آبرویی که قطره قطره می‌ریزد + فیلم
کد خبر: 4205732
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۱
باران حکمت/ 8

آبرویی که قطره قطره می‌ریزد + فیلم

محسن اسماعیلی در قسمت هشتم درس‌گفتار «باران حکمت» گفت: دست به سوی هرکسی دراز نکنیم چراکه حضرت علی(ع) در حکمت سیصد و چهل نهج‌البلاغه فرمود حاجت خواستن از بندگان خدا، آبروی شما را قطره قطره می‌ریزد بنابراین خوب دقت کن که آبروی خودت را پیش چه کسی قطره قطره از بین می‌بری.

نهج‌البلاغه متن سخنانی است که ۱۴۰۰ سال قبل بر زبان امیرالمومنین علی(ع) جاری شده است و هر چه از تاریخ صدور آن فاصله می‌گیریم چون گنجینه‌ای گرانبها، ارزش و درخشش بیشتری پیدا می‌کند و عجیب اینکه قدمت این بیانات از به‌روز بودن و کاربردی بودن آنها کم نکرده است؛ گویی همین روزها حکیمی بر فراز منبر رفته برای انسان امروز سخن گفته است.
 
محسن اسماعیلی؛ استاد حقوق دانشگاه تهران که سال‌ها به پژوهش در نهج‌البلاغه مشغول بوده است، در درس‌گفتارهایی که به مناسبت ماه مبارک رمضان، تولید شده است به بیان نکات پندآموز و حکیمانه از نهج‌البلاغه و برای زندگی امروز پرداخته است.
 
فیلم و متن قسمت هشتم این درس‌گفتار در ادامه می‌آید. 
 
ما شیعه امیرالمؤمنین(ع) هستیم. مولای ما اوست و او به ما یاد داده تا می‌توانید دست به سوی دیگران دراز نکنید چراکه دراز کردن دست به سوی دیگران، به تعبیر سعدی شیرین سخن، پل بستن است برای گذر از آبروی خویش. تا می‌توانیم دست به سوی دیگران دراز نکنیم و تا می‌توانیم رفع حاجت خودمان را از دیگران نخواهیم. «کهن خرقه خویش پیراستن/ به از جامعه عاریت خواستن»
 
اما به هر حال، گاهی انسان ناچار است که از انسان‌های دیگر کمک بخواهد. تعاونوا علی البرّ و التّقوی، برای چنین مواردی است که ما باید به همدیگر کمک کنیم. امام صادق(ع) فرمود کسی که برای رفع حاجت از برادر مؤمن خودش تلاش کند ولو اینکه به نتیجه نرسد همانند کسی است که بین صفا و مروه در حال عبادت خداست. اگر چاره‌ای نشد و خواستیم از دیگران درخواستی داشته باشیم توصیه حضرت علی(ع) این است که ابتدا شخصیت او را ارزیابی کنید تا ببینید آیا ظرفیت درخواست دارد یا اینکه اگر از او درخواستی شد آبروی انسان را به حراج می‌گذارد.
 
دست به سوی هرکسی دراز نکنیم چراکه حضرت علی(ع) در حکمت سیصد و چهل نهج‌البلاغه فرمود حاجت خواستن از بندگان خدا، آبروی شما را قطره قطره می‌ریزد بنابراین خوب دقت کن که آبروی خودت را پیش چه کسی قطره قطره از بین می‌بری.

 

انتهای پیام
captcha