امید موتور محرکه وجود انسان است + فیلم
کد خبر: 4205888
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۹
باران حکمت/ 11

امید موتور محرکه وجود انسان است + فیلم

محسن اسماعیلی در قسمت یازدهم درس‌گفتار «باران حکمت» گفت: چه بسیار هوشمندانی که در اثر ناامیدی زمین‌گیر و چه بسیار کم‌استعدادهایی که در اثر امید و تلاش به قله‌های دانش و پیشرفت نزدیک شدند. امید سرمایه‌ای است که خدای متعال در دل ما قرار داده است.

نهج‌البلاغه متن سخنانی است که ۱۴۰۰ سال قبل بر زبان امیرالمومنین علی(ع) جاری شده است و هر چه از تاریخ صدور آن فاصله می‌گیریم چون گنجینه‌ای گرانبها، ارزش و درخشش بیشتری پیدا می‌کند و عجیب اینکه قدمت این بیانات از به‌روز بودن و کاربردی بودن آنها کم نکرده است؛ گویی همین روزها حکیمی بر فراز منبر رفته برای انسان امروز سخن گفته است.
 
محسن اسماعیلی؛ استاد حقوق دانشگاه تهران که سال‌ها به پژوهش در نهج‌البلاغه مشغول بوده است، در درس‌گفتارهایی که به مناسبت ماه مبارک رمضان، تولید شده است به بیان نکات پندآموز و حکیمانه از نهج‌البلاغه و برای زندگی امروز پرداخته است.
 
فیلم و متن قسمت یازدهم این درس‌گفتار در ادامه می‌آید. 
 
 
امید و ناامیدی در نقطه مقابل یکدیگرند. به هر اندازه که امید در شادابی، سرزندگی و موفقیت انسان اثرگذار است ناامیدی در پژمردگی، خمودی و شکست اثرگذار است. اگر می‌‌خواهیم سربلند و موفق باشیم هیچگاه نباید امید را از دست بدهیم. امید، از یک انسان ناتوان و ضعیف، مردی توانا تربیت می‌کند و ناامیدی از مردی به غایت توانا، انسانی ضعیف و ناچار و گوشه‌نشین تربیت می‌کند.
 
چه بسیار هوشمندانی که در اثر ناامیدی زمین‌گیر و چه بسیار کم‌استعدادهایی که در اثر امید و تلاش به قله‌های دانش و پیشرفت نزدیک شدند.
امید سرمایه‌ای است که خدای متعال در دل ما قرار داده است. موتور محرکه وجود انسان امید است و موفقیت وی در گرو امید است و هیچگاه نباید این موتور محرک از حرکت بایستد که در اینصورت شکست قطعی است. در حالی‌که اگر انسان تلاش کند و در تلاش خودش مداومت و استقامت به خرج دهد و با دیدن موانع بزرگ و کوچک ناامید نشود حتما به همه اهداف خودش دست پیدا می‌کند و دستکم به بخش مهمی از آنها نائل می‌شود.
 
حضرت علی(ع) در حکمت سیصد و هشتاد و شش نهج البلاغه به ما وعده کرده و فرموده است: کسی که اهداف بلندی دارد و برای آن امید و تلاش از خودش نشان می‌دهد به همه اهداف یا حداقل بخشی از اهداف خودش دست پیدا می‌کند در حالی‌که ناامید به هیچ موفقیتی نمی‌تواند دل ببندد.

 

انتهای پیام
captcha