اعطای مدرک تخصصی به ۱۲ هزار حافظ قرآن در سطح کشور
کد خبر: 4198020
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
مدیر امور اجرایی دبیرخانه ملی حفظ قرآن:

اعطای مدرک تخصصی به ۱۲ هزار حافظ قرآن در سطح کشور

محمد رمضانی‌فر با اشاره به اینکه تاکنون یکصد هزار نفر در آزمون‌های اعطای مدرک تخصصی به حفاظ شرکت کرده‌اند گفت: از این تعداد بالغ بر ۱۲ هزار نفر یعنی ۱۱ درصد توانسته‌اند مدرک تخصصی را دریافت کنند.

محمد رمضانی‌فر، مدیر امور اجرایی دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریممحمد رمضانی‌فر، مدیر امور اجرایی دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم در جریان برگزاری مرحله سوم هجدهمین دوره آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از یزد گفت: این آزمون برای حافظانی است که توانسته بودند در دو مرحله کتبی و شفاهی بالاترین نمرات را کسب کنند.

وی با اشاره به برگزاری مرحله سوم این آزمون با حضور 300 نفر از حفاظ قرآن کریم در 11 منطقه کشور اضافه کرد: این آزمون در سال‌های گذشته با حضور حفاظ از سراسر کشور در تهران برگزار می‌شد، اما امسال تصمیم بر این گرفته شد، به صورت منطقه‌ای در استان‌های مختلف برگزار شود تا از مشکلات و رفت و آمدهایی که برای حفاظ پیش می‌آید، جلوگیری شود.

رمضانی‌فر با اشاره به اینکه آزمون‌های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم مصوبه جلسه ۵۷۳ سال ۱۳۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی است، آن را بالاترین مدرکی خواند که به حفاظ قرآن کریم اعطا می‌شود، گفت: در کشور ما سه مدل مدرک به حفاظ داده می‌شود. یک نوع آن که مصوبه ملی دارد، مصوبه سال 75 مجلس شورای اسلامی است. نوع دوم آن مدرک تحصصی حفظ مصوبه جلسه ۵۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط به سال 84 است. همچنین دو سال است که آزمون ملی اعطای مدرک عمومی به حافظان قرآن تصویب شده و در حال برگزاری است.

رمضانی‌فر با اشاره به اینکه تاکنون بالغ بر 100 هزار نفر در آزمون‌های اعطای مدرک تخصصی به حفاظ شرکت کرده‌اند بیان کرد: از این تعداد بالغ بر 12 هزار نفر یعنی 11 درصد توانسته‌اند مدرک تخصصی را دریافت کنند. البته اشکال به خود آزمون‌ها نیست، بلکه اشکال به فرایند آموزش حفظ در کشور ما مربوط می‌شود زیرا آموزش حفظ در کشور ما آموزش استانداردی ندارد.

حفظ را به‌عنوان فرایند مقطعی تلقی نکنیم

وی ادامه داد: آنچه در کشور ما در حوزه آموزش حفظ اتفاق می‌افتد، آموزش تخصصی نیست بلکه چیزی حتی پایین‌تر از آموزش عمومی است لذا اگر بخواهیم موفقیت حفظ را در کشور بررسی کنیم، نباید با معیار آزمون‌های تخصصی بررسی کنیم زیرا آموزش استاندارد در کشور ما تخصصی تعریف نشده، بلکه آموزش عمومی تعریف شده و اساتید و مربیان بیشتر توجه به حفظ و تقویت حُسن حفظ را  مدنظر دارند، بدون اینکه به تجوید، صوت و لحن، وقف و ابتدا و عموماً ترجمه و مفاهیم توجه کنند.

رمضانی‌فر افزود: این در حالی است که در آزمون‌های تخصصی آنچه مورد توجه قرار می‌گیرد، ترجمه دقیق، وقف و ابتدا، تجوید و صوت و لحن است لذا اگر بخواهیم آمار عملکرد حفظ را در کشور ارزیابی کنیم نباید با آزمون‌های تخصصی سنجید، چون ما در آزمون‌های تخصصی چیزی را می‌خواهیم که در آموزش‌ها به صورت استاندارد به آن نپرداختیم.

وی ادامه داد: آمار 11 درصد قبولی در کشور در حوزه فعالیت حفظ، نشان می‌دهد باید در زمینه آموزش‌ها بیشتر دقت و تمرکز کنیم و نمی‌توان گفت کسی که بدون تجوید قرآن می‌خواند، حافظ است هر چند این فرد فعالیت حفظ داشته، اما نمی‌توان به عنوان یک حافظ قرآن تلقی کنیم و قواعد تجویدی ضرورتاً باید در تلاوت قرآن رعایت شود. بنابراین کلاس‌ها، مؤسسات، آموزشگاه‌ها، اساتید و جلسات حفظ قرآن کریم باید به این سمت بروند که آموزش حفظ، منطبق بر آموزش تخصصی باشد و حفاظ از ابتدا در این زمینه فعالیت و رشد کنند.

امتیازات آزمون‌ اعطای مدرک

مدیر امور اجرایی دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به اینکه آزمون‌های اعطای مدرک تخصصی به حافظان بالاترین مدرک را دارد، بیان کرد: این موضوع به دلیل اعطای بالاترین امتیازات به حافظان قرآن است که بواسطه این مدرک دریافت می‌کنند به نحوی که حافظان قرآن کریم، مدرک تخصصی در پنج مقطع را اخذ می‌کنند.

وی، اعطای مدرک درجه 5 همردیف با دیپلم به حافظان 10 جز قرآن کریم، مدرک درجه 4 همردیف با فوق دیپلم به حافظان 20 جزء قرآن کریم، مدرک درجه سه هم‌ردیف با کارشناسی به حافظان کل قرآن کریم، مدرک درجه دو هم‌ردیف به کارشناسی ارشد به حافظان کل مسلط بر مفردات، اعطای مدرک درجه یک هم‌تراز دکتری به حافظانی که نمره 150 به بالاتر در مرحله سوم به شرط 10 سال سابقه تدریس و در آزمون تفسیر مرحله چهارم حد نصاب 150 به بالا را کسب کنند، را از جمله امتیازات آزمون تخصصی دانست.

رمضانی‌فر افزود: تحصیل رایگان، اختصاص 10 امتیاز مثبت در آزمون‌های استخدامی، ارتقای طبقه شغلی، عضویت در انجمن ملی نخبگان، تسری امتیارات مدارک حافظان قرآن به امتیارات مدارک و مدارج هنری از دیگر امتیازاتی است که برای حفاظ در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه حافظان قرآن کریم از ابتدا برای حفظ تخصصی آموزش دیده و ارزیابی شوند بیان کرد: حفظ را به عنوان یک فرایند مقطعی نگاه نکنیم و از ابتدای ورود به حفظ، قواعد مدنظر باشد. امیدوارم روزی در کشور ما به اینجا برسیم که تمامی فعالیت‌های آموزش حفظ، آموزش تخصصی باشد چون در سایه آموزش تخصصی جنبه تبلیغ و تبیین قرآن اتفاق می‌افتد.

مدیر امور اجرایی دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم در پایان با اشاره به جایگاه استان یزد در آزمون‌های اعطای مدرک تخصصی به حفاظ گفت: استان یزد جزو استان‌های موفق در برگزاری آزمون‌های اعطای مدرک تخصصی است، زیرا دارای حفاظ بسیار قوی و توانمند در عرصه حفظ قرآن کریم است.

انتهای پیام
captcha