ضرورت تشکیل مجلس تراز انقلاب بر مدار گفتمانی «بنیان مرصوص»
کد خبر: 3475766
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
مصطفی نوروزی تأکید کرد:

ضرورت تشکیل مجلس تراز انقلاب بر مدار گفتمانی «بنیان مرصوص»

گروه سیاسی: مشاور سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تأکید بر ضرورت تشکیل مجلس تراز انقلاب بر مدار گفتمانی «بنیان مرصوص» گفت: مجلسی می‌خواهیم که بتواند در برابر گفتمان‌های مخرب همچون داعش، گفتمان مقاومت و منطق را ارائه کند.

مصطفی نوروزی، مشاور سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه مشارکت در انتخابات و تشکیل مجلس قوی مبنایی قرآنی و دینی دارد، اظهار کرد: امام خمینی(ره) نیز بارها نسبت به جایگاه و توانمندی‌های مردم و اداره جامعه توسط مردم و عظمت مجلس تأکید داشتند.

وی افزود: امام خمینی(ره) بارها بر این مسئله اشاره داشتند که مجلس رنگ مردمی داشته و متن مجلس با تعلقات مردم پیوند خورده باشد و به طبقه خاصی اختصاص نیابد؛ امام(ره) به ویژه تأکید داشتند که مجلسی قدرت‌مند شکل بگیرد که در برابر تشرها و سخنان قدرت‌های بزرگ از خود ضعف نشان ندهند.

نوروزی همچنین گفت: رهبر معظم انقلاب نیز طی این سال‌ها به نمایندگان مجلس پیوسته توصیه می‌کنند که به نفع طبقه محروم عمل و از منافع شخصی حذر کنند و با حسن خلق، تقوا و معنویت امور را پیش ببرند.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بر فهم راه امام (ره) توسط نمایندگان مجلس تأکید داشته‌اند، اظهار کرد: ایشان فرمودند کسی که به مجلس می‌رود باید بر دکترین امام پافشاری داشته باشد و در این مسیر پیش برود؛ و امروز با توجه به شرایطی که در منطقه و جهان شکل گرفته‌، این مسئله باید با دقت نظر بیشتری از سوی مردم برای انتخاب نمایندگان مورد توجه قرار گیرد.

نوروزی در مورد تأثیر پارلمان‌ها در شکل‌گیری قدرت‌های نوپدید در جهان گفت: قدرت‌های نوظهوری که طی 15 سال گذشته در جهان شکل گرفته‌اند به دلیل تأثیر مجالس این کشورها بوده است؛ برخی از این کشورها حداقل در حوزه اقتصادی ابرقدرتی و هژمونی آمریکا را به نوعی شکسته‌اند؛ بنابراین قدرتی که مجلس در اعمال اراده مردم دارد، اتفاق مثبتی است و می‌تواند دولت پرقدرت و باشکوهی را در عرصه جهانی به نمایش بگذارد و قدرت‌های بزرگ را به چالش بکشد.

مشاور سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: باید به رقابت تنگاتنگی که در سطح منطقه و جهان وجود دارد توجه داشته باشیم؛ از یک سو آمریکا به عنوان قدرت تهدیدکننده و گفتمان سلطه قرار گرفته که تلاش می‌کند با رویکرد متفاوتی دوباره سیطره خود را بازگرداند و از سوی دیگر گفتمان‌های جدیدی همچون داعش در منطقه شکل گرفته که باید با منطق، عقلانیت و استدلال‌های قوی و توانمند به مقابله با آنها بپردازیم.

نوروزی ادامه داد: این گفتمان‌ها توانسته‌اند برای خود پایگاهی درست کنند و با حمایت برخی قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به گفتمان مسلط تبدیل شوند؛ از این دیدگاه جایگاه مجلس و قانونگذاران می‌تواند حساس باشد چرا که باید با نگاهی روشن و محکم به مقابله با چنین تفکری بپردازند.

وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی نظامی پارلمانی ـ ریاستی است، گفت: مجلس در کشور جایگاه فوق‌العاده‌ای دارد؛ یک مرکز فکری فوق‌العاده قوی است که عقلانیت جمهوری اسلامی، خلاصه مردم و عصاره یک نظام بالنده محسوب می‌شود؛ بنابراین نباید این مجلس را با یک رقابت صرفاً جریانی و جناحی تشکیل داد چرا که امروز با گفتمان‌هایی مواجه هستیم که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت و تنها به رقابت‌های جناحی بسنده کرد.

مشاور سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: مجلس به عنوان موتور محرک جمهوری اسلامی باید در یک تراز رقابتی شکل بگیرد که بتواند آمریکا را پشت سر بگذارد و از سوی دیگر بتواند در میان قدرت‌هایی که نقش مثبت دارند، حضور داشته باشد. بنابراین نمایندگان در مجلس باید به‌گونه‌ای ریل‌گذاری کنند که از این امواج به درستی عبور کنیم.

