علاقه‌مندان بسیاری از طریق «محفل» به سمت یادگیری قرآن رفته‌اند + فیلم
کد خبر: 4205229
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
رضوان درویش در گفت‌وگو با ایکنا:

علاقه‌مندان بسیاری از طریق «محفل» به سمت یادگیری قرآن رفته‌اند + فیلم

قاری و مبتهل اهل سوریه گفت: بسیاری از مردم حتی غیرقرآنی‌ها قسمت‌های مختلف برنامه «محفل» را در یوتیوب به اشتراک گذاشته‌ و به آن توجه داشته‌اند. افرادی هم از طریق تماشای این برنامه به سمت یادگیری قرآن کریم رفته‌اند.

رضوان درویش

دومین فصل از ویژه‌برنامه «محفل» طی ماه مبارک رمضان، پیش از هنگامه افطار از شبکه سوم سیما پخش می‌شود؛ برنامه‌ای که با محوریت قرآن و با دعوت از قاریان، حافظان و فعالان قرآنی که در حوزه فعالیت خود نوآوری دارند، دقایقی از اوقات روزه‌داران را در ماه میهمانی خدا غنی می‌سازد.

توفیق چشمگیر فصل اول این برنامه که رمضان گذشته پخش شد، «محفل» را تبدیل به یک برنامه استاندارد در حوزه برنامه‌سازی مناسبتی با محوریت قرآن و پرداختن به مباحث معرفتی و دینی کرده است؛ این برنامه با وجود قالب و فرمی تا حدودی مشابه با نمونه‌های خارجی، از محتوایی ملموس برای خانواده ایرانی برخوردار است و فضایی متأثر از مناسبات هم‌میهنان روزه‌دار دارد؛ مؤلفه‌ای که بسیار نزدیک به حال و هوا و سبک زندگی ایرانی و اسلامی است.

یکی از عوامل مؤثر در جذابیت این برنامه، حضور کارشناسان قرآنی به‌ویژه کارشناسان خارجی و مشخصاً دو تن از آنان، یکی از عراق با نام «حَسنین الحِلو» و دیگری از سوریه به نام «رضوان درویش» است.


بیشتر بخوانید و ببینید:


رضوان درویش، داور بین‌المللی، قاری ممتاز و ابتهال‌خوان برجسته اهل سوریه در گفت‌وگو با ایکنا در حاشیه ضبط سری دوم از برنامه محفل گفت: حضور من در سری دوم از برنامه محفل حاکی از محبت مخاطبان و طرفداران این برنامه نسبت به من است و نشان می‌دهد که فصل اول محفل در سال گذشته موفقیت چشمگیری داشته که امسال نیز بار دیگر تکرار شده است.

مشروح گفت‌وگوی مختصر این فعال قرآنی سوری و میزبان سری دوم محفل در ادامه از نظر می‌گذرد:

ایکنا ـ آیا شرکت‌کنندگان در برنامه محفل همانند نخستین دوره، دارای ویژگی‌ها و توانایی‌های چشمگیری هستند؟

بله شرکت‌کنندگان در این دوره نیز از همان سطح و توانمندی‌های شرکت‌کنندگان دوره اول برخوردار هستند و الحمدالله تجربه خوبی دارند.

ایکنا ـ واکنش مردم در سوریه و دیگر کشورها نسبت به این برنامه چگونه بوده است؟

بسیاری از مردم قسمت‌های مختلف برنامه محفل را در یوتیوب به اشتراک گذاشته‌اند و حتی افراد غیر قرآنی نیز چنین کرده‌اند و به این برنامه توجه داشته‌اند. افرادی هم بوده‌اند که از طریق دیدن این برنامه به سمت یادگیری قرآن کریم رفته‌اند.

ایکنا ـ آیا در دیگر کشورها نیز برنامه‌هایی مانند برنامه «محفل» وجود دارد و اگر آری، شما این برنامه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این برنامه منحصربه‌فرد است و من در دیگر کشورها برنامه‌هایی مانند آن ندیده‌ام. شاید مسابقات عمومی مانند مسابقات قرآن و موارد مشابه وجود داشته باشد ولی مانند این برنامه ندیده‌ام.

