فریب حراج‌های آخر سال را نخورید
کد خبر: 4203671
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
دانستنی‌های سایبری/ ۵۲

فریب حراج‌های آخر سال را نخورید

پلیس فتا درباره حراج‌های آخر سال به شهروندان توصیه کرد؛ فریب کلاهبرداران سایبری در ایام نوروز را نخورید.

فریب حراج‌های آخر سال را نخوریدبه گزارش ایکنا؛ مجرمان سایبری با تبلیغات گسترده در فضای مجازی، با ارائه فروش کالا‌های ارزان‌قیمت، طرح‌های وسوسه‌انگیز و تخفیفات چشمگیر البسه، کیف، کفش و ... در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. اغلب آن‌ها با مهندسی اجتماعی اعتماد خریدار را جلب کرده و از او می‌خواهند نیمی از پول کالای سفارشی خود را را واریز کرده و پس از دریافت کالا مابقی وجه را پرداخت کنند.

متأسفانه برخی از شهروندان بعداز واریز وجوه به حساب کلاهبردار، هیچگونه کالایی دریافت نکرده و شخصی نیز پاسخگو نبوده است و یا کالای تحویلی به آن‌ها تقلبی و متفاوت با کالای انتخابی بوده است. در این راستا برخی از مجرمان سایبری با ارسال لینک‌های جعلی در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی و سرقت اطلاعات بانکی شهروندان، حساب بانکی آن‌ها را خالی می‌کنند.

پلیس فتا در این زمینه به شهروندان هشدار داد و توصیه کرد؛

فریب برخی از پیام‌ها و آگهی‌های منتشر شده در فضای مجازی در کانال‌ها و گرو‌ها با وعده‌های حراج آنلاین، تخفیف ویژه آخر سال، قیمت‌هایی باور نکردنی را نخورید.

اگر قصد خرید آنلاین دارید، حتماً از فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیک خرید کنید، زیرا این فروشگاه‌های اینترنتی در عین مجاز و معتبر بودن ملزم به رعایت قوانین نیز هستند.

از پرداخت‌های اینترنتی از طریق شبکه‌های اجتماعی به افراد ناشناس جداً خودداری کنید.

در هنگام خرید آنلاین حتماً توجه کنید که درگاه بانکی فیشینگ نباشد؛ درگاه پرداخت بانکی به نشانی https://xxx.shaparak.ir است و هرگونه درگاه بانکی که shaparak.ir را در ادامه نداشته باشد، می‌تواند درگاه فیشینگ باشد که برای سرقت اطلاعات بانکی شهروندان طراحی شده است.

توصیه‌های پلیس فتا را جدی گرفته و آن‌ها را به کار ببندید تا در معرض این‌گونه کلاهبرداری قرار نگیرید و در صورت مشاهده موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.gov.ir مرکز فوریت‌های سایبری اطلاع دهید.

انتهای پیام
captcha