اعزام ۱۱ هزار گروه جهادی به مناطق محروم در ایام نوروز
کد خبر: 4205082
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
سردار محمد زهرایی خبر داد؛

اعزام ۱۱ هزار گروه جهادی به مناطق محروم در ایام نوروز

رئیس سازمان بسیج سازندگی با بیان اینکه بیش از ۱۱ هزار گروه جهادی طی ایام نوروز سال به مناطق مختلف کشور اعزام می‌شوند، گفت: بیش از ۱۰۰ هزار نفر از جهادگران در قالب این گروه‌های جهادی نسبت به خدمت‌رسانی به محرومان اقدام می‌کنند.

سردار زهراییبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری اعزام گروه‌های جهادی در ایام نوروز ۱۴۰۳ امروز سه‌شنبه، ۲۲ اسفندماه با حضور سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی در محل پادگان حضرت ولیعصر(عج) برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سردار زهرایی طی سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان، بیان کرد: تعبیر بنده این است که خداوند در خلقت انسان هزینه داد و به خود احسنت گفت و سپس، همه ملائک را به سجده انسان امر کرد. همه ملائک به جز ابلیس در برابر انسان سجده کردند و ابلیس که سجده نکرد، رانده شد.

وی بیان کرد: ماه رمضان زمینه‌ای برای این است که بدی‌ها را از اخلاق خود دور کرده و به فطرت و ذات پاک خود بازگردیم. لذا باید ماه رمضان را غنیمت بدانیم. خداوند متعال از بندگان خواست که فقط به خود او سجده کنیم و هیچ نگاهی به جز او به دیگران نداشته باشیم. امیدواریم عید فطر عید وارستگی ما از هرگونه غیر خدا باشد.

زهرایی گفت: بنده دستبوس جهادگران کشور هستم و از تلاش‌های فراوان ایشان قدردانی می‌کنم. جهادگران همواره پیش از همگان وارد میدان شده و طرح‌ها و برنامه‌های جهادی را اجرا می‌کنند. جریان جهادی کشور امروز مملو از رویش است و هر فردی که وارد این میدان شده هیچ‌گاه از این جریان خارج نشده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی بیان کرد: برخی حضور این میزان از جهادگران را باور نمی‌کردند اما بروز کرونا باعث شد تا همگان به حضور جهادی جهادگران پی ببرند. حضور بیش از سه هزار جهادگر در مسئله تغسیل و تدفین کرونا، ورود جهادگران به عرصه تولید ماسک و شکستن انحصار مافیاهای مختلف، غربالگری و ... از جمله موارد حضور جهادگران در میدان مبارزه با کرونا بود.

زهرایی با اشاره به وقوع سیل در مناطق مختلف کشور و حضور جهادگران برای خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان تصریح کرد: جهادگران از ابتدای بروز سیل در استان‌های مختلف وارد میدان شده و نسبت به خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان اقدام کردند. بدنه نظام باید در برابر فداکاری‌ها و تلاش جهادگران سر تعظیم فرود آورد. البته برخی نحله‌های فکری و سیاسی به دنبال استفاده از گروه‌های جهادی به نفع خود هستند و بسیج سازندگی قطعاً در برابر آن‌ها خواهد ایستاد. جریان جهادی ولایی است و باید ولایی بماند.

وی ادامه داد: مردم به جریان جهادی اعتماد کرده‌اند و نباید اجازه داد تا از حریم جهادگران سوءاستفاده شود. اتصال گروه‌های جهادی به سیاسیون، اقدامات آنان را تخریب می‌کند‌. جریان جهادی باید از طریق مردم به امور مختلف خود بپردازد.

زهرایی گفت: ما ذیل سند اعتلای بسیج دو قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی و قرارگاه اقتصاد مقاومتی ایجاد کرده‌ایم. سازمان بسیج سازندگی در قرارگاه محرومیت‌زدایی پروژه‌های فراوانی اجرا کرده است و در این دوره طرح جامع محرومیت‌زدایی را در همکاری با دولت تدوین کرده‌ایم. در حوزه آبرسانی امروز هزار و ۷۰۰ روستا با همکاری جهادگران آبرسانی شده‌اند.

وی‌ بیان کرد: در رابطه با طرح از آبخیز تا جالیز نیز برای ۱۹ میلیون هکتار، ۱۰ هزار قنات و ۱۹ هزار استخر و ۲۰۰ هزار کیلومتر کانال‌کشی تا سر مزارع در نظر گرفته شده است که در این زمینه امروز ۴۹۰ پروژه با بودجه‌ای نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان در سامانه سازمان بسیج سازندگی ثبت شده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به طرح مسکن روستایی که در تعامل با کمیته امداد انجام می‌شود، اظهار کرد: احداث ۵۶۱۰ واحد مددجویی، مرمت و تکمیل ۱۱ هزار و ۸۵۲ واحد مسکن محرومان، آغاز عملیات ۵ هزار و ۵۴۲ واحد نهضت ملی و ۹۶۰ برنامه مسکن اقشار محروم از جمله برنامه‌هایی است که در نظر گرفته شده است.

