کتاب سال حوزه مرکز رصد تولید دانش در حوزه‌های علمیه است
کد خبر: 4196423
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲

کتاب سال حوزه مرکز رصد تولید دانش در حوزه‌های علمیه است

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه کتاب سال حوزه مرکز رصد تولید دانش در حوزه‌های علمیه است، گفت: محورهای ویژه کتاب سال به نیازهای عینی جامعه توجه دارد و ابعاد علمی بیانیه گام دوم، اقتصاد مقاومتی، علوم انسانی اسلامی، زن و خانواده، محیط‌زیست و هنر از جمله محورهای ویژه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه در نشست خبری کتاب سال حوزه و جشنواره مقالات علمی حوزه که امروز ۸ بهمن ماه در سالن انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه برگزار شد، بیان کرد: در حوزه‌های علمیه برای جریان‌سازی امر پژوهش و تحقیق برنامه‌های مختلفی طراحی و به مرحله اجرا درآمده که عبارتند از اجرای برنامه‌هایی در مدارس علمیه با عنوان آموزش پژوهش و آشنایی طلاب در دوران تحصیل با مهارت‌های پژوهشی و قلم زدن.

وی گفت: در کنار برنامه‌های ضمن تحصیل و دروس طراحی شده، برگزاری جشنواره علامه حلی و کانون‌های علمی در مدارس از جمله برنامه‌هایی هستند که آشنایی طلاب در حال تحصیل را با مهارت‌های پژوهش زمینه‌سازی می‌کنند تا طلاب آمادگی لازم را برای شرکت در جشنواره‌های پژوهشی بدست آورند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه ادامه داد: بخش دیگر برنامه معاونت پژوهشی معطوف به جریان‌سازی پژوهش کلان در حوزه‌های علمیه در سطح پژوهش حرفه‌ای و پژوهشگرانی‌ است که به عنوان پژوهشگر در عرصه ترویج و تولید دانش، فعالیت می‌کنند. هم‌چنین این معاونت، شورای هماهنگی بین مراکز را ایجاد کرده که سیاست‌های کلان مرتبط، در این شورا اتخاذ می‌شود و تقریباً این جلسات به صورت ماهانه با برخی نهاد‌های پژوهشی استمرار دارد.

مقیمی حاجی افزود: شورایی نیز با نشریات پژوهشی داریم که در سال در چند نوبت سیاست‌های کلان ناظر به نشریات حوزه با حضور مدیران اجرایی و سردبیران برگزار و تبادل نظرات صورت می‌گیرد. به علاوه یک بخش در جریان کلان پژوهش نیز این است که ما بتوانیم دغدغه مقام معظم رهبری مبنی براینکه پژوهش باید به سمت نیاز‌های عینی جامعه حرکت کند را محقق کنیم که این مسئله را با دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز نظام و مسائل مورد نیاز جامعه اسلامی پیگیری کردیم.

وی بیان کرد: این دبیرخانه با اعلام سیاست‌های کلان خود در پاسخگویی به نیاز‌ها و همچنین با احصاء نیاز‌های جامعه از طرق مختلف و نیز حمایت از پژوهش‌هایی که ذیل این نیاز‌ها تعریف شوند، سعی دارد پژوهش‌های حوزوی را به سمت عینیت بخشی و کاربردی بودن تشویق کند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در این زمینه تاکنون از بیش از ۵۰۰ پروژه حمایت کرده و ۱۵۰ پروژه نیز به نتیجه رسیده است، تصریح کرد: پژوهشگاه‌ها بر اساس سیاست‌های کلان خود اداره می‌شوند و ما با گفتمان‌سازی و ایجاد هماهنگی می‌توانیم بر آن‌ها اثرگذار باشیم، مشوق‌های ما نیز در سرعت بخشی به این امر مؤثر است و یکی از کار‌های مهم در عرصه جریان‌سازی پژوهش را می‌توان در قالب این دبیرخانه شکل داد.

مقیمی حاجی با بیان اینکه کتاب سال حوزه مرکز رصد تولید دانش در حوزه‌های علمیه است، اظهار کرد: یکی از کارکرد‌های کتاب سال حوزه در کنار تشویق و حمایت و جریان‌سازی، مرکز رصد تولید دانش است. در  این جشنواره آثاری که پژوهشگران در طول یکسال تولید می‌کنند برای دبیرخانه ارسال و در گروه‌های ۲۰‌گانه دسته‌بندی می‌شود و آثار پس از ارزیابی به مرحله دوم و در نهایت به عنوان اثر منتخب معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت کتاب سال حوزه بیان کرد: در دبیرخانه کتاب سال متوجه می‌شویم چه موضوعاتی مورد توجه پژوهشگران قرار دارد و در چه عرصه دانشی، تولیدات محدود داریم و یا در کدام عرصه دانش آثار با کیفیت بیشتری تولید می‌شود، لذا کتاب سال حوزه، بانک رصد تولید آثار علمی است و به سیاست‌گذار اعلام می‌کند در چه عرصه‌هایی توفیق داشتیم و در چه عرصه نیازمند توجه بیشتری هستیم.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه با بیان اینکه کتاب سال حوزه جنبه هدایت‌گری ایجابی را هم مدنظر دارد، گفت: محور‌های ویژه کتاب سال به نیاز‌های عینی جامعه توجه دارد و ابعاد علمی بیانیه گام دوم، اقتصاد مقاومتی، علوم انسانی اسلامی، زن و خانواده، محیط زیست و هنر را شامل می‌شود و اگر مؤلفین در این محور‌ها اثر تولید کنند، مشمول امتیاز‌های ویژه می‌شوند.

انتهای پیام
captcha