصیه‌های در خصوص نان و نمک

وی افزود: در فرهنگ اسلامی اعتقاد داریم هر ماده غذایی را که مورد استفاده قرار می‌گیرد باید سالم و بدون افزودنی دریافت کنیم به طور مثال نمک که مهم‌ترین عنصر غذایی است باید سالم و برگرفته از طبیعت باشد زیرا «نمک طبیعی سنگ یا دریا» یک ماده غذایی کامل محسوب می‌شود که نه تنها سبب فشار خون نمی شود بلکه تنظیم کننده فشارخون نیز می‌باشد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: اما نمک تصفیه شده بدلیل تغییراتی که در آن ایجاد می‌شود سبب فشار خون می‌شود؛ لذا حلال است اما طیب نیست و امروزه از آن به عنوان ماده‌ای خطرناک نیز یاد می‌شود اما خوردن نمک طبیعی هیچ منع و عوارضی ندارد؛ در روایات بر قرار دادن نمک و سرکه طبیعی بر سر سفره بسیار تأکید و بیان شده از آغاز تا پایان چنین سفره‌ای ملائکه بر اهل آن سفره صلوات می‌فرستند یا در حدیث دیگری می‌فرماید شروع و پایان غذایتان را نمک قرار دهید و همچنین در حدیث دیگری می‌فرماید خوردن نمک درمان ۷۰ نوع بیماری است که این عدد نشانگر درمان بسیاری از بیماری‌هاست و روایات فراوان دیگری که همه این‌ها نشان از اهمیت مصرف نمک می‌باشد.

وی نان را عنصر دیگری برشمرد که باید به سلامت آن دقت داشته باشیم و ادامه داد: متأسفانه در این زمینه هم دقت‌های لازم صورت نمی‌گیرد، مراحل پخت نان اعم از کاشت و زمین کشاورزی گندم، نحوه آسیاب کردن گندم، فرایند تخمیر و پخت نان باید اسلامی و با دقت باشد که امروز زمین‌های کشاورزی مملو از سموم شیمیایی هستند، سبوس گندم جدا می‌شود، جوش شیرین به خمیر افزوده می‌شود که این اقدامات نان را ناسالم می‌کند و خاصیت اصلی آن‌را از بین می‌برد.

اهمیت سبزیجات

حجت‌الاسلام مهدیان‌نیا در رابطه با روغن به عنوان عنصر مهم سوم، بیان کرد: در اسلام بر مصرف روغن سفارش بسیار شده است زیرا که سبب نرم شدن بدن می‌شود البته روغنِ مورد تأیید اسلام روغن‌های صنعتی و شیمیایی که سبب گرفتگی عروق می‌شوند نیست بلکه روغن‌های گیاهی و حیوانی نظیر روغن زیتون، روغن ارده کنجد و ... است. پس از استفاده روغن نمی‌توان چشم‌پوشی کرد اما می‌توان روغن سالم را انتخاب و استفاده کرد.

کارشناس طب اسلامی به اهمیت سبزیجات اشاره کرد و گفت: متأسفانه امروزه مصرف سبزی در سفره‌های ما کم شده است، حال آنکه امام رضا(ع) می‌فرمودند: بر سر سفره‌ای که سبزی نباشد نمی‌نشینم، این جمله بیان‌گر این نیست که آن حضرت به دنبال سفره رنگین بودند بلکه اهمیت سبزی را بیان می‌کند که امروز به فراموشی سپرده شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که محصولات طبیعی در بازار گران‌قیمت هستند و امکان خرید مردم کم شده است، برای رفع این مشکل چه پیشنهادی دارید، بیان کرد: بله، محصولات طبیعی یا گران‌قیمت هستند و یا در دسترس افراد نیستند که نهادهای دولتی و حکومتی باید برای همه‌گیری شدن این محصولات همت کنند و از آنجایی که این مواد از ضروریات زندگی مردم هستند چاره‌ای برای کاهش قیمت‌ها بیندیشند البته خود مردم در این حوزه نیز می‌توانند مؤثر باشند و محصولات مورد نیازشان را خودشان تولید کنند.

