برنامه‌ها ودستاوردهای ظهور از منظر دعای عهد
کد خبر: 4195612
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۴

برنامه‌ها ودستاوردهای ظهور از منظر دعای عهد

یک پژوهشگر حوزه مهدویت در همدان به تحلیل سیزده قسمت از فرازهای دعای عهد که درباره دست آوردهای ظهور است پرداخت.

دعای عهدحجت‌الاسلام اصغر قاضی خانی، مدرس حوزه علمیه و پژوهشگر مبحث مهدویت در همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: سیزده فراز از فرازهای دعای عهد به دستاوردهای ظهور اشاره دارد که به آنها اشاره می‌کنیم.

وی افزود: «وَ اعْمر اللهم به بلادک؛ خدایا به وسیله او شهرهایت را آباد ساز» دین اسلام به آباد کردن سرزمین‌ها عنایت ویژه دارد در قرآن کریم می‌خوانیم «هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِيهَا فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ ۚ إِنَّ رَبِّي قَرِيبٌ مُجِيبٌ و او شما را از زمین به وجود آورد و از شما خواست که در آن آبادانی کنید؛ بنابراین از او آمرزش بخواهید، سپس به سوی او بازگردید؛ زیرا پروردگارم [به بندگانش] نزدیک و اجابت کننده دعای آنان است.» (هود / آیه 60). امیر مؤمنان(ع) به مالک اشتر نیز دستور می‌فرماید «به جمع‌آوری مالیات آن منطقه و مبارزه با دشمن آن و به صلاح آوردن اهل آن و آباد کردن شهرهای آن بپرداز و باید نظرت درباره آباد کردن زمین رساتر از نگاهت درباره گرفتن مالیات باشد».

قاضی‌خانی تصریح کرد: امام صادق(ع) هم می‌فرماید «پیامبر(ص) گروهی را که به جنگ اعزام می‌کرد دستور می‌فرمود درختان را قطع نکنید» حضرت علی(ع) یکی از نشانه‌های کامل شدن عقل را پرهیز از قطع درختان سبز بیان می‌فرماید. از ویژگی‌های حکومت امام زمان(عج) هم این است که تمام شهرها در دوران او به وسیله او آباد می‌شوند؛ چراکه تمام سرمایه‌های زمین و آسمان دست او قرار می‌گیرد. اگر ثروت دست فرعون و قارون باشد عامل فساد است؛ ولی در دست حضرت سلیمان و حضرت داوود مایه برکت و آبادانی و جبران کمبودهای اقتصادی و اجتماعی خواهد بود.


بیشتر بخوانید:


این پژوهشگر مهدویت با اشاره به اینکه در دولت امام مهدی(عج) به جهت عبودیت همه هستی، همه جا آباد و سرسبز و خرم می‌شود، به دومین دستاورد دعای عهد اشاره کرد و گفت: «وَ أَحْيِ بِهِ عِبادَكَ؛ و به وسیله او بندگانت را زنده کن خداوند حی است،» حیات به دست اوست و اقسام مختلفی دارد از جمله «حیات گیاهی» «أن اللهَ يُحْى الْأَرْضِ خداوند زمین را زنده می‌کند.»( حدید/ آیه 17)، «حيات حيوانی» «لَمُحْيِ الْمَوْتی؛ خداوند مردگان را زنده می کند.»(فصلت / آیه 39) و «حیات فکری» «من كان مَيْتاً فَأحْيَيْناهُ آنکه مرده بود وزنده اش کردیم»(انعام / آیه 122)، مقصود از حیاتی که با دعوت انبیا فراهم می‌آید حیات حیوانی نیست؛ چراکه بدون دعوت انبیا نیز این نوع حیات وجود دارد؛ بلکه مقصود حیات فکری، عقلی، معنوی، اخلاقی و اجتماعی و بالاخره حیات و زندگی در تمام زمینه‌هاست؛ لذا می‌توان گفت حیات انسان در ایمان و عمل صالح است و خداوند و انبیا هم مردم را به همان دعوت کرده‌اند اطاعت از دستورهای آنان رمز رسیدن به زندگی پاک و طیب است.

قاضی خانی ادامه داد: خداوند در آیه 97 سوره نحل می‌فرماید «مَنْ عَمِلَ  َصالِحاً مِنْ ذَكَر أو أنثى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةًطَيِّبَه؛ هر کس از مرد یا زن که مومن باشد و کار شایسته کند حتماً به زندگی پاک و پسندیده‌ای زنده اش می‌داریم.» بنابراین در زمان ظهور دوران مردگی متحرک، رو به نابودی می‌رود و انسان‌ها زنده واقعی می‌شوند.

