امضای امام معصوم شرط سیر الی‌الله است
کد خبر: 4194115
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
حجت‌الاسلام مومنی:

امضای امام معصوم شرط سیر الی‌الله است

سخنران حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) با بیان اینکه در زیارت جامعه کبیره، ائمه(ع) به‌عنوان واسطه در قوس صعود الی الله و قوس نزول من الله معرفی شده‌اند، گفت: هر کس می‌خواهد سیر الی الله داشته باشد امضای امام معصوم شرط است.

 به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی در سخنرانی ظهر روز شهادت امام هادی(ع) که امروز ۲۶ دی‌ماه در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: یکی از یاران امام هادی (ع) خدمت ایشان رسید و درخواست کرد کلامی به من یاد دهید که جامع و بلیغ باشد تا هرگاه یکی از شما اهل‌بیت(ع) را زیارت کنم با آن عبارات زیارت کنم و امام هادی(ع) زیارت جامعه کبیره را به او تعلیم دادند.

وی با بیان اینکه این زیارت جامعه کبیره در منابع اصیل شیعه آمده است، گفت: این زیارت به‌قدری جامع و کامل است که از نظر سند صحیح‌ترین و از نظر فصاحت و بلاغت متن بهترین زیارات است و یک دوره کامل معارف امام‌شناسی را در این زیارت می‌توانیم مشاهده کنیم.

استاد حوزه علمیه گفت: مرحوم مجلسی اول در جلد پنجم روضه المتقین نقل می‌کند که در مکاشفه‌ای محضر امام‌زمان (عج) رسید و به لکنت زبان افتاد؛ لذا شروع به خواندن زیارت جامعه کبیره کرد و امام‌زمان(عج) سه بار به او فرمودند زیارت خوبی است؛ همچنین مرحوم سید احمد رشتی نقل می‌کند که در سفر حج خدمت امام‌زمان(عج) رسید و ایشان خواندن نمازهای نافله، زیارت عاشورا و زیارت جامعه کبیره را با تأکید به او توصیه کردند و فرمودند «نافله، نافله، نافله» «عاشورا، عاشورا، عاشورا» و «جامعه، جامعه، جامعه»

وی ابراز کرد: مرحوم امام خمینی(ره) در قم، مشهد، کربلا و هر جایی که بودند مقید بودند به حرم مشرف شوند و کنار ضریح مطهر زیارت جامعه کبیره را هر روز بخوانند؛ همچنین شهید صیاد شیرازی این زیارت را از حفظ بود و هر روز حتی در عملیات‌ها این زیارت را می‌خواند.

مؤمنی با اشاره به اینکه در سلام‌های اول زیارت جامعه جایگاه معصومین معرفی شده است، افزود: دومین مطلبی که در زیارت جامعه کبیره بیان شده معرفی مکتب اهل‌بیت(ع) است که حدود الهی را اقامه و بندگی خدا را ترویج و تبلیغ می‌کردند.

وی با بیان اینکه در زیارت جامعه کبیره ائمه(ع) به‌عنوان واسطه در قوس صعود الی الله و قوس نزول من الله معرفی شده‌اند، گفت: هر کس می‌خواهد سیر الی الله داشته باشد امضای امام معصوم شرط است و هر خیری از خدا به بندگان می‌رسد و هر نعمتی که در این دنیا به انسان داده شده به برکت ائمه معصومین(ع) است.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در زیارت جامعه کبیره ثمره رابطه با ولایت بیان شده است، افزود: هر کسی که مورد عنایت ائمه(ع) قرار گیرد نجات پیدا می‌کند، هر کس با ائمه مخالفت کند هلاک می‌شود و هر کس از ائمه(ع) اطاعت کند بهشت جایگاه او است.

وی با اشاره به معرفی صفات اخلاقی ائمه(ع) در زیارت جامعه کبیره، گفت: احسان‌کردن عادت ائمه(ع) و کرامت سجیه و خصلتشان است به‌گونه‌ای که حتی مادر متوکل عباسی برای امام هادی(ع) نذر می‌کند و جواب می‌گیرد.

مؤمنی، ششمین و آخرین بخش از زیارت جامعه کبیره را درخواست‌های پایانی این زیارت دانست و گفت: رضایت اهل‌بیت(ع) عامل نجات و شفاعتشان سبب رهایی از گناهان می‌شود؛ زیرا هیچ شفیعی در نزد خداوند برتر و گرامی‌تر از ائمه(ع) نیست.

انتهای پیام
captcha