تأکید اسلام بر کرامت انسانی و عزت نفس؛ وجه تمایز سبک زندگی اسلامی و زندگی غربی
کد خبر: 1378574
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷

تأکید اسلام بر کرامت انسانی و عزت نفس؛ وجه تمایز سبک زندگی اسلامی و زندگی غربی

گروه اجتماعی: نماینده ولی فقیه در استان کردستان وی با تأکید بر اینکه اگر دین را بفهمیم بسیاری از مشکلات در بخش‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی رفع می‌شود، اظهار کرد: اسلام همواره بر کرامت انسانی و عزت نفس تأکید کرده است، در حالی‌که سبک زندگی غربی کرامت انسانی را لگد‌مال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، حجت‌الاسلام سیدمحمد حسینی‌شاهرودی، نماینده ولی فقیه در استان کردستان شامگاه شنبه، سوم اسفند در نشست مشترک کمیته‌های تخصصی مطالعات راهبردی استان کردستان اظهار کرد: هر اندازه که انسان در زمینه‌ای از مبانی دینی انحراف پیدا کند با مشکل مواجه می‌شود، چراکه خداوند می‌فرماید عالم و آدم را به حق آفریده‌ام.
وی با اشاره به اینکه زندگی معنوی انسان ابدی و پایان‌ناپذیر است، لذا باید انسان در زندگی دنیوی خود را برای زندگی آخرت آماده کند، افزود: زندگی انسان‌ها دارای دو مبنای انسانی و خدایی است که مبنای انسانی، مادی و دارای حیات حیوانی بوده در حالی‌که مبنای خدایی زندگی، معنوی، روحی و طولانی‌مدت است.
نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به اینکه در مباحث برخورداری از حقوق شهروندی باید به آنچه در اسلام توصیه شده رفتار شود و همه از حقوق خود برخوردار شوند، تصریح کرد: حیات معنوی و حیات مادی هر یک دارای ویژگی‌های خاص خود هستند که در سبک زندگی بشری تعیین‌کننده است.
وی با اشاره به اینکه بخش‌های مختلف نظام هستی بر یکدیگر تأثیر متقابل دارند، افزود: این نظام دقیق اداره می‌شود و به هر میزان که زندگی با کل آنچه که بر نظام حاکم است هماهنگ حرکت کند، نظم خواهد یافت و هر میزان که منحرف شود دچار مشکل و بی‌نظمی می‌شود.
حجت‌الاسلام حسینی‌شاهرودی با اشاره به مبنای تشکیل خانواده این مبنا را رحمت، رأفت، مهربانی و صفا و صمیمیت دانست و گفت: اگر هر کدام از بخش‌های خانواده آسیبی ببیند و نگاه خدایی از آن کنار برود، خانواده دیگر محل سکونت امن و آرامش‌آور برای اعضای خود نیست.
وی با تأکید بر اینکه اگر دین را بفهمیم بسیاری از مشکلات در بخش‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی رفع می‌شود، عنوان کرد: اسلام همواره بر کرامت انسانی و عزت نفس تأکید کرده است، در حالی‌که سبک زندگی غربی کرامت انسانی را لگد‌مال می‌کند.
نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره اینکه به میزان مبنا قرار دادن اسلام در بخش‌های مختلف زندگی بر مشکلات فائق می‌آییم، افزود: در مباحث برخورداری حقوق شهروندی باید به آنچه در اسلام توصیه شده رفتار شود و همه از حقوق خود برخوردار شوند.
وی بیان کرد: با بروز فرهنگ، باورهایی در انسان شکل می‌گیرد که باورها نیز ارزش‌هایی را در انسان ایجاد می‌کند که رفتارها و نمادها بر پایه آن‌ها شکل می‌گیرد.
حجت‌الاسلام حسینی‌شاهرودی با اشاره به کامل و جامع بودن دین اسلام افزود: دیدگاه و نگاه اسلام در زمینه مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بسیار زیبا و کامل است.
وی با اعلام اینکه توجه به دستورات دین اسلام و مبنا قرار دادن آن در بخش‌‌های مختلف زندگی بسیاری از مسائل و آسیب‌ها را کم‌رنگ می‌کند، افزود: اگر خداوند از زندگی انسان کنار برود مانند آنچه که امروزه سکولاریسم به آن عمل می‌کند، زندگی با سختی و گرفتاری و فشار همراه خواهد بود.
نماینده ولی فقیه در کردستان بیان کرد: اگر خدا را درست بشناسیم و زندگی درستی داشته باشیم، اسراف، تزویر و بی‌احترامی از زندگی اجتماعی حذف می‌شود و اسلام مبنا و اسوه می‌شود.
وی در پایان با اشاره به اینکه اصلاح فرهنگ، اصلاح سایر بخش‌‌های زندگی را به‌دنبال خواهد داشت، یادآور شد: امیدواریم با تلاش‌های همگانی جامعه و به‌ویژه اعضای کمیته‌های تخصصی مطالعات راهبردی در این راستا حرکت کنیم که با بیان مسائل و ارائه راهکار مشکلات را حل و فرهنگ را اصلاح کنیم.

captcha