انتخابات یک مشورت عمومی برای تعیین سرنوشت است
کد خبر: 4202729
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
مدرس دانشگاه و حوزه:

انتخابات یک مشورت عمومی برای تعیین سرنوشت است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد انصاری با اشاره به آیه «و أمرهم شوري بينهم» گفت: انتخابات یک مشورت عمومی برای تعیین سرنوشت است. خداوند در این آیه شریف می‌فرماید اگر می‌خواهید سرنوشت خوبی برایتان رقم بخورد باید به دست خودتان این اتفاق بیفتد. سرنوشت بد با تصمیم‌گیری نادرست یا عدم تصمیم‌گیری رقم خواهد خورد.

حجت الاسلام انصاری

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد انصاری، مدرس دانشگاه و حوزه در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان درباره لزوم شرکت در انتخابات گفت: شرکت در انتخابات قبل از آنکه یک امر شرعی باشد یک امر عقلی است. هر انسان عاقلی سعی می‌کند سرنوشت خود را خود رقم بزند، به این دلیل که انسان نسبت به مصلحت زندگی خود بیش از همه واقف است. کسانی که به انتخابات بی‌توجهی می‌کنند، چه بسا به جنبه عقلایی آن دقت کافی نداشته‌ باشند.

وی افزود: از لحاظ دینی و شرعی نیز شرکت در انتخابات مهم است چنانچه خداوند متعال در بیان صفات مؤمنین می‌فرماید «و أمرهم شوری بينهم». انتخابات یک مشورت عمومی برای تعیین سرنوشت است. خداوند در این آیه شریف می‌فرماید اگر می‌خواهید سرنوشت خوبی برایتان رقم بخورد، با اظهار نظر شما محقق می شود و سرنوشت بد با تصمیم‌گیری نادرست یا عدم تصمیم‌گیری رقم خواهد خورد.

انصاری گفت: عبارت امیرالمؤمنین(ع) در فرمان حکومتی ایشان به مالک اشتر مبنی بر «إنّما عِمادُ الدِّينِ و جِماعُ المسلمينَ و العُدَّةُ للأعداءِ العامَّةُ مِنَ الاُمَّةِ؛ همانا ستون دین و ذخیره مبادا برای مقابله با دشمنان، عموم مردم از میان امت هستند.» بله همانگونه که نماز و ولایت ستون دین هستند می‌بینیم که امام در اینجا جایگاه و حضور مردم را هم به ستون دین تعبیر کرده است. شرکت مردم در انتخابات و تعیین سرنوشت خودشان، در اینجا مورد اشاره قرار گرفته است.

