جامعه عصر انتظار نیازمند نیروهای جوان توانمند است
کد خبر: 4201424
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۶
آیت‌الله اراکی:

جامعه عصر انتظار نیازمند نیروهای جوان توانمند است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در جامعه عصر انتظار برای ایجاد هویت اجتماعی نو باید از نیروی جوان استفاده کنیم، چرا که جوان اساس انتظار است. برای ایجاد جامعه نو باید نیرو‌های توانمند داشته باشیم تا طرحی نو اجرا کنند و این طرح را در سراسر جهان گسترش دهند.

آیت‌الله محسن اراکی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظامبه گزارش ایکنا قم، آیت‌الله محسن اراکی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نوزدهیمن کنگره «دکترین مهدویت» که امروز 3 اسفندماه در جمکران برگزار شد با اشاره به نقش روابط اجتماعی در پیوند جامعه به یکدیگر، گفت: به طور کلی روابط اجتماعی پیوند دهنده جامعه با یکدیگر است و شخصیت هر جامعه بستگی به نوع روابطش دارد، روابط اجتماعی آنقدر اهمیت دارد که اگر آن را از جامعه بگیریم گویی که آن جامعه چیزی برای ارائه دادن ندارد حتی اگر تمام انسان‌هایش شبیه به یکدیگر باشند.

وی ادامه داد: اگر در جامعه انسانی هر کس بخواهد مطابق سلیقه و میل شخصی خویش کار کند، عملا جامعه‌ای وجود نخواهد داشت. تنظیم کننده روابط اجتماعی در جوامع مختلف، حکومت‌ها و ادیان هستند، البته منظور از دین آن چیزی نیست که جوامع غربی تعریف می‌کنند، در جوامع غرب دین صرفا احساس است، ولی شرایع تعاریف متعددی از دین دارند که یکی از آن‌ها نوع روابط و قوانینی است که جامعه و نظام اجتماعی را به هم پیوند می‌دهد، همچنین قرآن دین را ملک می‌داند.

تعریف و پیوند روابط اجتماعی توسط دین

اراکی با بیان تعریف دیگری از دین، گفت: دین به معنای قانونی است که روابط اجتماعی را به هم پیوند می‌زند و حاکمیت آن را پیاده می‌کند و کسی جز حاکمیت هم توانایی پیاده کردن آن را ندارد، به عبارت دیگر روابط اجتماعی با دین اجتماعی هویتش شکل می‌گیرد؛ در نگاه اسلام، امام تجلی روح جمعی حاکم بر جامعه و قانون آن است که در روابط اجتماعی تجلی پیدا می‌کند.

وی در خصوص نو شدن جامعه، اظهار کرد: هویت نو در جامعه اسلامی به این معنا است روابطی که بر پایه شرک شکل گرفته است باید دگرگون شده و هویت اجتماعی نو پیاده شود، هویت اجتماعی می‌تواند متشکل از کلماتی همچون فرهنگ و سیاست باشد که گویای روابط اجتماعی است و حاکمیت امام زمان(عج) هم نو است و می‌خواهد تحول ایجاد کند که این تحول با انتظار گره خورده است، به عبارت دیگر تحول همراه با انتظار نوعی تحول در روابط اجتماعی است.

وی تصریح کرد: یکی از سیاست‌گذاری‌های ائمه اطهار این بود که نگذارند فرهنگ انتظار از بین برود و همواره در جامعه حاکم باشد و انقلاب اسلامی نیز این انتظار را حقیقی کرد، اما هنوز بنابر گفته رهبر انقلاب اسلامی در مسیر هستیم و این جریان انتظار باید در اقتصاد، سیاست و همه روابط اجتماعی‌مان رخنه پیدا کند و البته داریم به سمت جامعه صددرصد اسلامی حرکت می‌کنیم یعنی در واقع به سمت چیزی که امام زمان قرار است حاکم کند رو به حرکت هستیم.

وی در خصوص دین و کتابی که امام زمان قرار است حاکم کند، گفت: ولیعصر(عج) قرار است کتاب و دین جدیدی ارائه کند، اما نه به معنای اینکه چیزی غیر از اسلام ارائه دهد بلکه منظور روش جدید است بر اساس این کتاب باید یک امت خرد در ابتدا به وجود بیاید که نمونه آن جامعه ایران، جمهوری اسلامی و محور مقاومت است، مأموریت پیامبر هم همین بود که یک امت کوچک در ابتدا به وجود آورد سپس در مرحله دوم امتی فراگیر‌تر به وجود آید و در ادامه کاری که ائمه انجام دادند حفظ این امت بود.

استنباط نو از منابع دینی؛ نیاز جامعه بشری امروز

اراکی گفت: انقلاب اسلامی انفجاری برای حفظ این امت بود که این امت در ادامه امت کبری را به وجود آورد و برای به وجود آوردن این امت باید طرح و برنامه منحصر به فرد داشته باشیم، برای مثال باید بتوانیم اقتصاد و سیاست اسلامی به وجود آوریم، البته همانطور که می‌دانید در مسیر هستیم و باید گام‌های پربرکتی در این زمینه برداریم و یکی از وظایف ما استنباط نو از منابع دینی است که در جامعه بشری امروز به آن نیاز داریم .

وی با اشاره به اینکه جامعه باید پذیرای پذیرش اسلام ناب باشد، گفت: باید جامعه برای پذیرش اسلام ناب آماده شود، چرا که هر کجا به دستورات اسلام عمل کردیم موفق بودیم و هر کجا که از این امر غافل بودیم با مشکل مواجه بودیم و برای این امر باید به رحمان الهی چنگ بزنیم که این انتظار حقیقی است و در این راه باید از نیروی جوان استفاده کنیم چرا که جوان اساس انتظار است.

وی در پایان گفت: برای ایجاد جامعه نو باید نیرو‌های توانمند داشته باشیم تا طرحی نو اجرا کنند و این طرح را در سراسر جهان گسترش دهند و برای ظهور امام زمان (عج) نیز جهان باید آماده شود چرا که ولیعصر(عج) با معجزه ظهور نمی‌کند.

انتهای پیام
captcha