لزوم رعایت قاعده طلایی سواد رسانه‌ای در خانواده‌ها
کد خبر: 4194129
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
در گفت‌و‌گو با ایکنا تأکید شد؛

لزوم رعایت قاعده طلایی سواد رسانه‌ای در خانواده‌ها

مسئول انجمن مدرسان سواد رسانه بیرجند با بيان اینکه فرزندان در خانواده آنچه را که می‌بینند الگوبرداری می‌کنند نه آنچه به آن‌ها گفته می‌شود، گفت: وقتی والدین خودشان مدام گوشی در دست داشته باشند قطعاً نمی‌توانند قوانین طلایی محدود و مشروط برنامه‌های رسانه‌ای را در خانه اجرا کنند.

معصومه آبدار، مسئول انجمن مدرسان سوادرسانه بیرجندمعصومه آبدار، مسئول انجمن مدرسان سواد رسانه بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خانواده متولی اصلی تربیت فرزندان است، گفت: مدرسه، جامعه و رسانه، نهادهای موازی با خانواده در تربیت فرزند هستند و در صورت هوشیاری، همیار خانواده خواهند بود، اما در صورت غفلت، رقیب خانواده در تربیت فرزندان خواهند شد. 

وی اظهار کرد: خانواده، مسئول اصلی‌ تربیت است؛ در کلاس‌های سواد رسانه معمولاً درباره خود سواد رسانه بحث می‌شود، اما سطح خانواده از این بحث بالاتر است، چراکه در خانواده‌ها بینش افراد مطرح می‌شود و نوع رفتار براساس آن بینش بروز می‌کند.

آبدار با اشاره به اینکه تربیت رسانه کار با قلب و گرایش افراد است، تصریح‌ کرد: والدین در خانواده باید این مهم را بدانند که نمی‌شود غلط زندگی و درست تربیت کرد و اگر بخواهیم فرهنگ سواد رسانه در خانواده‌ها جا بیفتد ابتدا باید والدین مجهز به سواد رسانه‌ای باشند و آسیب‌های فضای مجازی را بشناسند و قاعده طلایی محدود و مشروط را در مصرف رسانه به کار ببندند.

مسئول انجمن مدرسان سواد رسانه شهرستان بیرجند گفت: تقوای رسانه‌ای نیز در بحث تربیت رسانه مطرح می‌شود که رعایت آن رمز عبور سالم خانواده‌ها از آسیب‌های رسانه‌ است و تقوای رسانه‌ای یعنی فرد بتواند رسانه‌ای سالم را برای استفاده گزینش کرده و برنامه‌هایی از آن را که با رویکرد تربیت اسلامی باشد انتخاب کند.

وی افزود: باید خانواده‌ها به این باور برسند که ولنگاری و بی‌قیدی اعضای خانواده در استفاده بی‌حد و مرز از برنامه‌های مضر رسانه قطعاً کاستی حیا و تقوا را در پی خواهد داشت و مسیر خانواده را به‌سوی قهر و عذاب الهی خواهد کشاند. والدین باید عیار اصلاح و رضایت امام زمان(عج) و ملاک میزان تأثیرگذاری مثبت یا منفی آن را در فرآیند تربیت مهدوی فرزندان خود سنجیده و برنامه‌ریزی محدود و مشروطی را برای ارتباط اعضای خانواده با رسانه تدوین و با جدیت نیز آن را اجرا کنند.

مسئول انجمن مدرسان سواد رسانه شهرستان بیرجند گفت: غربی‌ها براساس ضوابط تربیتی برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای خود را با ملاک‌های مختلف طبقه‌بندی کرده‌اند و سپس به جامعه و خانواده‌های خویش عرضه می‌کنند، اما جای بسی تأسف است که ما در کشور اسلامی از این مقوله غفلت ورزیده‌ایم و شاهد فضای مجازی رها هستیم و بیشتر برنامه‌های رسانه‌ای از طبقه‌بندی سنی و محتوایی نیز بی‌بهره‌اند.

وی با بيان اینکه اصول سواد رسانه‌ای زمانی در خانواده به فرهنگ تبدیل خواهد شد که اولین عاملان به قواعد آن خود والدین باشند، اظهار کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که یکی از اصلی‌ترین عواملی که باعث می‌شود کنترل استفاده فرزندان از رسانه مشکل شود استفاده افراطی خود والدین از فضای مجازی است.

آبدار افزود: فرزندان در خانواده آنچه را که می‌بینند الگوبرداری می‌کنند نه آنچه به آن‌ها گفته می‌شود، بنابراین وقتی والدین خودشان مدام گوشی در دست داشته باشند قطعاً نمی‌توانند قوانین طلایی محدود و مشروط را در خانه اجرا کنند.

مسئول انجمن مدرسان سواد رسانه شهرستان بیرجند گفت: این والدین وقتی بخواهند از وضع قوانین استفاده از گوشی و محدود و مشروط بودن آن برای فرزندان خود صحبت کنند اولین جوابی که می‌شنوند این خواهد بود که اگر استفاده زیاد از گوشی آسیب دارد پس چرا خودتان همیشه گوشی به دست هستید؟ لذا نتیجه می‌گیریم والدین ابتدا باید خودشان استفاده از وسایل ارتباطی را برای خودشان مدیریت کرده تا در مرحله بعد بتوانند برای فرزندان خود مدیریت کنند. مدیریت زمان و مکان استفاده از این وسایل برای والدین می‌تواند تأثیر بسزایی در کنترل رسانه برای فرزندان داشته باشد.

انتهای پیام
captcha