این مدرس حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به بیان ویژگی‌های انتخاب اصلح از دیدگاه قرآن کریم پرداخت و گفت: ۱. تقوا و خویشتن داری: آیه «انّ اکرمکم عنداللَّه اتقاکم» آن‌کس از همه بهتر است که تقوا و خویشتنداری بیشتری داشته باشد. خویشتن داری به این معنی که اقدام بی‌محابا انجام ندهد و حرف بی‌محابا نزند. پیش از اقدام به عمل آن را بسنجد که این کار را خداوند، قرآن، اهل‌بیت و امام زمان عليه‌السلام تایید می‌کنند. ۲. ظلم ستیز و استکبار ستیزی: ویژگی دوم که برای یک مدیر می‌توان از آیات قرآن استخراج کرد استکبارستیزی و نفی و مبارزه با ظلم و فساد است که می‌توان آن را از آیه «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» استخراج کرد. ۳. دلسوز و مهربان با مردم: نماینده خوب نماینده دلسوز است که درد مردم را درد خودش بداند و این از عبارت رحماء بینهم برداشت می شود. ۴. دانش و آگاهی لازم: ویژگی دیگر که می‌توان از آیات قرآن همچون ماجرای طالوت و حضرت یوسف(ع) به آن دست یافت «دانش» است. یک فرد انتخاب شونده خوب باید از اعلمیت برخوردار باشد و آگاهی او در حیطه کاری‌اش بالا باشد. خداوند در ماجرای حضرت طالوت می‌فرماید «زادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ» همین ویژگی دانش حضرت طالوت بود که او را به عنوان مدیر و فرمانده موفقی بخشی از قوم بنی اسرائیل قرار داد. قرآن کریم ماجرای پذیرش خزانه داری حضرت یوسف هم به دانش و آگاهی او مرتبط می داند که فرمود: قال اجعلني على خزائن الأرض إني حفيظ عليم قَالَ اجْعَلْنِي عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ. ۵. نشاط و سلامت جسمانی: نشاط و سلامت و قوای جسمانی نیز جزو شاخصه های قرآنی فرد اصلح هست چنانچه قرآن کریم در مورد حضرت طالوت می‌فرماید: زادَهُ بَسْطَةً فِي...الْجِسْمِ. نماینده نباید بی حوصله و علیل و فرتوت باشد. ۶. امانتداری: امانتداری از دیگر ویژگی‌های یک مدیر خوب است. نماینده باید بداند این امانت بزرگی است که شهدا، امام راحل و مقام معظم رهبری و مردم به او سپردند و او باید در صدد حفظ آن دستاورد و عنصر باارزش که حکومت اسلامی است باشد و در آن خیانت نکند. بزرگترین خیانت در روایات خیانت در امور حکومتی و خیانت به امت است. کسی که در جایگاه نمایندگی قرار می‌گیرد باید امانتدار خوبی باشد و قانونی را تصویب کند که منجر به آسیب به نظام و عدالت اجتماعی نشود و آیه قرآن از مسؤليت تعبیر به امانت کرده و فرموده: إِنَّ اللهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها. ۷.صبر و حوصله و پایداری.

وی افزود: شخصی که وارد این عرصه می‌شود باید صبر و حوصله داشته باشد. امروز جوانانی داریم که صراحت لهجه دارند و سؤالات صریحی می‌پرسند و این فرد در این هنگام نباید از کوره در برود و پرخاش کند. چنانچه در قرآن خدای متعال به پیامبر می فرماید: وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُريدُونَ وَجْهَهُ وَ لا تَعْدُ عَيْناكَ عَنْهُمْ... و در روایات آمده است که صبر ابزار مدیریت است. فرد بی‌صبر و حوصله شاید شایستگی نمایندگی مجلس را ندارد چون نشستن در جلسات طولانی مجلس شورای اسلامی نیازمند صبر و حوصله است. اين مفاهیم در آیه ايُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صَابِرُوا وَ رَابِطُوا وَ اتّقُوا اللّهَ لَعَلَّكُم تُفلِحُونَ مصداق دارد. ۸. خوش اخلاق خوش خلقی نکته بسیار مهمی است و بخصوص نمایندگان مردم خوزستان و اهواز باید به این نکته توجه داشته باشند که خداوند می فرماید: فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ.

انصاری گفت: امروز مسئله انتخابات به قوام نظام جمهوری اسلامی گره خورده است. اگر خدای ناکرده مشارکت پایین بیاید یک معنای آن میتواند این باشد که در واقع شرکت من در انتخابات فایده‌ای ندارد و من به سرنوشت خود اهمیتی نمی دهم. بی تفاوتی در نظام اسلامی یعنی هر بلایی بر سر کشور بیاید برای من تفاوتی نمی‌کند مملکت اگر در مسیر عدل باشد برای من تفاوتی ندارد و اگر در مسیر ظلم هم باشد برای من تفاوتی ندارد و این می‌تواند پیغام بدی داشته باشد. چون در شرایط امروز انقلاب اسلامی در معرض دشمنی‌های عدیده‌ای قرار گرفته مخصوصا اینکه موفقیت‌های انقلاب روزافزون است.

انتهای پیام
captcha