رضوان درویش

ایکنا ـ به نظر شما به عنوان یک کارشناس آیا برنامه «محفل» باید در دوره‌های بعد نیز به همان شیوه‌ای ادامه یابد که آغاز شده است؟

بله تأکید می‌کنم، ادامه این برنامه در واقع حق مردم است و اگر این برنامه تداوم نیابد، مردم و مخاطبان افسوس خواهند خورد. باید در آینده نیز این برنامه تداوم بیابد، نه به این دلیل که ما آن را دوست داریم، بلکه به این دلیل که مردم خواهان استمرار آن هستند.

ایکنا ـ آیا برنامه از نظر شما نیاز به تغییری دارد؟

طبیعتاً انسان دائم می‌خواهد که پیشرفت کرده و بهتر شود، پیشرفت خوب است و این برنامه نیز باید رو به پیشرفت و بهبود باشد.

از خلال شرکت من در مسابقات مختلف در ایران با این مسابقه آشنا شدم و مسئولان مرا برای حضور در این برنامه برگزیدند با کمال تواضع باید بگویم که بهترین نقش‌آفرینی را برای حضور در این دوره محفل خواهم داشت. به نظر من این برنامه موفقیت خوبی داشته است و ازاین‌رو فصل دوم از آن نیز برگزار شده است.

رضوان درویش، داور سوری برنامه محفل سیما را بیشتر بشناسید

رضوان درویش متولد هشتم مارس ۱۹۶۵ (۱۷ اسفند ۱۳۴۳) در دمشق و از مسلمانان اهل سنت است که ارادت خاصی هم نسبت به ائمه دارد. درویش در خانه پدری در یک خانواده ۱۴ نفره زندگی کرده است که ۷ خواهر و ۴ برادر دارد. درویش چهار دختر، یک پسر و پنج نوه دارد و فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته اقتصاد است.

رضوان درویش

از کودکی تا قرائت قرآن

او از کودکی به ابتهال و قرائت قرآن علاقه بسیار داشته است، از ۵ سالگی به جلسات تلاوت قرآن رفته و در این مسیر پسرعمه‌ خود که موذن مسجد بوده را مشوق اصلی خود می‌داند. از کودکی و به تشویق پسر عمه‌اش موذن مسجد بوده است.

سعی و تلاش در راه قرآن

پدر و مادر درویش نیز در این راه یکی از مهره‌های اصلی این موضوع محسوب می‌شوند، او علاوه بر قرائت قرآن در عرصه تواشیح نیز فعالیت داشته است؛ به گفته خودش در این راه هیچ معلمی نداشته و همه اینها حاصل سعی و تلاش خودش بوده است.

رضوان درویش

پدربزرگی که با نوه‌اش شعر می‌خواند

او به همراه یکی از نوه‌هایش به نام «آلما» که در شهر استانبول ترکیه زندگی می‌کند، آهنگ‌هایی که می‌خواند را اجرا می‌کند و یکی از آرزوهای او برای نوه‌هایش، این است که آنها قاری قرآن شوند.

نام او در بین قاریان بین‌المللی

رضوان درویش یکی از قاریان بین‌المللی است و همواره یکی از کسانی بوده که در این سال‌ها رتبه‌های قرآنی بسیاری را کسب کرده است. همچنین ایشان به عنوان داور در بعضی مسابقات قرآن ایران هم حضور داشته که داوری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و مسابقات قرآنی «ان للمتقین مفازا» که شبکه جهانی الکوثر برگزار می‌کند از جمله آنهاست.

رضوان درویش در برنامه تلویزیونی محفل شبکه سه نیز به عنوان داور یا میزبان حضور دارد. ایشان به زبان فارسی تسلط ندارد اما در این برنامه به خوبی با بقیه داوران و میهمانان ارتباط برقرار کرده و همین مورد باعث محبوبیت ایشان شده است.

رضوان درویش

انتهای پیام
captcha