قسمت اول آشنایی و آموزش مقامات تلاوت + فیلم
کد خبر: 4204821
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۶
آموزش تنغیم/1

قسمت اول آشنایی و آموزش مقامات تلاوت + فیلم

سعید حاجیان، دارای مدرک درجه یک تنغیم، در قسمت اول درس‌گفتار «آموزش و آشنایی با مقامات تلاوت» با بیان مقدمه‌ای اشاره می‌کند که این سلسله‌درس‌گفتارها نیاز به تمرین و ممارست بسیاری دارد. تکرار و پیگیری قرآن‌آموز و تلمذ در محضر استادان شرط تسلط بر مقامات تلاوت است.

سعید حاجیانامام باقر(ع) فرمود: «قرآن را زیبا بخوانید، زیرا خداوند دوست می‌دارد که با صدای خوش قرآن خوانده شود.» (اصول کافی،ج 2، ص 616، شماره 13).

بهار قرآن از راه رسید، بهاری که همزمانی آن با بهار طبیعت، شور و شوقی مضاعف را در نهاد و قلوب هر مؤمن روزه‌داری برمی‌انگیزد تا خود را رها در نفحات بهار طبیعت، دوچندان به انس با کلام وحی وادارد.

همچنان که صوت خوش‌الحان پرندگان در بهار، ستایش رستاخیز طبیعت را از زبان آنها در پی دارد، قرائت قرآن نیز از سوی مؤمن روزه‌دار با صوت و لحنی زیبا، اثری زایدالوصف را در وجودش بر جای می‌گذارد و همچون زمانی که دیدگان او با تماشای بهار، فراوان از روزگار حشر یاد می‌کند: «اِذا راَیتُمُ الرَّبیع فَاَکثِروا ذِکرَ النُّشور»، نگریستن به سطر سطر قرآن و خواندن آن با نوایی خوش، دل و جان را بیش از پیش با آیات وحیانی همراه می‌سازد.

ایکنا، بر این اساس و همزمان با آغاز ماه رمضان و در آستانه بهار طبیعت در سلسله‌درس‌گفتارهایی با عنوان «آموزش تنغیم» که سعید حاجیان، حافظ کل قرآن و دارای مدرک درجه یک تنغیم از شورای عالی قرآن، تدریس آن را به عهده دارد، درصدد است دلشیفتگان کلام وحی را با اسلوب و شیوه‌های راهبردی تلاوت قرآن به شکلی استاندارد و حرفه‌ای آشنا سازد.

شیوه‌های ارائه شده از سوی کارشناس‌مدرس این درس‌گفتارها، هر چند در مدت زمانی کوتاه اما موجز و مفید، رهیافتی برای آن دسته از مخاطبانی است که به دنبال پیگیری جدی شیوه‌های اصولی و آشنایی با مقامات تلاوت و به کارگیری آنها در اجراهای خود هستند.

کارشناس برنامه در مدخل این سلسله‌درس‌گفتارها که در ادامه فیلم آن از نظر می‌گذرد، به این نکات اشاره می‌کند؛


این دوره در دو بخش عمومی و تخصصی ارائه می‌شود؛ بخش عمومی شامل آشنایی با فضا، جنس، عقد یا ثلاثی مقامات و بخش دوم دربرگیرنده اشاراتی کوتاه به برخی از نکات فنی و تخصصی درباره مباحث مقام و نغمه است. 

سعید حاجیان در  قسمت نخست این درس‌گفتارها بر ممارست و پیگیری و تکرار دائمی قرآن‌آموزان در امر تلاوت تأکید می‌کند، حتی اگر هر درس یک ماه زمان ببرد، امری که باید مداوم باشد تا علاوه بر سیر مطالعاتی فرد برای تسلط بر آن، این مقامات و نغمات به شکل سماعی ملکه ذهن شود.


علاقه‌مندان و افرادی که پیگیر مباحث آموزشی این فیلم‌ها طی ماه مبارک رمضان باشند، می‌توانند در کارگاه آموزشی با تدریس این مدرس قرآن به صورت حضوری در محل خبرگزاری ایکنا در تهران یا به صورت مجازی، شرکت و رفع اشکال کنند.

قسمت اول آموزش تنغیم با تدریس سعید حاجیان در فیلم ذیل قابل مشاهده است.

انتهای پیام
captcha