لزوم تبیین پیشرانی ایرانی‌ها در توجه به قرآن
کد خبر: 4207561
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۳
مسلمی نائینی مطرح کرد:

لزوم تبیین پیشرانی ایرانی‌ها در توجه به قرآن

رئیس جهاددانشگاهی گفت: یکی از کارهای اصلی ایکنا باید این باشد که به دنیا نشان دهد، ایرانی‌ها در رابطه با مسائل قرآنی پیشران هستند، مرجع اصلی آن‌ها قرآن است و توجه ویژه‌ای به قرآن دارند.

مسلمی نائینیحسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایکنا در حاشیه برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با تأکید بر ترویج برنامه‌های قرآنی در کشور گفت: مسائل قرآنی محدود به ایکنا نیست و همه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی قرابت نزدیک و مأنوسی با قرآن دارد.

وی بیان کرد: بسیاری از دانشمندان، کارشناسان و جهادگرانی که کارهای تحقیقاتی بزرگی انجام داده‌اند کسانی بودند که ارتباط قرآنی زیادی داشتند و من از سازمان قرآنی و خبرگزاری ایکنا می‌خواهم در این زمینه پیشرو باشند و روزی برسد که یک نفر هم در جهاد دانشگاهی نباشد که روخوانی قرآنی را بلد نباشد و همه باید بلد باشند و ایکنا و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور باید در این زمینه برنامه جدی و هدفمند برای جهادگران داشته باشد تا این مسئله را ترویج کند.

وی افزود: این مسئله یک فرهنگ قرآنی است که باید در سراسر جهاد دانشگاهی اشاعه یابد؛ چرا که برکات زیادی برای کارهای تحقیقاتی، آموزشی، پزشکی و ... خواهد داشت و این یکی از انتظارات اصلی من است و البته شاید مشکل باشد. اما به نظرم این کار را باید از سنین پایین شروع کنیم، چون نمی‌توانیم جوان را به سنی برسانیم، بعد بخواهیم، او را با قرآن آشنا کنیم، بلکه باید در سنین پایین که گیرایی بهتر و حتی فطرت پاکی دارد، اقدام کنیم زیرا باعث می‌شود انس بیشتری با قرآن پیدا کند.

مسلمی نائینی با تأکید بر اینکه ایکنا یا سازمان قرآنی دانشگاهیان باید برنامه‌ای قرآنی را برای خردسالان و حداقل برای فرزندان جهاد دانشگاهی درنظر بگیرند، ادامه داد: برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان نیز کار جالبی است که از ابتدا، بانی برگزاری آن جهادانشگاهی بوده و مدتی است از سوی این نهاد انجام نمی‌شود که باید مجدداً انجام شود و این موضوع، در فضای علمی دانشگاهی کشور بسیار مؤثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه خبرگزاری ایکنا در کشورمان و حتی دنیا منحصربه‌فرد است و اکنون تبدیل به رسانه خبری قوی و گسترده‌ای شده است، تصریح کرد: آنچه در دنیا مطرح می‌شود، این است که ایرانیان، افرادی دور از قرآن هستند و این تبلیغ منفی در رابطه با ایرانی‌ها وجود دارد و برخی کشورها تصور می‌کنند ما فقط به احادیث ائمه می‌پردازیم. در حالی که این مسئله باید به درستی تبیین شود که مرجع اصلی ما قرآن است و برای تفسیر و تدبر از مراجع دیگر بهره می‌بریم. بنابراین یکی از کارهای اصلی ایکنا باید این باشد که به دنیا نشان دهد، ایرانی ها در رابطه با مسائل قرآنی پیشران هستند و در بسیاری از حوزه‌های قرآنی نظیر تفسیر، تدبر و ... اگر اول نباشند، حتماً دوم یا سوم هستند و توجه ویژه‌ای به قرآن دارند.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: برای حل این مسئله باید از مسیر رسانه بگذریم و با توجه به اینکه براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، کار رسانه، یکی از کارهای سخت است و اهمیت زیادی در امر تبلیغ دارد، در این زمینه می‌توان از دانشجویان نیز بهره گرفت و کار ویژه‌ای انجام داد.

مسلمی نائینی با اشاره به حمایت از این فعالیت‌ها افزود: 25 درصد بودجه جهاددانشگاهی دولتی است، بنابراین مشکل بودجه وجود دارد، اما امسال با توجه به شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، امیدواریم بتوانیم با مشارکت مردمی، نقش مهمی در جهش تولید داشته باشیم و بودجه مناسبی را به ایکنا و سازمان‌های فرهنگی جهاد اختصاص دهیم. 

انتهای پیام
captcha