سمینار عدالت اجتماعی از دیدگاه شهید مطهری در اندونزی برگزار شد
کد خبر: 1324880
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۹

سمینار عدالت اجتماعی از دیدگاه شهید مطهری در اندونزی برگزار شد

شعب خارجی: سمینار عدالت اجتماعی از دیدگاه شهید مطهری به همت دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه «سونان کالیجاگا» با همکاری مؤسسه مطالعات ایدئولوژی اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) شعبه شرق آسیا، در این سمینار حجت‌الله ابراهیمیان؛ رایزن فرهنگی ایران، محسن لبیب؛ استاد فلسفه دانشگاه صدرا جاکارتا و محمد سوپراجا؛ استاد علوم اجتماعی دانشگاه گاجامادا (UGM) حضور داشتند.
لبیب طی سخنانی اظهار کرد: در کشور اندونزی تفکرات بزرگان دینی همانند شهید مطهری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مطرح شده است و به‌حمدالله آثار خوبی در میان جوانان بر جای گذاشت.
وی افزود: امروزه دشمنان علم و دانش طرح اندیشه‌های شهید مطهری را به مباحث شیعه و سنی مرتبط می‌کنند و با سیاسی جلوه دادن این امور حاضر به گسترش این تفکرات در میان جوانان اندونزی نیستند. خوشبختانه تلاش این عده قلیل کارساز نیست و دانشگاه‌های این کشور مایل به شنیدن مباحث اندیشه‌ای و فلسفه‌ای هستند.
در ادامه سوپراجا، به تحلیل اندیشه‌‎ای مباحث عدالت اجتماعی از دیدگاه شهید مطهری پرداخت.
ابراهیمیان، رایزن فرهنگی ایران به تحلیل مفهوم عدالت از دیدگاه مکاتب مارکسیسم، لیبرالیسم و اسلامی پرداخت.
وی گفت: عدالت اجتماعی از دیدگاه شهید مطهری نه منطبق با اصالت اجتماعی مارکسیستی است و نه منطبق با اصالت فردی لیبرالیستی؛ در نگاه استاد مطهری هم فرد ارزش دارد و هم جامعه.
ابراهیمیان در ادامه به سه تعریف از عدالت اجتماعی پرداخت و تعریف سوم که عدالت به معنای رفتار مطابق قانون است را مطابق با نظریه شهید مطهری عنوان کرد.
وی در پایان، تأثیر عدالت اجتماعی در جامعه را تبیین و راه‌های رسیدن به عدالت اجتماعی را نیز بیان کرد.
در این سمینار، نمایشگاه کتابی به همت مؤسسه روشنفکر و مؤسسه مطالعات ایدئولوژی اسلامی برگزار شد که مورد بازدید دانشجویان قرار گرفت.
یادآوری می‌شود، به مناسبت هفته کتاب در ایران از جانب رایزن فرهنگی ایران  تعداد 300 کتاب به مؤسسه مطالعات ایدئولوژی اسلامی اهدا شد.

 

captcha