وی با تأکید بر اینکه قرآن از مسلمانان انتظار تشکیل جامعه‌ای بالنده و الگو را دارد، اظهار کرد: زمانی‌که خداوند به حضرت موسی(ع) امر می‌کند که با فرعون گفت‌وگو کند؛ ایشان به خداوند عرض می‌کند که می‌خواهیم مبارزه کنیم و مبارزه‌ای مستمر داشته باشیم که هدف ما صرفاً رسیدن به قدرت اقتصادی و نظامی نیست؛ بلکه هدف تشکیل جامعه‌ای است که مصداق «نُسَبِّحَكَ كَثِيرًا؛ وَنَذْكُرَكَ كَثِيرًا» باشد؛ یعنی پس از این مبارزه فضایی در جامعه ایجاد شود که افراد بتوانند بیش از گذشته تسبیح خداوند را بگویند و به جلوه‌های توحیدی نزدیک‌تر شوند.
نوروزی افزود: اگر مجلس کارآمدی شکل بگیرد و کشور در عرصه جهانی پیشرفت کند، باید بر اساس این هدف باشد که جامعه اسلامی در جهان جلوه‌گر شود و در جهت جذب الطاف خداوند حرکت کند؛ چنین جامعه‌ای باید با مترقی‌ترین رقابت‌ها پیش برود و اگر مجلس متوسط یا حداقلی شکل بگیرد که با گفت‌وگوهای غیر ضرور و فرعی سپری شود، در شأن جمهوری اسلامی ایران به خصوص در شرایط فعلی نیست.

وی با تأکید بر ضرورت ایجاد بنیان مرصوص از سوی مجلس گفت: در شرایط کنونی نیاز به یک مجلس متفاوت داریم که به مسائل اصلی و جدی به طور عمیق بپردازد؛ مجلسی با استقامت که بنیان مرصوصی را پی‌ریزی کند. نخبگان جامعه که در مجلس حضور دارند باید یک استراتژی و ساختمان بلندی را بسازند که قابل تخریب نباشد و هیچ زلزله‌ای نتواند آن را متزلزل کند.

مشاور سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که باید نمایندگان مجلس از این منظر مشی خود را ترسیم کنند؛ از جمله می‌توان به مسئله مفاومت اشاره کرد. گفتمانی در مجلس می‌خواهیم که بتواند در برابر گفتمان‌های مخربی همچون داعش گفتمان مقاومت و منطق را ارائه کند که تبیین و تفسیر چنین گفتمانی در مجلس صورت می‌گیرد.

وی گفت: از نکات دیگری که در قرآن به آن اشاره شده، این است که جامعه ایمانی نباید به کفر تمایل داشته باشد و پیوسته نگاه ایمانی خود را در برابر جهان کفر حفظ کند.

مشاور سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با انتقاد از نگاه‌های قومی و قبیله‌ای برای انتخاب نمایندگان مجلس گفت: از دیگر نکات نکوهش شده، داشتن دیدگاه‌های قومی و عشیره‌ای برای انتخاب افراد است؛ حال اگر فردی با چنین دیدگاهی بخواهد به سمت انتخابات برود، با قرآن هم‌خوانی ندارد.

وی افزود: اگر به دنبال بنیان مرصوصی هستیم که در جهان بدرخشد قاعدتاً باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری داشته باشیم تا در شرایط کنونی در منطقه و جهان به مشکلی برنخوریم.

مشاور سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها همچنین اظهار کرد: گاهی دیده می‌شود که در رقابت‌های انتخاباتی از الگوی سیاسی غربی استفاده می‌شود؛ دیدگاهی که به رقابت‌های جناحی و حذفی تکیه دارد. چنین دیدگاهی به هیچ عنوان با نگاه دینی و قرآن همخوانی ندارد.

وی در مورد تکثر گفتمان‌ها در جامعه اسلامی نیز گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید که ما شما را قبیله و گروه گروه قرار دادیم، بنابراین تنوع گفتمان ذیل تفکر اسلامی پذیرفته شده است و باید گروه‌ها تحمل یکدیگر را داشته باشند؛ از سوی دیگر شنیدن حرف‌های متنوع و متفاوت به سود جامعه اسلامی است.

نوروزی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز به این تفاوت‌های گفتمانی اشاره داشته‌ و تأکید دارند در میان خانواده انقلاب نگاه‌ها و حرف‌های متکثری وجود دارد که زینت انقلاب است.

وی خاطرنشان کرد: رقابت حذفی جزو مرام تفکر سوسیالیسم شرقی است و بعضاً در لیبرالیسم هم به نوع دیگری دیده می‌شود؛ در این میان باید نظام جمهوری اسلامی الگوی رقابتی سازنده رو به جلو ارائه کند.

مشاور سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به الگوی رفتاری پیامبر اسلام(ص) گفت: در قرآن به این رفتار پیامبر(ص) اشاره شده که مشکلات جامعه برایشان سخت بود؛ بر همین اساس نمایندگان نیز ضمن توجه به مشکلات منطقه خود، باید در یک نگاه کلان نسبت به آسیب‌های اجتماعی دل‌مشغولی داشته باشند و بروز و گسترش چنین آسیب‌هایی را دور از شأن نظام اسلامی بدانند.

نوروزی اظهار کرد: از دیگر رفتارهای حسنه پیامبر(ص)، خلق و خوی ایشان بود که یک نماینده نیز باید نمودی از این خلق و خو را داشته باشد؛ گاه مشاهده می‌شود که سخنرانی‌ها و نطق‌ها فوق‌العاده تندی مطرح شده که بعضاً استنباط می‌شود پرخاشگرانه است؛ در حالی که بر اساس دیدگاه قرآن، نخبگان یک جامعه باید سنبلی از جذابیت، رأفت و رحمانیت و مهربانی باشند و آنگونه که پیامبر نسبت به جامعه و اطرافیانش می‌نگریست، نخبگان جامعه نیز چنین رویکردی داشته باشند.

captcha