امروز مردم ظرفیت ایجاد جامعه تشکیلاتی را دارند
کد خبر: 3845971
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
سبک زندگی ایرانی اسلامی/1

امروز مردم ظرفیت ایجاد جامعه تشکیلاتی را دارند

گروه اجتماعی ـ پژوهشگر مسائل دینی گفت: در جامعه تشکیلاتی ولایت فقیه دستور می‌دهد و کل جامعه ایمانی آن‌ را اجرا می‌کنند و امروز مردم ظرفیت ایجاد جامعه تشکیلاتی را دارند که مددرسانی در سیل و جریان اربعین نشانه وجود این ظرفیت است.

زندگی کارمندی مانع رشد و شکوفا شدن استعداد/استخدام در ادارات بزرگ‌ترین خیانت به مردم است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین عبدالعلی‌زاده‌فرد، پژوهشگر و دانش‌آموخته مسائل دینی در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، در خصوص کسب و کار اسلامی و شرایط کسب و کار در جامعه امروز،  اظهار کرد: کسب و کار از نظر فقهی به پنج دسته حلال، حرام، مکروه، مباح  و مستحب تقسیم می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال 57 تنها انقلاب سیاسی رخ داد و بُعدهای اقتصاد، فرهنگ، علم، صنعت و ... رها شد، ادامه داد: با وجود اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در کشور فعالیت می‌کند اما باز هم آن‌گونه که باید فرهنگ در جامعه نهادینه نشده است.

حجت‌الاسلام عبدالعلی‌زاده‌فرد با اشاره به اینکه برخی نخست‌وزیران و رئیس‌جمهوران گذشته در موضوع اقتصاد بیشتر مکاتب غربی را در کشور پیاده کردند، اظهار کرد: دو مکتب «کیلزی‌ها» و «فیریدمنی‌ها» مهمترین مکاتب اقتصادی  در دنیا بودند که نظریه‌هایشان به تصویب رسید و به همین دلیل دیگر مکاتب از بین رفتند.

این محقق جوان تصریح کرد: در مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی برای موضوع اقتصاد فرمولی با مهر و تآیید این مجمع تنظیم می‌شود که اقتصاد متناسب برای اجتماع را طبق نظریه نئو کیلز طراحی کرده است، کیلز در نظریه‌هایش اعتقاد دارد که حرص را در بین مردم ترویج دهد و امروز در برخی رسانه‌ها مشاهده می‌کنیم که مردم را به خرید مازاد بر نیازهایشان تشویق می‌کنند.

وی اظهار کرد: این تبلیغات و مواردی که مصرف‌گرایی و خرید بیش‌ از اندازه را در جامعه ترویج دهد از نظر اسلام حرام است اما متآسفانه می‌بینیم که در جامعه اتفاق می‌افتد و کسی نسبت به آن واکنش نشان نمی‌دهد و دلیل این امر، عدم  تبیین موضوع برای افراد جامعه است.

حجت‌الاسلام عبدالعلی‌زاده بیان کرد: نظارت همه کارها بر عهده مقام معظم رهبری نیست، البته ایشان در زمینه اقتصاد مقاومتی نظریه‌ای داده‌اند اما با وجود گذشت 10 سال از این نظریه همچنان اقتصاد کشور مقاومتی نشده و آنچه که مورد نظر مقام معظم رهبری بود در جامعه محقق نشده است.

تولید برای کسب و کار

پژوهشگر مسائل دینی به چند معیار کسب و کار اسلامی اشاره کرد و افزود: کسب و کار مورد نظر اسلام بر روی محصول و تولید است نه بر روی قیمت و تخفیف دادن در فروش، چرا که این عمل یک رویه غربی است، در آمریکا برنامه‌ای وجود دارد که از چند روز قبل قیمت‌ اجناس را افزایش می‌دهند و در مدت زمان مشخص تخفیف‌های بالایی بر روی آن‌ها می‌زنند که متأسفانه این عمل غربی چند سالی است که وارد کشور ما نیز شده است.

وی با اشاره به اینکه اسلام با کارخانه سازی‌های عظیم و هلدینگ مخالف است، بیان کرد: پیشنهاد اسلام این است که در هر شهر محصولات همان شهر تولید شود و معیار جمع شدن کارخانه‌ها در یک جا معیاری مخالف اسلام است.

حجت‌الاسلام عبدالعلی‌زاده‌فرد ایجاد کارگاه‌های کوچک و زودبازده را معیار دیگر اقتصاد اسلامی دانست و گفت: اقتصادِ برکت‌مبنا یکی از بخش‌های اقتصاد اسلامی بوده، در واقع یک قاعده علمی است که در علم غرب تعریف نمی‌شود و البته در محاوره مردم نیز دیده می‌شود.

این محقق جوان ادامه داد: مدیریت منابع محدود برای رفع احتیاجات نامحدود، تعریف علم اقتصاد در این دو مکتب غربی این است که در کشور نیز در سخن برخی از مسئولان دیده می‌شود که منابع آبی و ...محدود است و نیازهایمان نامحدود که این جمله خود شرک است، چراکه در اسلام عکس این موضوع وجود دارد و مدیریت منابع نامحدود برای احتیاجات محدود است.

وی ادامه داد: به طور مثال در خلقت، پسماند وجود ندارد اما در تمدن غربی پسماند تولید می‌شود، مانند: بنزین خودرو که هوا را آلوده می‌کند و ... اما محصولات و منابع اسلامی پسماند ندارد و چیز مضری تولید نمی‌کنند.

مدرک‌گرایی؛ بزرگ‌ترین خیانت به مردم

حجت‌الاسلام عبدالعلی‌زاده‌فرد راحت بودن تولید و عدم وابستگی به غیر را پنجمین معیار اقتصاد اسلامی دانست و گفت: مدرک‌گرایی، استخدام در ادارات و پشت میزنشینی بزرگ‌ترین خیانت در حق مردم بود، یک کشور چند اداره دارد که همه مردم در آن‌ها استخدام شوند، کار آزاد انسان را می‌سازد و زندگی کارمندی مانع رشد و شکوفا شدن استعدادهای انسان می‌شود.

پژوهشگر مسائل دینی با بیان اینکه هیچ گاه نباید انتظار داشت که رهبر جامعه همه کارها را پیگیری کند، بیان کرد: نخبگان انقلابی بین رهبر جامعه و مردم قرار دارند که باید کارها را دنبال کنند، بخشی از این نخبگان روحانیان هستند اما روحانیانی که بر مبنای اسلام جامع فکر می‌کنند.     

حجت‌الاسلام عبدالعلی‌زاده اظهار کرد: تمدن به مصداق نیست به ساختار است، ساختار سازمانی به گونه‌ای که کسی در رأس باشد و دیگران دستورات او را اطاعت کنند یکی از سیاست‌های غرب است، زیرا ساختار اسلام تشکیلاتی است نه سازمانی و هرجا که این ساختار سازمانی شد کارها درست پیش نرفت.

وی ادامه داد: به طور مثال جریان اربعین را کدام سازمان می‌توانست راه‌اندازی و مدیریت کند، هیچ سازمان و دولتی چنین قدرتی ندارد و این جریان به‌صورت تشکیلاتی و مردمی اداره می‌شود، لذا در جامعه تشکیلاتی ولایت فقیه دستور می‌دهد و کل جامعه ایمانی آن‌را اجرا می‌کنند و امروز مردم ظرفیت ایجاد جامعه تشکیلاتی را دارند که مددرسانی در سیل و جریان اربعین نشانه وجود این ظرفیت است.

انتهای پیام
captcha