زهرایی با اشاره به حوزه حاشیه‌نشینی نیز گفت: در این زمینه در قالب آسفالت معابر حاشیه شهرها و دو پروژه هزار واحدی در چابهار و جزیره هرمز برنامه‌ریزی شده و طرح‌ها در حال اجراست. یکی از برنامه‌های بسیج سازندگی ایجاد ۱۲۳ هزار فرصت شغلی از طریق راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه، کمک به راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان، تکمیل زنجیره ارزش و بسته‌بندی محصولات، پرداخت وام، طرح تأمین گوشت قرمز و مراکز کارآفرینی برای زنان سرپرست‌ خانوار است.

وی ادامه داد: متأسفانه قانون بسیج سازندگی هنوز در هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی معطل مانده و اعلام وصول برای طرح و تصویب در صحن علنی نمی‌شود.

همچنین، آموزش و توانمندسازی ۱۸۶ هزار نفر در حوزه اشتغال، جذب حدود هزار میلیارد تومان منابع خیران، راه‌اندازی ۱۰ دهکده اقتصادی در کشور، برگزاری چهار هزار و ۷۳۰ نمایشگاه فصلی فروش محصولات اقتصاد مقاومتی، کمک به تأمین برق کشور با اجرای طرح جهاد روشنایی و تثبیت ۳۷ هزار و ۱۱۹ فرصت شغلی از طریق پایش و مانع‌زدایی چهار هزار و ۸۶۰ واحد و احیای شش هزار و ۷۶۲ واحد صنعتی و معدنی نیز از دیگر برنامه‌های اجرا شده از سوی بسیج سازندگی بوده است.

وی تصریح کرد: برای عید نوروز سال ۱۴۰۳ تعداد ۵۲ قرارگاه جهادی در کشور فعال شده و ۱۱ هزار گروه جهادی آمادگی حضور در مناطق محروم را با جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرده‌اند. حدود ۲۵ هزار خدمت برای جهادگران در ایام عید تدارک دیده شده که اجرا خواهد شد.

وی افزود: به دلیل سیل سيستان و بلوچستان یک‌ قرارگاه جهادی در استان سیستان مستقر شده است و گروه‌های جهادی هم‌اکنون نیز در حال خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان هستند. امروز باید گروه‌های متخصص و ماهر، گروه‌هایی که امکانات دارند و گروه‌های متصل به خیران به سيستان مراجعه کنند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی بیان کرد: یک قرارگاه نیز در شهرستان میامی استان خراسان رضوی و یک‌ قرارگاه در چاه‌هاشم سيستان مستقر شده‌اند ‌که به خدمت‌رسانی به محرومان و آسیب‌دیدگان اقدام می‌کنند‌‌. امسال پویشی به نام خانه دوست کجاست؟ نیز از سوی مرکز حرکت‌های جهادی بسیج به مناسبت ماه رمضان اجرا می‌شود که طبق آن گروه‌های جهادی از افطار تا سحر به خدمت‌رسانی به محرومان می‌پردازند. مرمت خانه‌های محرومان، برگزاری سفره افطاری ساده در خانه محرومان و ... از جمله برنامه‌های این پویش است که از سوی جهادگران اجرا خواهد شد.

زهرایی تصریح کرد: بسیج سازندگی سامانه اطلس جهادی را به روزرسانی کرده و امروز بیش از ۵۰ هزار گروه جهادی در این سامانه ثبت شده‌اند. البته امروز بسیج سازندگی ۶۰ هزار پایگاه و ۶۰ هزار مسئول بسیج سازندگی در تمامی نقاط کشور دارد که علاقه‌مندان از این طریق نیز می‌توانند نسبت به ایجاد و ثبت گروه‌های جهادی اقدام کنند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی اظهار کرد: امروز خوشبختانه نرم‌افزاری به نام جهاد از سوی سپاه تهران بزرگ ایجاد شده که زمینه ارتباط گروه‌های جهادی با خیران و نیازمندان را فراهم می‌کند. امیدواریم بتوانیم این نرم‌افزار را سراسری کرده و تمامی گروه‌های جهادی به این نرم‌افزار دسترسی پیدا کرده و از آن بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه در سال جاری سازمان بسیج سازندگی به تکلیف خود در ایجاد شغل عمل کرد، گفت: از ۱۲۳ هزار شغلی که از سوی بسیج سازندگی در سال ۱۴۰۲ ایجاد شد، بیش از ۷۳ هزار مورد شغل پایدار و مابقی آن مشاغل خرد و خانگی هستند.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم و پس از برگزاری برنامه تجلیل از خانواده یکی از شهدای جهادگر به نام شهید اسماعیلی، با حضور سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی و سایر مسئولان حاضر، از پوستر پویش خانه دوست کجاست؟ رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha