فضای غالب شهرها با بهره‌گیری از عطر جهاد و شهادت، معنوی است
کد خبر: 4205483
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵
احمد وحیدی:

فضای غالب شهرها با بهره‌گیری از عطر جهاد و شهادت، معنوی است

وزیر کشور گفت: با بهره‌گیری از فضا و عطر جهاد و شهادت، فضای غالب شهرهای ما بسیار معنوی است که باید این موضوع را ارج نهاد. این‌ها فضاهایی است که به شهرداران کمک می‌کند.

احمد وحیدی وزیر کشوربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، احمد وحیدی وزیر کشور، در رویداد جایزه شهردار برتر استان که امروز ۲۴ اسفندماه، در سالن شهدای سلامت برگزار شد، با طرح این پرسش که چرا باید شهردار برتر انتخاب شود و چه اهمیتی دارد؟ اظهار کرد: دلیل آن مربوط به اهمیت کاری است که در شهرها انجام می‌شود. شهر می‌تواند و باید مجموعه‌ای با هویت اصیل فرهنگی باشد. شهرهای ما هویت دارند و این هویت‌دار بودن بسیار مهم است. شهر محل تجمع انسان‌هاست و لازمه‌اش این است که هنجارهای حاکم بر یک شهر آنچنان قوی باشد که شهر به‌عنوان شهر شناخته شود.

وحیدی ادامه داد: اینکه انسان‌ها صرفاً کنار هم باشند، کافی نیست، بلکه باید روح جمعی، فرهنگ جمعی و هنجارهای مثبت در آن جامعه حاکم باشد. بنابراین شهردار یک مسئولیت فرهنگی و هویتی و وظیفه مهم برعهده دارد. چینش بخش‌های مختلف مبلمان شهری باید هویتی برای ما داشته باشد که اصالت آن مجموعه و مردم را نشان دهد. شهر ما هویت می‌خواهد که باید حفظ و تقویت شود.

وزیر کشور با اشاره به اینکه معماری شهرها بسیار مهم است، بیان کرد: به معماری ایرانی اسلامی کم پرداخته‌ایم و باید بیشتر به آن توجه کنیم.

وی افزود اقتصاد شهری نیز اهمیت دارد. اقتصاد شهر باید بچرخد. این ممکن نیست که مجموعه‌ای دور هم باشد و تعریفی از اقتصاد شهری وجود نداشته باشد. اینکه اقتصاد شهر را چگونه طراحی کنیم، مهم است و اقتصاد شهری صرفاً مربوط به پروژه‌های عمرانی نیست. 

وحیدی با تاکید بر اهمیت سیما و منظر شهرها، گفت: سیما و منظر که گاهی آن را با مبلمان شهری یکسان می‌دانند، می‌تواند معنای وسیع‌تری داشته و ترکیبی از مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باشد. ترکیب مناسب این‌ها به علاوه آن فضا می‌تواند سیما و منظر را شکل دهد.

وزیر کشور اظهار کرد: اگر بنا شد در شهر برخی مسائل را نداشته باشید، یعنی شهر بدون تکدی‌گری، با کمترین آسیب اجتماعی، شهر بدون کودکان کار، شهر بدون معتاد متجاهر و ... تمام آنچه می‌تواند چهره شهر را دچار مشکل کند، باید در مجموعه شهری ملاحظه کنیم که بخشی به مسائل فرهنگی، بخشی به اقتصاد و بخشی به مسائل اجتماع بازمی‌گردد.

وی بیان کرد: وقتی در یک شهر، سلامت اجتماعی و سرمایه اجتماعی باشد، آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش پیدا می‌کند، شهر، شهر پرنشاطی می‌شود و مردم با روحیه خوب در آن کار می‌کنند، شهری که با کمترین فشار روانی مواجه است.

وزیر کشور گفت: با بهره‌گیری از فضا و عطر جهاد و شهادت، فضای غالب شهرهای ما بسیار معنوی است که باید این موضوع را ارج نهاد. این‌ها فضاهایی است که به شهرداران کمک می‌کند. اگر این فضاهای معنوی و مثبت بر شهر حاکم شود، کار شهرداران بسیار راحت می‌شود. شهردار باید به فضای معنوی شهر توجه کند، بنابراین شهرداری و شوراهای شهرها مسؤولیت بزرگی برعهده دارند.