حجت‌الاسلام مهدیان‌نیا افزود: به طور مثال در روایات متعددی خرید نان مذمت شده است و تأکید اسلام به پخت نان به صورت خانگی است، گوشت مصرفی را می‌توان از طریق پرورش بلدرچین تأمین کرد، روغن حیوانی را نیز در روستاها می‌توان یافت که از این طریق هم نان، گوشت و روغن سالمی خواهند داشت و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

فرهنگ استفاده از محصولات طبیعی

وی افزود: فرهنگ استفاده از محصولات طبیعی باید در بین خانواده‌ها تبیین شود و خانواده‌ها خود مولد محصولات مورد نیازشان باشند و منتظر حمایت دستگاه یا نهاد خاصی نباشند، البته هم‌اکنون در بسیاری از نقاط کشور این خودکفایی صورت گرفته است و محصولات تولید شده به شهرها و روستاهای همجوار نیز صادر می‌شود.

حجت‌الاسلام مهدیان‌نیا با بیان اینکه سلامتی هزینه‌بردار است، گفت: بسیاری از بیماری‌هایی که امروز در جامعه رواج پیدا کرده است مربوط به خوراک و مزاج است و متأسفانه مردم آنجایی که لازم است هزینه نمی‌کنند و در مورد غیرضروری هزینه‌های بالایی را متقبل می‌شوند، حال آنکه اگر شخصی از ابتدا مراقب سلامتی خود باشد و محصولات سالم و طبیعی، اگرچه گران‌قیمت، مصرف کند در میانسالی هزینه‌ای برای درمان بیماری‌های متعددی نظیر چربی، سکته، گرفتی عروق و ... نخواهد کرد؛ لذا طب اسلامی نه به عنوان طب پرخرج و پرهزینه بلکه به عنوان طب سلامتی باید مورد توجه قرار گیرد و با مصرف خوراکی‌های سالم از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری شود.

این کارشناس مذهبی با اشاره به تأکید اسلام بر روی دو وعده غذایی، بیان کرد: در روایات برعکس تصورات عامه به خوردن شام تأکید بسیاری شده و خوردن ناهار مذمت شده است، با خوردن دو وعده غذایی صبحانه و شام و حذف وعده ناهار هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود و هم از عوارض ناهار که بی‌حالی، رخوت، کرختی و ... است، رهایی می‌یابیم.

تأثیر خوراکی‌ها بر روح

حجت‌الاسلام مهدیان‌نیا افزود: یک عادت بد غذایی در نزد بیشتر مردم این است که غذای کم‌خاصیت اما زیاد مصرف می‌کنند حال آنکه باید بر کیفیت بیفزایم و از کمیت بکاهیم که بهترین راهکار، صبحانه مقوی و صرف شام همزمان با غروب آفتاب است که با این روش از بسیاری از بیماری‌ها در امان هستیم.

وی با بیان اینکه تمام خوراکی‌ها بر روح نیز اثر می‌گذارند، ادامه داد: طیبات روح را با نشاط و آماده پذیرش حق می‌کنند و هرچه به سمت خبیثات بریم آثار آن‌ها را نیز بر روی روح و جسم مشاهده خواهیم کرد مصداق این جمله، سخن طلایی امام حسین(ع) در خطاب به قوم مقابل بود که فرمودند: شکم‌های آن‌ها از حرام پر شده است، پس مواد غذایی حرام و همچنین مواد حلال اما غیر طیب اثرات وضعی بسیاری بر جسم و روح انسان دارند تا حدی که ممکن است شخص را از راه راست منحرف کنند.

حجت‌الاسلام مهدیان‌نیا در پایان در رابطه با تأثیر مواد غذایی بر روح و جسم، بیان کرد: جسم و روح با یکدیگر رابطه کامل دارند و آنچه بر جسم اثر بگذارد روح را نیز تحت الشعاع قرار می‌دهد؛ لذا مصرف مواد غذایی حرام روح عبادت را از فرد می‌گیرد و به روح انسان لطمه می‌زند.

انتهای پیام
captcha