ظرفیت‌های نظام سلامت در حوزه اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 3486025
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴

ظرفیت‌های نظام سلامت در حوزه اقتصاد مقاومتی

گروه سلامت: ظرفیت‌های حوزه سلامت به ویژه در حوزه صنعت حلال، گردشگری سلامت یا درمان ناباروری امری است که با توجه به نام گذاری سال 95 با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را کاسته و افق‌های جدیدی را پیش روی ما بگشاید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رهبر معظم انقلاب سال 95 را با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه، تهدیدهای ملی همچون سال‌های پیش به عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام‌گذاری کردند. در سال‌های تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی ایران یکی از نقاطی که تا حدود زیادی مردم و مسئولان را اذیت کرد حوزه سلامت به ویژه حوزه دارو و تجهیزات پزشکی بود.

در حوزه سلامت گرچه با توجه به تلاش‌های پزشکان و برنامه‌ریزی مدیران نظام سلامت این کمبود تا حدود زیادی جبران شد اما در تحریم بودن برخی اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی همچنین تحریم‌های بانکی و توقف مبادلات تجاری منجر به عدم دسترسی به تجهیزات و یا داروهایی شد که مورد نیاز بیماران به ویژه بیماران خاص و صعب العلاج بود.

از سوی دیگر نوسانات ارزی در چند سال اخیر نیز قیمت‌های تمام شده برای برخی داروهای خارجی یا تجهیزات وارداتی کشور را افزایش داد این علاوه بر تورم موجود، موجب آزار مردمی که علاوه بر درد بیماری می‌بایست درد فقر و نداشتن منابع مالی کافی برای درمان بیماری را نیز تحمل کنند.

در سال‌های اخیر که رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی تأکید کردند بسیاری از ارگان‌های دولتی و غیر دولتی اقدام به بر نامه‌ریزی در این حوزه کرده و بعضا و اقدامات عملی را نیز انجام دادند تا چنانچه دوباره تهدیدی بر علیه ایران بود در این حوزه توانمندی کشور از آسیب‌ به ملت و دولت پیشگیری کنند.

در این بین وزارت بهداشت با دو سازمان زیر مجموعه خود همانند سازمان غذا و دارو و انستیتو پاستور شاید بیشترین سهم در برنامه‌ریزی و یا تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی داشتند و امسال نیز با توجه به اینکه مسئله اقتصاد مقاومتی به ویژه ابعاد عملی آن مورد توجه قرار گرفته است، وزارت بهداشت و سازمان‌های مجموعه آن نیز باید یکسری اهداف جدید دیگر را در راستای اهداف و پروژه‌ها‌ی خود قرار دهند.

ظرفیت‌های کشور در حوزه‌هایی مانند صنعت حلال، طب سنتی و اسلامی، گردشگری سلامت، شرکت‌های دانش بنیان، نانوتکنولوژی، درمان‌های ناباروری و اپی ژنتیک و تولید واکسن بعلاوه بر اینکه توانسته‌اند یاریگر مردم داخل باشند می‌توانند به کمک مردم کشور‌های منطقه آمده و درآمد زیادی را برای کشور حاصل کند.

همچنین توسعه خطوط تولید دارو و تجهیزات پزشکی و حمایت از بخش خصوصی در این زمینه نیز می‌توانند علاوه بر صرفه جویی مالی کشور را در برابر تهدیداتی همچون تحریم بیمه کند. تولید و توسعه تجهیزات دارویی یا مواردی که در بالا مورد اشاره قرار گرفت تنها مواردی نیستند که در مسأله اقتصاد مقاومتی به ویژه در حوزه سلامت می‌توانند یاریگر باشند مسأله آموزش پزشکی در دانشگاه‌ها و آموزش خود مراقبتی می‌تواند بسیاری از هزینه‌های حوزه سلامت را به جیب مردم یا خزانه ملی کشور برگرداند.

مسأله دیگر توانمندسازی خانوار‌ها و توسعه بهداشت و امکانات بهداشتی در روستاها است که مطمئنا توجه به آن از بروز و یا شیوع بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند که این امر خود به خود نیاز به درمان و صرف هزینه را کاهش می‌دهد.

در این بین نباید مسأله اخلاق پزشکی در این حوزه از یاد برد، اصولی که اگر به کار برده شوند بی شک در این حوزه می‌توانند کمک‌های زیادی را هم به نظام سلامت کرده و هم اینکه به اقتصاد مقاومتی نیز کمک کردند؛ اگر تا پیش از آغاز طرح تحول سلامت مسأله‌ای مانند زیر میزی‌ها موجب سلب اعتماد از جامعه پزشکی شده بود طی دو سال اخیر با خود جراحی نظام سلامت این غده چرکین تقریبا از بین رفت اما در سطحی دیگر همانند تجویز، آزمایش، رادیوگرافی و جراحی بی‌مورد ادامه پیدا کرد. مطمئنا اگر در رابطه با این مسأله هم مسئولان نظام سلامت هم چاره‌ای بیندیشند می‌توان هزینه‌های نظام سلامت را کاهش داده و آن را در جهت ارتقای آگاهی و بهداشت مردم استفاده کرد؛ اگرچه نباید از یاد برد که همچنان اکثریت جامعه پزشکی مورد وثوق مردم بوده و این خود بزرگترین ظرفیتی است که در حوزه اخلاق می‌توان از آن بهره برد.

با توجه به دستورات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در توجه به اقتصاد مقاومتی و به حداقل رساندن تهدیدات، می‌طلبد ارگان‌ها و نهادهایی ماننند وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو، انستیتو پاستور، مرکز رویان، کمیته امداد، هلال احمر، وزارت کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، محیط زیست، میراث فرهنگی وگردشگری .. با تشکیل کارگروه‌های مشترکی اقدامات عملی خود را حداقل در حوزه سلامت انجام داده و بتوانند گام‌های مهمی در این حوزه بردارند.   

یاسر مختاری

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ - ۱۱:۲۸
0
0
بسیاری از مشکلات کشور را کاهش و افق‌های جدیدی را پیش روی ما بگشاید و باعث پیشرفت کشور شود
captcha