وی برای بیان سومین دستاورد دعای عهد به فراز «فَإِنَّكَ قُلْتَ وَ قَوْلُكَ الْحَقِّ ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي الناس» اشاره کرد و گفت: در این فراز می‌خوانیم «تو فرمودی و گفته‌ات حق است که تبهکاری در خشکی دریا به سبب کارهای مردم آشکار شد.» اولاً همه مطالب و مباحث را خداوند متعال فرموده است «فانک قلت» و چنانچه من بلد نیستم معنایش این نیست که خداوند نفرموده باشد. ثانیاً هر چه خداوند متعال بیان فرموده حق و حقیقت است «وقَوْلُكَ الْحَقِّ» ثالثاً یکی از زیبایی‌های ادعیه و زیارات، همسو بودن آنها با آیات نورانی قرآن کریم است.

این مدرس حوزه علمیه همدان با اشاره به آیه ۴۱ سوره روم ابراز کرد: «ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْر بما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ؛ به سبب کارهایی که مردم انجام داده اند، فساد در خشکی و دریا آشکار شده است تا [خداوند] کیفر بعضی اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید [به سوی حق] بازگردند.» در آیه ۳۰ سوره شوری نیز می‌خوانیم «ما أصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَة فَبما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِير؛ هر مصیبتی به شما رسد به دلیل عملکرد شماست؛ ولی بدانید که خداوند به سبب رحمت و لطفش از بسیاری گناهانتان می گذرد» برخی سختی‌ها و تلخی‌های دنیایی گوشه‌ای از کیفر گناهان انسان است؛ لذا «ظَهَرَ الْفَسادُ» شرک سبب فساد و تباهی در زمین است، «عَمَّا يُشْرِكُونَ» اعمال انسان در طبیعت اثر می‌گذارد اعمال ناروای انسان مانع از سودبخشی آب و خاک و عامل بروز پدیده‌های ناگوار است. فساد محیط زیست به سبب عملکرد انسان است «ظَهَرَ الفَسادُ ... بما كَسَبَتْ...».

وی اشاره کرد: در چهارمین دستاورد دعای عهد داریم «فأظهر اللهُم لَنا ولیک؛ خدایا پس برای ما نماینده‌ات را آشکار کن.» حالا که به سبب اشتباهات بشریت دنیا پر از فساد و آلودگی شده است و بشر نمی‌تواند خود را از منجلاب فساد و تباهی نجات دهد خلیفه و جانشینت را برسان تا کره زمین را پاک کند و انسان‌ها را از گرداب تباهی نجات دهد؛ زیرا او خصوصیاتی منحصر به فرد دارد؛ مانند «ولی» بودن؛ لذا در این فراز درخواست ظهور از خداوند متعال است.

قاضی خانی با اشاره به فراز «وَ ابْنَ بِنْتِ نَبِیِک؛ و فرزند دختر پیامبرت» گفت: یکی از ویژگی‌های امام مهدی(عج) آن است که از نسل و ذریه فاطمه زهرا(س) است. در بیش از ۱۹۰ روایت در منابع شیعه و سنی آمده که حضرت مهدی(عج) از فرزندان فاطمه زهرا(س) است. در فراز بعدی نیز داریم «الْمُسَمّی باسمِ رَسُولِک که همنام رسول تو است.» روایات شیعه و اهل سنت به تواتر دلالت می‌کند که حضرت مهدی(عج) همنام و هم کنیه با رسول خدا(ص) است؛ یعنی اسم مبارکش، محمد کنیه‌اش ابوالقاسم و لقبش مهدی است و شبیه‌ترین مردم به آن حضرت است و او کسی است که خداوند، بـه دست او مشرق و مغرب عالم را فتح خواهد کرد. صاحبان، صحاح، سنن معاجم و مسانید با اسناد و الفاظ مختلف از رسول خدا(ص) چنین نقل کرده‌اند «در آخر الزمان مردی از فرزندان و اهل بیتم که هم نام و هم کنیه با من است ظهور نموده عالم را از عدل و داد پر می‌کند؛
همان گونه که از ظلم و جور پر شده باشد.»

انتهای پیام
captcha