بلوغ جامعه سلامت درباره جایگاه قرآن؛ لازمه تحقق نظام سلامت قرآنی
کد خبر: 3530543
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
واشیان تصریح کرد:

بلوغ جامعه سلامت درباره جایگاه قرآن؛ لازمه تحقق نظام سلامت قرآنی

گروه سلامت: عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی(ص) با تأکید بر اهمیت نظام‌سازی در حوزه اسلام و سلامت تصریح کرد: اگر این بلوغ در جامعه سلامت اتفاق بیفتد که با همه پیشرفت علم، هنوز هم نیازهایی هست که می‌شود بر سر سفره قرآن آنها را برطرف کرد، آن زمان می‌توان گفت که ما دارای یک نظام سلامت اسلامی یا قرآنی شده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس‌علی واشیان، عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با تأکید بر اهمیت نظام سازی در حوزه اسلام و سلامت اظهار کرد: متأسفانه پژوهش و رساله‌هایی که به کار نظام‌سازی برای اسلام و سلامت بر اساس قرآن و عترت پرداخته‌اند بسیار کم است.

وی افزود: قرآن و عترت نگاهی به سلامت دارد که دیگر ادیان ندارند این دیدگاه‌ها هم حوزه مبانی سلامت، اصول و قواعد آن و ویژگی‌ها را در دربر می‌گیرد و هم اینکه به چالش‌هایی که در این حوزه وجود دارد، می‌پردازد.

سنجش وضعیت سلامت موجود

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: از سوی دیگر قرآن و عترت در حوزه سلامت معیار‌هایی به ما ارائه می‌دهد که با استناد به آن می‌توان فهمید آیا وضعیت سلامت موجود رضایت‌بخش است یا خیر؟

وی ادامه داد: این نگاه به سلامت تنها کشف آسیب را در بر نمی‌گیرد بلکه شاخص و معیاری را معرفی می‌کند که از طریق آن می‌توان فهمید که تا چه حد از وضعیت مطلوب فاصله داریم.

این پژوهشگر قرآن و سلامت با ذکر مثالی به دیدگاه قرآن در رابطه با سلامت اجتماعی پرداخت و عنوان کرد: وقتی سلامت اجتماعی در معرض خطر قرار می‌گیرد با استناد به معیارهای قرآنی می‌توانیم با آن مواجه شده و از به وجود آمدن آسیب پیشگیری کنیم؛ مثلا قرآن در رابطه با موضوع تلخ طلاق یکسری رفتار و شاخص را معرفی می‌کند که با رعایت آن هیچگونه آسیب اجتماعی به وجود نمی‌آید.

واشیان تأکید کرد: قرآن مبنای درستی را برای سلامت اجتماعی بیان کرده است که با توجه به آن می‌توان نظامی را برای سلامت اجتماعی بنیان گذاشت و ضمن پیشگیری از آسیب، در صورت وقوع راه‌هایی برای درمان معرفی می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر این بلوغ در جامعه سلامت اتفاق بیفتد که با این همه پیشرفت علم، هنوز نیازهایی است که می‌شود بر سر سفره قرآن آنها را برطرف کرد، آن زمان می‌توان گفت که ما دارای یک نظام سلامت اسلامی یا قرآنی شده‌ایم.

captcha