رویکرد وزارت بهداشت استفاده حداکثری از منابع قرآنی و روایی در سلامت است
کد خبر: 3529044
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
خدادوست:

رویکرد وزارت بهداشت استفاده حداکثری از منابع قرآنی و روایی در سلامت است

گروه سلامت: مدیرکل دفتر طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت با اشاره به ظرفیت‌های قرآنی و روایی سلامت بر استفاده حداکثری وزارت بهداشت از این ظرفیت‌ها تأکید کرد.

محمود خدادوست، مدیرکل دفتر طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه وزارت بهداشت بر این اعتقاد است که قرآن و منابع روایی ائمه ظرفیت‌های زیادی برای ارتقای سلامت مردم دارد اظهار کرد: در این راستا وزارت بهداشت، رویکردهایی را از طریق معاونت آموزشی برای راه اندازی دانشکده طب و دین و دفتر طب سنتی و اسلامی در تشکیل کارگاه‌های نظام سلامت در اسلام پیش می‌برد.

وی افزود: معاونت آموزشی وزارت بهداشت با همکاری حوزه علمیه قم دانشکده طب و دین را راه‌اندازی کرده که امسال با پذیرش دانشجو سعی دارد تا با استفاده از نقاط مشترک آموزه‌های قرآنی و دینی همچنین پزشکیT ظرفیت مناسبی را برای ارتقای سلامت مردم فراهم کند.

خدادوست ادامه داد: در یک سال اخیر نیز دفتر طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت مقوله نظام سلامت در اسلام را پیگیری و سه کارگاه را در این رابطه برگزار کرده و کارگاه‌های دیگری را نیز در دست اقدام دارد.

وی عنوان کرد: پیش از این اعلام کرده بودیم که در چارچوب جشنواره امام رضا(ع) قرار است مهرماه امسال همایش نظام سلامت در اسلام را تحت عنوان جشنواره رضوی در مشهد برگزار می‌کنیم؛ از سوی دیگر نشست هم اندیشی دست اندرکاران و اساتید خبره در حوزه نظام سلامت در اسلام به زودیی در قم برگزار می‌شود.

مشاور وزیر بهداشت یادآور شد: ماحصل این جشنوا‌vه‌ها و در جشنواره سال آینده تحت عنوان «نظام سلامت در اسلام با رویکرد سیره رضوی» به وسیله کتاب و مقاله ارائه می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: رویکرد ما این است که از ظرفیت منابع روایی و قرآنی نهایت استفاده را برای ارتقای سلامت مردم ببریم، اما متأسفانه عده‌ای با رویکردی افراطی به بهانه طب اسلامی می‌خواهند تمام بیماری‌ها را از طریق برخی روایات منتسب به ائمه اطهار درمان کنند.

خدادوست عنوان کرد: دین مبین اسلام یک دین جامع، مانع و کامل است و رهنمودهای بسیار خوبی برای ارتقای سلامت در تمامی ابعاد آن دارد که ما نیز باید از آن به ویژه در حوزه سلامت معنوی استفاده کنیم.

وی در ادامه با اشاره به دیگر اقدامات دفتر طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت در حوزه خدمات به مردم اظهار کرد: خدمات طب سنتی و اسلامی با تأکید شخص وزیر بهداشت قرار است تحت پوشش بیمه بروند و چنانچه شورای عالی بیمه برای تأمین منابع مالی آن متعهد نشوند خود چاره‌ای برای آن اندیشیده و برخی از خدمات پر کاربرد را بیمه کنیم.

این مدیر ارشد وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت تولیت سلامت مردم را بر عهده دارد به افرادی که به صورت غیر قانونی خدمات طب سنتی و اسلامی را ارائه می‌دهند هشدار داد و گفت: هرجایی که سلامت مردم بخواهد تحت تأثیر منفی فعالیت‌های افراطی‌گری در حوزه طب سنتی قرار گیرد وزارت بهداشت موظف است با آن برخورد کند.

وی بیان کرد: هر شخص، مرکز یا مؤسسه‌ای بخواهد در حوزه سلامت مداخله کند نخست باید پزشکی باشد که حق مداخله داشته باشد دوما مرکز و مؤسسه هم باید از مبادی ذی‌ربط در معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز مجوز‌های لازم را اخذ و پروانه فعالیت و بهره برداری را داشته باشد. در صورت اخذ مجوز و آغاز فعالیت وزارت بهداشت باید بر آن نظارت داشته باشد.

خدادوست یادآور شد: هر مؤسسه آموزشی هم که در حوزه طب فعالیت می‌کند بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید از وزارت بهداشت مجوز لازم را داشته باشد در غیر این صورت وزارت بهداشت از طریق مقام قضایی با آن به شدت برخود خواهد کرد.

captcha