زهرای مرضیه(س) الگوی عملی همه زنان و مردان باشد
کد خبر: 4191576
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۴۵
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران:

زهرای مرضیه(س) الگوی عملی همه زنان و مردان باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی کرمی با بیان اینکه زهرای مرضیه(س) الگوی عملی زن و مرد امروز باشد،گفت: امام زمان(عج) فرمودند: «اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ»، اسوه حسنه زهرای مرضیه است که این شأن و مقام حضرت زهرا(س) را نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی کرمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهرانحجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی کرمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایکنا از قم، در خصوص الگو قراردادن حضرت زهرا(س) اظهار کرد: قرآن مسیر را در زمینه الگو قراردادن مشخص کرده و فرموده است که «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» و پیامبر اکرم(ص) را اسوه همه مردان و زنان عالم در زندگی، گرایش‌های فکری و در مسیر رسیدن به کمال معرفی کرده است.

وی گفت: زمانی‌که ابن غانم قزوینی نامه‌ای را می‌نویسد و توسط نواب امام زمان(عج) می‌خواهد به ایشان برساند، حضرت ضمن توضیحات می‌فرماید که «اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ» و در لابلای سخنان می‌فرماید که اسوه حسنه زهرای مرضیه(س) است که این شأن و مقام حضرت زهرا(س) را نشان می‌دهد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ادامه داد: اگر قرآن اینگونه فرموده که پیامبر اکرم(ص) اسوه است پس چگونه امام زمان(عج) می‌فرماید که زهرای مرضیه(س) اسوه است که متأسفانه درباره این موضوع بحث جدی نشده است.

وی اضافه کرد: آنگونه که پیامبر اکرم(ص) الگو بودند زهرای مرضیه نیز الگو است بلکه شاید به این مسئله اشاره داشته باشد که حضرت زهرا(س) در زمانی‌که پیامبر اکرم(ص) نبودند تا رفتار ایشان اسوه قرار بگیرد و مردم وظایفی داشتند که چنان شرایطی در زمان پیغمبر(ص) پیش نیامده بود که ایشان به آن‌ها اشاره کنند و یا در رفتار خود نشان دهند که ما آن را اسوه قرار دهیم، الگو بودند.

کرمی بیان کرد: برای ولایتمداری، تبعیت از امام معصوم(ع) و تبعیت از امامی که در روز غدیر از سوی پیامبر اکرم(ص) مأمور می‌شود که اسلام را به مردم معرفی کند، وظیفه ماست که از زهرای مرضیه(س) تبعیت کنیم.

وی گفت: پیامبر اکرم(ص)، امیرالمؤمنین(ع) را به عنوان جانشین خود معرفی کرده، اما زمانی‌که شبهات وارد می‌شود که آیا ما نزد امیرالمؤمنین(ع) و یا دیگران برویم، آیا میان دین و سیاست تفکیک کنیم یا خیر؛ منظور حضرت ولیعصر(عج) این است که در ارتباط با رفتار‌های خود بعد از نبی اکرم(ص) باید ببینیم که زهرای مرضیه چه کرد و تا پای جان برای حاکمیت دینی ایستاد و باید از ایشان تأسی کرد.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: در روایات آمده که وجود امامان و به‌ویژه امیرالمؤمنین(ع) مانند کعبه است و کعبه به سراغ مردم نمی‌آید، بلکه مردم باید دور کعبه طواف کنند و کسی باید راهنمای آن‌ها باشد که چگونه رفتارشان را تنظیم کنند و آن وجود مبارک حضرت زهرا(س) است.

وی گفت: الگو‌ها در شرایط و زمان‌های مختلف متفاوت می‌شوند، زمانی‌که پیامبر اکرم(ص) در قید حیات بودند، وجود مبارک نبی اکرم(ص) الگو می‌شود و قرآن نیز بر این امر اشاره می‌کند، اما زمانی‌که ایشان در قید حیات نیستند، الگوی عملی ما زنان و مردان ما زهرای مرضیه(س) می‌شود.

کرمی ابراز کرد: مورد دیگری که ممکن است امام زمان(عج) به آن اشاره داشته باشد این است که برخی از رفتار‌ها را امام معصوم(ع) و امام جامعه نمی‌تواند از خود نشان دهد و مأمور به سکوت و تقیه است و تنها کسی که این بیعت از امام معصوم(ع) بر گردنش نیست وجود مبارک حضرت ولیعصر(عج) است که چهره نفاق را آشکار و دولت جهانی خود را اعلام می‌کند که امام زمان(عج) در این زمینه به مادرش زهرای مرضیه(س) تأسی دارد.

وی گفت: شرایطی که در زمان ظهور امام زمان(عج) اتفاق می‌افتد، شرایطی مشابه دوران پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) است که در روایات آمده بسیاری از افراد حتی مسلمانان و بالاتر از مسلمان مطلق، شیعیان در وجود مقدس امام زمان(عج) شک می‌کنند، بنابراین باید قرینه‌ای برای آن‌ها مشخص شود که آن‌ها بتوانند در کنار امام زمان(عج) باشند و آن وجود مقدس حضرت زهرا(س) است.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: زمانی‌که مردم اظهارات حضرت زهرا(س) و اعترافاتی که دشمنانش می‌کنند را متوجه می‌شوند به امام زمان(عج) گرایش پیدا می‌کنند؛ بنابرین می‌توانیم الگو قراردادن خود از حضرت زهرا(س) را چنان ترسیم کنیم که شرایط در زمان امام زمان(عج) مانند شرایط زمان حضرت زهرا(س) بعد از رحلت پدرشان است و ما باید خود را با برنامه‌ای که ایشان داشتند، تطبیق دهیم.

انتهای پیام
captcha