تربیت فرزندان در کلام امیرالمؤمنین(ع) + فیلم
کد خبر: 4205894
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۹
باران حکمت/ 12

تربیت فرزندان در کلام امیرالمؤمنین(ع) + فیلم

محسن اسماعیلی در قسمت دوازدهم درس‌گفتار «باران حکمت» گفت: حضرت علی(ع) فرموده دل فرزندان کوچک شما همانند زمین حاصلخیزی است که در آن چیزی نکاشته‌اند و هر بذری در این زمین حاصلخیز کاشته شود همان را درو خواهید کرد.

نهج‌البلاغه متن سخنانی است که ۱۴۰۰ سال قبل بر زبان امیرالمومنین علی(ع) جاری شده است و هر چه از تاریخ صدور آن فاصله می‌گیریم چون گنجینه‌ای گرانبها، ارزش و درخشش بیشتری پیدا می‌کند و عجیب اینکه قدمت این بیانات از به‌روز بودن و کاربردی بودن آنها کم نکرده است؛ گویی همین روزها حکیمی بر فراز منبر رفته برای انسان امروز سخن گفته است.
 
محسن اسماعیلی؛ استاد حقوق دانشگاه تهران که سال‌ها به پژوهش در نهج‌البلاغه مشغول بوده است، در درس‌گفتارهایی که به مناسبت ماه مبارک رمضان، تولید شده است به بیان نکات پندآموز و حکیمانه از نهج‌البلاغه و برای زندگی امروز پرداخته است.
 
فیلم و متن قسمت دوازدهم این درس‌گفتار در ادامه می‌آید. 
 
همه ما مایلیم فرزندانی رشید و موفق و سربلند تحویل جامعه دهیم. همه ما از اینکه فرزندانی ناموفق داشته باشیم گریزانیم. ترببیت فرزند به چه شکل مؤثر و از کی تأثیرگذار است؟ روانشناسان و علمای علم تربیت، بعد از قرن‌ها مطالعه و تحقیق و پژوهش به همان نتایجی رسیده‌اند که امیرالمؤمین(ع) در نهج‌ البلاغه برای ما به یادگار گذاشته است.
 
حضرت فرمود اگر می‌خواهید فرزندانی موفق داشته باشید از همان کودکی برای تربیت آنها بکوشید و برای آنها برنامه‌ریزی داشته باشید و به آنها کمک کنید. از اشتباهات رایج در فرهنگ ما این است که می‌گوئیم هنوز بچه است، حالا زود است. این به تأخیر انداختن مراحل تربیت ثمری غیر از ناممکن شدن تربیت ندارد. نظامی، شاعر پرآوازه ایرانی می‌گوید: «درختی کز جوانی کوژ برخاست/ چو خشک و پیر گردد کی شود راست»  درختی که از پایه، کج رشد کرده و آن را صاف و مستقیم نکرده‌اند وقتی بزرگ شد هیچگاه به اعتدال و راستی تمایل پیدا نخواهد کرد.
 
پیشگیری بهتر و آسان‌تر از درمان است و برای همین حضرت علی(ع) فرمود: «انما قلب الحدث كالارض الخالية ما ألقى فيها من شئ قبلته» یعنی دل فرزندان کوچک شما همانند زمین حاصلخیزی است که در آن چیزی نکاشته‌اند و هر بذری در این زمین حاصلخیز کاشته شود همان را درو خواهید کرد.

 

انتهای پیام
captcha