رابطه دو سویه سلامت معنوی و سلامت جسمی
کد خبر: 4201173
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی مطرح کرد

رابطه دو سویه سلامت معنوی و سلامت جسمی

فریدون عزیزی با بیان اینکه کاهش سلامت معنوی عامل کاهش ابعاد مختلف سلامت است، گفت: کاهش سلامت معنوی با افت شاخص‌های سلامتی انسان ارتباط دارد.

فریدون عزیزی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتیبه گزارش ایکنا از قم، فریدون عزیزی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در هشتمین همایش سلامت معنوی در قم  که با محوریت «قرآن، سلامت معنوی اسلامی و جامعه»، امروز، دوم اسفندماه در سالن همایش‌های غدیر آغاز شد، با بیان اینکه دریافت جایزه سلامت معنوی توسط فرهنگستان علوم بزرگ‌ترین افتخار برای بنده است، اظهار کرد: از دوران رنسانس شاهد معرفت و معنویت‌زدایی از ساحت علم هستیم که تاکنون ادامه یافته است.

وی ادامه داد: از زمان پیدایش و توسعه علوم جدید در دانشگاه‌های ایران از حدود ۹۰ سال پیش نیز همان آموزه‌های علمی غربی وارد کرسی‌های علمی شد که بعد‌ها و از حدود ۵۰ سال گذشته نقد‌هایی به آن توسط متفکران آغاز و مباحث مربوط به‌سلامت معنوی موردتوجه قرار بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: هم‌اینک سالانه افزون بر سه هزار مقاله در خصوص سلامت معنوی در سطح دنیا تدوین می‌شود که این موضوع در کشور ما نیز همیشه موردتوجه بوده است.

عزیزی اضافه کرد: برای هیچ‌کدام از ادیان دنیا، مباحث توحیدی و معنوی به‌ مانند اسلام مورد توجه نبوده و از این‌رو معارف دینی ما بیشترین ظرفیت را در تدوین سازوکار‌های سلامت معنوی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: استرس، اضطراب، افسردگی و سایر شاخص‌های سلامت روانی و اجتماعی در بین افراد با دارای سلامت معنوی کمتر از افراد بی‌توجه به امور معنوی و معرفتی است. همچنین افرادی که سلامت معنوی دارند از نظر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، فشار خون و... از وضعیت بهتری برخودار هستند.

انتهای پیام
captcha