در ادامه یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی، اظهار کرد: ایجاد هم‌افزایی و هماهنگی در بخش‌های مختلف استان برای تحقق اهداف کلان و مشترک اهمیت دارد. تلاش ما این است که ضمن انجام وظایف، هم‌افزایی و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف به نحو احسن رقم بخورد تا کیفیت و کمیت افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: همه این تصمیم‌ها، تقدیرها و تشکرها برای این است که بتوانیم اهداف عالیه را در ‌استان محقق کنیم. امیدوارم همه در این تلاش‌ها و حساسیت‌ها که دلیل، فلسفه و مبنایی دارد، مشارکت داشته باشند و به شاخص‌ها و تلاش‌ها دقت کنند.

نظری بیان کرد: در شهر، اداره شهرها برعهده شهرداران و در روستاها برعهده دهیاران است. این جلسه با این هدف برگزار شده است تا گام به گام و سال به سال این موضوع برجسته‌سازی شود و در مسیر تحقق اهداف قرار بگیریم و باید از سال آینده، تقدیر از دهیاران برتر را در برنامه خود بگنجانیم.

همچنین جواد خدایی معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: شاید تصویری که از مجموعه شهرداری به‌وجود آمده است، تصویر کاملی نباشد که بخشی از آن به خطاهای اندک موجود در جامعه و بخش دیگر به انحراف‌های حداقلی برمی‌گردد.

وی بیان کرد: جای یک چیز در کشور خالی است و ما تلاش کردیم در استان پیگیر آن باشیم و این جای خالی این است که در کنار نظارت‌هایی که به عملکرد شهرداری‌ها می‌شود الگوهای موفق و تجربه‌های موثر شکل گرفته در خراسان رضوی و شهرها را به نمایش بگذاریم، معرفی کنیم و با افتخار زمینه توسعه این الگوها را ایجاد کنیم. 

معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه از ابتدای اسفند ماه دبیرخانه جایزه شهردار برتر فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: این رویداد رقابت شهرداری‌ها نیست، رقابت شهرداران است. در این رویداد توان، تدابیر، خلافیت‌ها و ابتکارهای ۹۶ شهردار استان در هشت محور تخصصی مطابق با سیاست‌های کلان دولت و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به رقابت گذاشته شد.

وی ادامه داد: حدود ۷۵ شهرداری استان در این فراخوان شرکت کردند و تلاش کردیم ارزیابی‌ها براساس ظرفیت‌های هر شهرداری باشد. ما امروز به شناسایی دقیق‌تری که بین شهرداران وجود دارد، دست پیدا کرده‌ایم.

معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی افزود: گاهی تلاش شهرداران دیده نشده است و امروز کمک شد که این تلاش‌ها دیده شود. در محروم‌ترین شهرهای ما، شهرداری وجود دارد که توانسته‌اند منابع را جبران کنند و اتفاق‌هایی را رقم بزنند.

جایزه شهردار برتر خراسان رضوی برگزیدگان خود را شناخت

محمدرضا قلندر شریف شهردار مشهد در محور هوشمندسازی و نوآوری شهری به عنوان شهردار برتر انتخاب و لوح نشان یادبود به حسن موحدیان، رئیس شورای شهر مشهد اهدا شد.

در محور نهضت ملی مسکن مهران حسین‌زاده، شهردار گناباد، در محور بازآفرینی شهری احمد باقری شهردار شاندیز، در محور کسب درآمدهای پایدار وحید فرخ‌تبار شهردار تربت‌حیدریه، در محور خدمات شهری عباس پاکدل شهردار خلیل آباد جایزه دریافت کردند.

در محور خدمات شهری مصطفی مهرافروز، شهردار رضویه، در محور عمران شهری مهرداد کریم‌زاده، شهردار تایباد، در محور حمل‌ونقل سید حسن میرفانی، شهردار نیشابور و ابوالفضل فاضلی، شهردار قوچان، در محور مشارکت مردمی حسن غلامیان شهردار سمیع‌آباد و در محور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت رامین زمان، شهردار اسحاق‌آباد به عنوان شهرداران برتر انتخاب شدند و لوح نشان یادبود به رئیس شورای آن‌ها اهدا شد.

همچنین از خانواده شهید حریری که در حوزه حمل‌ونقل شهرداری مشهد خدمت کرده بود لوح تقدیری اهدا شد.

انتهای پیام
captcha