بیداری وجدان جهانی و عید فطر
کد خبر: 4209854
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲
یادداشت

بیداری وجدان جهانی و عید فطر

در روزگار حاضر، به دلیل جنگ در بخشی از پیکر امت اسلامی یعنی مردم غزه عید به معنی خوشی و نشاط رنگ باخته است و قلوب مسلمین جریحه‌دار است از این جهت عید نداریم ولی بیداری وجدان جهانی نوعی بازگشت به واقعیت‌های پنهان در برهه‌ای از تاریخ رفته بر جامعه اسلامی است که خود، نوعی عید است. 

محمد فاکر میبدیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد فاکر میبدی؛ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه در یادداشتی به مناسبت عید سعید فطر نوشت: در روزگار حاضر، به دلیل جنگ و سختی‌های در بخشی از پیکر امت اسلامی یعنی مردم غزه عید به معنی خوشی و نشاط رنگ باخته است و قلوب مسلمین جریحه‌دار است از این جهت عید نداریم ولی بیداری وجدان جهانی نوعی بازگشت به واقعیت‌های پنهان در برهه‌ای از تاریخ رفته بر جامعه اسلامی است که خود، نوعی عید است.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

کلمه عید از ریشه عود به معنى بازگشت است. از این رو به روزهایى که مردم از سختی برهند و بازگشت به پیروزى، خوشی و راحتى پیشین شود عید گفته مىشود. در اعیاد اسلامی مثل عید فطر دو بازگشت متصور است: یکی بازگشت ظاهری که عود به حلالهای قبل از رمضان است. دوم بازگشت به فطرت پاکی که بر اثر یک ماه روزه گرفتن ودر پرتوی ضیافت الهی حاصل شده است.

همانگونه که در عید قربان به حسب ظاهر رهایی از محرمات احرام و بازگشت به محللات روی میدهد و در باطن به خاطر اعمال و مناسک حج و ضیافت الهی حاصل و به پاکی معنوی باز میگردد. و اگر طبق روایت علوی که فرمود: «کُلُّ یَوْم لایُعْصَى اللّهُ فِیهِ فَهُوَ یَوْمُ عِید» به این دلیل است که روز خالی از گناه در حقیقت بازگشت به پاگیهای فطری انسان است.

البته بعدا در زمینه و بسترهای و عوامل دوری از گناه نیز عید اطلاق شده است مانند عید مبعث که سرآغاز رهایی از هرگونه رذائل اخلاقی است و عید غدیر که روز رهایی از ولایتهای غیر الهی است اطلاق شده است. در خصوص عید فطر، در کلام امیر المؤمنین (ع) است که فرمود: «إِنَّمَا هُوَ عِيدٌ لِمَنْ‏ قَبِلَ‏ اللَّهُ صِيَامَهُ وَ شَكَرَ قِيَامَه‏»، عید فطر برای کسانی عید است که نماز و روزهاش قبول درگاه الهی باشد، زیرا در غیر این صورت خسران محض است، چون افزون بر محرومیت از لطف الهی در آخرت به خاطر عدم قبولی طاعت، حرمان دنیوی از لذائذ نیر تحمل کرده است و خود را به سختیهای بیهوده انداخته است. در حالی که عید بازگشت به خوشیها و نشاط است نه محرومت مضاعف.

نکته مهمی که در عید فطر وجود دارد و در قنوت نماز عید فطر تجلی دارد این است که عید برای مؤمنان رتبه معمولی است اما برای رتبههای عالی بسی فراتر از این است زیرا در قنوت‌‌های ۹ گانه اینگونه میخوانیم؛ «أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا الْيَوْمِ الَّذِي جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِينَ عِيداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ كَرَامَةً وَ مَزِيداً» این روز برای محمد و آل محمد که معصوم از خطا و دارای درجات علیا هستند، ذخره و شرف و کرامت و درجه است.

نکته دیگر اینکه جایگاه عید فطر در کلام ائمه معصومین بیان شده است، امام علی بن الحسین(ع) دعایی در خصوص عید فطر دارند. امام رضا(ع) نیز در خصوص عید فطر در پاسخ به این پرسش که چرا این روز عید شده است میفرماید: «ِأَنْ يَكُونَ لِلْمُسْلِمِينَ مَجْمَعاً يَجْتَمِعُونَ فِيهِ وَ يَبْرُزُونَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَيَحْمَدُونَهُ عَلَى مَا مَنَّ عَلَيْهِمْ فَيَكُونُ يَوْمَ عِيدٍ وَ يَوْمَ اجْتِمَاعٍ وَ يَوْمَ فِطْرٍ وَ يَوْمَ زَكَاةٍ وَ يَوْمَ رَغْبَةٍ وَ يَوْمَ تَضَرُّع».

در روزگار حاضر، به دلیل جنگ و سختیهای بخشی از پیکر امت اسلامی یعنی مردم غزه عید به معنی خوشی و نشاط رنگ باخته است و قلوب مسلمین جریحهدار است از این جهت عید نداریم که امیدواریم با پیروزی مقاومت و رشادت بر جرثومه شقاوت خوشحالی نیز به امت اسلامی بازگردد و عید سراسری داشته باشیم. البته از زاویه دیگر بیداری مردم مسلمان، بلکه بیداری وجدان جهانی نوعی بازگشت به واقعیتهای پنهان در برههای از تاریخ رفته بر جامعه اسلامی است که خود نوعی عید است. 

انتهای پیام
captcha