توصیه امام هادی(ع) به شیعیان
کد خبر: 4193950
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
رئیس شورای هیئت‌های مذهبی لرستان تشریح کرد

توصیه امام هادی(ع) به شیعیان

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الدین دریکوند گفت: امام هادی(ع) در روایتی که در کتاب تحف‌العقول نقل شده به شیعیان توصیه مهمی کرده و فرموده است: «از خدا بترسید و مایه آبرو باشید نه مایه بدنامی. محبت‌ها را به‌سوی ما جلب و هرگونه زشتی را از ما دور کنید.»

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الدین دریکوند، رئیس شورای هیئت‌های مذهبی لرستانحجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الدین دریکوند، رئیس شورای هیئت‌های مذهبی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با تسلیت به‌مناسبت سالروز شهادت امام هادی(ع) با بیان اینکه این امام همام دومین امامی است که در خردسالی و در سن هشت سالگی به امامت رسید، گفت: از نظر جهان‌بینی الهی، پیشوایان الهی به‌خاطر اهداف معنوی، از تربیت‌های خاصی برخوردارند، به‌طوری‌ که لیاقت آن‌را می‎یابند که در دوران خردسالی دارای ارزش‌ها و کمالات در سطح عالی شوند، که در افراد عادی چنین موقعیتی ممکن نیست.

وی با بیان اینکه شخصیت امام هادی(ع) یک شخصیت منحصر به‌فرد بود و لازم است که همه ما به‌عنوان شیعیان و محبان آن حضرت ارتباط فردی، اجتماعی و سیاسی خود را با ایشان تنظیم کنیم، افزود: ائمه معصوم(ع) به‌عنوان انسان‌های کامل هم رابطه فردی با خدا داشتند، هم ارتباط اجتماعی با مردم.

دریکوند با بیان اینکه امام هادی(ع) یکی‌ از مظلوم‌ترین امامان مذهب شیعه است که در زمان حیات و پس از شهادت‌ مورد ظلم و ستم مستکبران قرار گرفتند، ادامه داد: مظلومیت امام هادی(ع) فقط به دوران امامت ایشان منتهی نشد و پس ‌از شهادت غریبانه و مظلومانه ایشان نیز، ستمگران عالم از هرگونه جنایتی در حق امام دهم شیعیان دریغ نکردند که تخریب مرقد منور ایشان در سامرا گوشه‌ای از مظلومیت این امام همام است.

این کارشناس مذهبی با یادآوری اینکه امام هادی(ع) در راه پاسداری از فرهنگ اسلامی مشقت‌های فراوانی را متحمل شدند و در طول دوران ۳۳ سال امامت خویش با وجود سخت‌گیری‌های فراوان از ترویج احکام اسلامی دست برنداشتند، اظهار کرد: این امام همام برای روشن کردن حقایق دینی و مذهبی در پنهان و آشکارا با مردم سخن می‌گفتند و از سویی آنها را برای پذیرفتن اصل غیبت امام عصر(عج) آماده می‌کردند.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی لرستان با بیان اینکه امام هادی(ع) مانند سایر ائمه‌ اطهار(ع) مژده غیبت امام زمان(عج) را برای آمادگی مردم در عصر غیبت می‌دادند که نکند این موضوع در آینده موجب تردید مردم شود، اضافه کرد: مبارزه با انحرافات فکری و تربیت شاگردان فراوان از دیگر اقدامات مهم امام هادی(ع) بود و از برجسته‌ترین شاگردان حضرت می‎توان از عبدالعظیم حسنی(ره)، حسن بن راشد، عثمان بن سعید عمری نام برد.

«هادی» و «نقی»؛ از مشهورترین القاب امام هادی(ع)

وی در معرفی ویژگی‌های شخصی امام هادی(ع)، گفت: «هادی» و «نقی» از شناخته‌شده‌ترین و مشهورترین القاب حضرت است، گفته شده از این‌روی ایشان را «هادی» لقب داده‌اند که در زمانه خود، بهترین هدایت‌کننده مردم به‌سوی خیر بوده‌اند. کنیه امام هادی(ع) «ابوالحسن» بوده است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه یکی از اعمالی که در سالروز ولادت و شهادت امام هادی(ع) توصیه شده و بسیار مؤثر است زیارت غدیریه است، گفت: امام هادی(ع) وقتی از مدینه به‌ سمت سامرا می‌آمد این زیارت را خواندند و نسبت به آن سفارش کردند.

وی با بیان اینکه از نظر سندی سند زیارت‌نامه غدیر مربوط به امام هادی(ع) است و این زیارت اشاره به امامت و ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) دارد، افزود: زیارت غدیریه در واقع تبیین واقعه غدیر است و به مصائبی که امام علی(ع) با آن مواجه بودند، اشاره دارد و اصولی که امام هادی(ع) در زمان خلافتش به آن عمل کرده در این زیارت‌نامه آمده است.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی لرستان با یادآوری اینکه زیارت‌نامه جامعه کبیره و غدیریه که شامل دعاها و سخنان این امام بزرگوار است مرجع کامل دینی برای مسلمانان به‌شمار می‌رود، اضافه کرد: تمام کلماتی که ما در متون در مورد امام‌شناسی داریم، این زیارت مکمل آنهاست و می‌توان گفت که اگر این زیارت نباشد، واقعاً خیلی از مقامات ائمه را ما متوجه نمی‌شویم.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه علامه مجلسی(ره) در مورد صحت سند جامعه کبیره می‌گوید: این زیارت دارای بهترین سند، عمیق‌ترین مفهوم، فصیح‌ترین الفاظ، بلیغ‌ترین معناو عالی‌ترین شأن است و امام هادی(ع) در این زیارت شاخصه‌ها و پایه‌های اصلی شیعه را بیان فرمودند، ادامه داد: مقام‌هایی که برای ائمه اهل‌ بیت(ع) در این زیارت از زبان امام هادی(ع) ترسیم شده، بسیار ویژه و والاست.

وی اضافه کرد: در این زیارت، اهل‌ بیت(ع) به‌عنوان تنها خلفای راستین پیامبر اکرم(ص) معرفی شده و به برخی ویژگی‌ها و فضائل آنها همچون عصمت، خلقت، رجعت، تسلیم و تولی و تبری در قبال آنها، اشاره شده است.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی لرستان با یادآوری اینکه دعاهای بیان شده از زبان امام هادی(ع) به جز راز و نیاز با خدا، به‌صورت‌‌های مختلف، به پاره‌‌ای از مسائل سیاسی ـ اجتماعی نیز اشاراتی دارد، گفت: ایجاد پیوند میان مردم و اهل‌ بیت(ع)‌، تأکید بر مکتب اهل‌ بیت(ع)‌، مبارزه با ظلم و ستم‌ از جمله مفاهیمی است که امام هادی(ع) در قالب این دعاها به جامعه تشیع القا می‌‌کرده است.

وی در خاتمه یادآور شد: امام هادی(ع) در روایتی که در کتاب تحف‌العقول نقل شده به شیعیان توصیه مهمی کرده و فرموده است: «از خدا بترسید و مایه آبرو باشید نه مایه بدنامی. محبت‌ها را به سوی ما جلب و هرگونه زشتی را از ما دور کنید.»

انتهای پیام
captcha