انتقاد از کارکرد منفی رسانه‌ها در تشدید اختلافات مذهبی + فیلم و عکس
کد خبر: 4206143
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
در افتتاحیه کنفرانس مکه بیان شد؛

انتقاد از کارکرد منفی رسانه‌ها در تشدید اختلافات مذهبی + فیلم و عکس

شیخ محمد بن عبدالکریم العیسی، رئیس هیئت علمای مسلمان با انتقاد از کارکرد منفی رسانه‌های سنتی و حتی نوظهور در تشدید اختلافات، خواستار تعهد رسالت آگاهی‌بخشی رسانه‌‌های جهان اسلام به‌ویژه در بخش گفت‌و‌گوهای تقریبی مطابق ارزش‌های برادری اسلامی شد.

به گزارش ایکنا به نقل از الاخبار، کنفرانس بین‌المللی «ساختن پل میان مذاهب اسلامی» از سوی اتحادیه جهان اسلام شامگاه دیروز، ۲۷ اسفند با حضور اندیشمندان و علمایی از مذاهب مختلف کشورهای اسلامی و دو سخنران مدعو از جمهوری اسلامی ایران در مکه آغاز به کار کرد.

شیخ محمد بن عبدالکریم العیسی، رئیس هیئت علمای مسلمان در افتتاحیه این کنفرانس طی سخنانی گفت: مجریان این کنفرانس در صدد هستند تا سند ایجاد پل همبستگی میان مذاهب اسلامی را که نشانه‌هایی نورانی و ادله ارشادی مهمی دارد و پلی از برادری همکاری را بین مذاهب اسلامی ایجاد می‌کند؛ صادر کنند تا بهترین روش برای مقابله امت مسلمان با چالش‌ها باشد.

وی افزود: در اتحادیه جهان اسلام سعی داریم این کنفرانس را برای نخستین‌بار در گستره ماهی طاهر همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و در راستای مفاد سند برادری مکه برگزار کنیم. 

وی با اشاره به اینکه اندیشمندان حاضر در این کنفرانس همگی از علمای برجسته و شامخ کشورهای مختلف اسلامی هستند گفت: با این تنوع حضور شخصیت‌ها تأکید می‌کنیم که حال امت اسلام در بهترین وضعیت ممکن است و علمای ربانی این امت بهترین الگوها و اسوه‌های حقوقی در جایگاه خود هستند.

شیخ العیسی با تمجید از علم و حکمت علما در درک مسائل امت اسلامی تصریح کرد: با تنوع مذاهب ناگزیر به فهم موارد زیادی هستیم از جمله آنها اینکه اختلاف و تنوع، سنتی از سنن الهی است و اینکه حق خواسته همگان است و هر مسلمانی باید در جست‌وجوی حق و حقیقت، جدی باشد و آموزه‌های اسلامی بیش از هر چیز محتاج یک کلمه مشترک است که آن‌ها را به هم پیوند می‌دهد و از هم جدا نمی‌سازد و آن امر مشترک و وحدت‌بخش اسلامی است و هیچ اشتراکی واضح‌تر و مبین‌تر از عبارت شهادتین و دیگر ارکان ثابت دین اسلام نیست.

شیخ العیسی با تأکید بر اینکه اهل اسلام با وجود اختلافات مذهبی همه زیر پرچم و چتر این دین مبین هستند تصریح کرد: هیچ جایی برای اوصاف اضافی که باعث اختلاف و تفرقه شود وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شعارهای فرقه‌گرایانه و حزبی تنها موجب درگیری و تشدید نزاع‌های مذهبی می‌شود نسبت به کارکرد منفی رسانه‌های سنتی و حتی نوظهور در تشدید اختلافات انتقاد کرد و در مقابل خواستار تعهد رسالت آگاهی‌بخشی رسانه‌‌های جهان اسلام به‌ویژه در بخش گفت‌و‌گوهای تقریبی مطابق ارزش‌های برادری اسلامی شد.

 اهتمام ویژه به مسئله تقریب مذاهب اسلامی 

از سوی دیگر، شیخ حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی طی سخنانی گفت: یقین دارد که این کنفرانس به مسئله تقریب مذاهب اسلامی خواهد رسید و توصیه‌ها و خروجی‌های این همایش در ایجاد مبنای تقریبی مؤثر خواهد بود و در این میان نقش اتحادیه جهان اسلام بیش از پیش اهمیت دارد تا حضوری پویا و تأثیرگذار در خدمت به اسلام و مسلمین در نقاط مختلف جهان داشته باشد.

در ادامه ویدئویی از تلاوت قرآن در افتتاحیه این کنفرانس را مشاهده می‌کنید که قاری عربستانی آیات 102 تا 105 سوره مبارکه آل عمران را قرائت کرد.

در ادامه سخنرانان افتتاحیه نطق‌های خود را ایراد کردند که به ترتیب عبارت بودند از آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری از جمهوری اسلامی ایران؛ محمد مختار جمعه، وزیر اوقاف مصر؛ شیخ مفتاح الاخیار عبدالغنی، رئیس کل جمعیت نهضت العلمای اندونزی؛ شیخ فضل الرحمن بن مفتی محمود، رئیس جمعیت علمای اسلامی پاکستان؛ علی بن عبدالرحمن أرباش، رئیس امور دینی ترکیه؛ سیدجواد خوئی، رئیس دارالعلم امام خوئی از عراق؛ شیخ محمد ماحی بن شیخ ابراهیم نیاس، رئیس اتحادیه اسلامی آفریقا و شیخ وان محمد بن عبدالعزیز، رئیس جمعیت علمای مالزی.

این کنفرانس که اولین بار در نوع خود است، با هدف تقویت تفاهم و همکاری میان مذاهب مختلف اسلامی از طریق این نشست علمی برادرانه، با محتوای گفت‌و‌گو‌های هدفمند برای تقویت روابط در خدمت اهداف مشترک، به‌ویژه با توجه به موضوعات عمده‌ای که نیازمند وحدت نظر حقوقی است برگزار می‌شود.

این کنفرانس که عصر امروز، 28 اسفند دومین و روز پایانی خود را پشت سر خواهد گذاشت میزبان علما، مفتیان، اندیشمندان و شخصیت‌های اسلامی مذاهب مختلف از کشورهای متعدد اسلامی است.

عباس خامه‌یار، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب و آیت‌الله مبلغی، منتخب ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در لرستان و از چهره‌های بین‌المللی و اندیشمند برجسته حوزه علمیه قم، از جمله سخنرانان مدعو از جمهوری اسلامی ایران هستند که به همین منظور به مکه مکرمه سفر کرده‌‌اند.

انتهای پیام
captcha