لزوم خیزش ملت‌های مسلمان علیه نسل‌کشی اسرائیل در غزه + فیلم
کد خبر: 4190693
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲
مدرس علوم سیاسی دانشگاه مالایا در گفت‌وگو با ایکنا تأکید کرد:

لزوم خیزش ملت‌های مسلمان علیه نسل‌کشی اسرائیل در غزه + فیلم

سید‌عزمان سیداحمد نووی گفت: بسیاری از رهبران کشورهای اسلامی تابع غرب هستند. بنابراین نمی‌توانند در حمایت از مردم غزه اقدام مؤثری انجام دهند و فقط نظاره‌گر اتفاقاتی هستند که در سراسر جهان اسلام می‌گذرد. مسلمانان باید از غرب و شرق جهان در حمایت از مردم مظلوم غزه برخیزیم.

 مؤسسه بین‌المللی مطالعات پیشرفته اسلامی‌(IAIS) مالزی یک اندیشکده غیرانتفاعی است که در سال 2007 تأسیس شد. وظیفه اصلی آن این است که در جهت ترویج هویت اسلامی و تقویت وحدت بین مسلمانان جهان، کمک به توسعه اجتماعی کشور و مشارکت در گفت‌وگو بین تمدن‌ها تلاش کند.
 
هدف IAIS این است که به عنوان یک اتاق فکر برای دولت مالزی در امور جهانی و روابط بین‌الملل به جامعه مسلمانان خدمت کند. 
 
IAIS از طریق تحقیقات، انتشارات، ارتباطات راهبردی، گفت‌وگو و ظرفیت‌سازی متعهد به مشارکت در گفتمان عمومی در مورد مسائل جهانی مسلمانان، از جمله روابط خارجی و برنامه‌های انسجام اجتماعی است. رویکرد این نهاد، توانمندسازی جامعه مسلمانان منطقه برای تبدیل شدن به نیرویی مؤثر در تغییر و توسعه مثبت و ترویج جهانی عادلانه و پایدار برای همه است.

دکتر سید‌عزمان سید احمد نووی مدیر عامل این مؤسسه در سال 1985 لیسانس خود را در رشته مدیریت بازرگانی اخذ کرد. او  در سال 1987 در رشته مدیریت عمومی کارشناسی ارشد گرفت و مقطع دکترای خود را در رشته علوم سیاسی در دانشگاه بیرمنگام انگلستان به پایان رساند.

 نووی دارای تجربه کاری گسترده در دو زمینه دانشگاهی و سیاسی است. او به عنوان محقق در دانشگاه ایالتی ایندیانا در ایالات متحده آمریکا کار کرده و به عنوان مدرس علوم سیاسی در دانشگاه مالایا و دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی خدمت کرده است.

او در حال حاضر رئیس مجمع آسیا برای صلح و توسعه (AFPAD) است و به عنوان ناظر مستقل انتخابات برای اندونزی، تایلند، کامبوج و کره جنوبی، تحت نظر سازمان ملل متحد خدمت کرده است. وی همچنین در سمینارهای بین‌المللی در کشورهایی مانند استرالیا، اندونزی، تایلند، کره جنوبی، ژاپن و سایر کشورها مقالاتی در زمینه مسائل بین‌المللی ارائه کرده است.

خبرگزاری ایکنا در گفت‌وگویی با سید‌عزمان سید احمد نووی به مسائل روز جهان اسلام پرداخت.

وی درباره فعالیت‌های اندیشکده بین‌المللی مطالعات پیشرفته اسلامی گفت که این اندیشکده عمدتاً بر روی مسائل روز مسلمانان متمرکز است. وی با اشاره به اینکه این مرکز از 15 سال پیش فعال بوده است، گفت: کارشناسان این مؤسسه درباره رویدادهایی که در جهان اسلام در سراسر جهان رخ می‌دهد و به ویژه آنچه اکنون در اثر جنگ غزه در فلسطین می‌گذرد، تمرکز می‌کنند. این مؤسسه همچنین به مسائل سایر کشورهای مسلمان مانند سودان، لیبی و تونس و همچنین جوامع مسلمان در جنوب شرقی آسیا می‌پردازد. 

وحدت، مسئله‌ای حیاتی برای جهان اسلام

نووی با اشاره به اهمیت مسئله وحدت اسلامی گفت که قدرت‌های استکباری سال‌هاست در تلاش بوده‌اند تا بین مسلمانان اختلاف ایجاد و مسلمانان را متفرق کنند.

وی ادامه داد: غربی‌ها تلاش می‌کنند بین مسلمانان اختلاف بیندازند و آنها را متفرق کنند اما وحدت برای مسلمانان بسیار مهم است. آیه 103 سوره آل عمران می‌فرماید: «و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد». یعنی بسیار مهم است که مسلمانان با هم باشند و پیوندهای قوی با هم داشته باشند. غربی‌ها از طریق اختلافات عقیدتی، مذهبی و اختلافات سیاسی راه‌هایی برای تفرقه‌افکنی بین مسلمانان جهان پیدا می‌کنند. اما برای ما بسیار مهم است که مسلمانان از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب با هم متحد باشند بویژه با توجه به حوادث این روزها در غزه.

افشای دورویی غرب در جنگ غزه

وی تأکید کرد: دورویی غرب را می‌توانید در آنچه در غزه می‌گذرد ببینید. حتی مردم غرب هم این دورویی را درک کرده‌اند. اما مشکل و چالش اصلی در جهان اسلام، سیاسی است.  بسیاری از رهبران کشورهای اسلامی تابع رهبران غربی هستند. بنابر این آنها نمی‌توانند اقدام مؤثری انجام دهند؛ نمی‌توانند مستقلاً تصمیم بگیرند؛ نمی‌توانند کمک کنند، آنها فقط نظاره‌گر اتفاقاتی هستند که در سراسر جهان اسلام می‌گذرد.

نووی ادامه داد: وقتی که به آنچه در غزه اتفاق می‌افتد نگاه می‌کنم، بسیار غمگین می‌شوم. 1.6 میلیارد مسلمان در سراسر جهان فقط تماشاگر کشتارها و نسل‌کشی روزانه هستند که در غزه در حال وقوع است؛ این بسیار ناراحت‌کننده است.

وی در توضیح نفاق غرب گفت: آنها از دموکراسی می‌گویند، از حقوق بشر می‌گویند، از حقوق اقلیت‌ها می‌گویند، از حکومت قانون می‌گویند، اما خودشان مخالف دموکراسی هستند. آنها خودشان خلاف حاکمیت قانون و مخالف حقوق بشر هستند.

سرسپردگی رهبران کشورهای مسلمان

وی افزود: این بدان دلیل است که رهبران مسلمان مطیع قدرت‌های غربی هستند. آنها نمی‌توانند برای دفاع از حقوق مسلمانان کاری انجام دهند. با نگاه کردن به حوادث غزه می‌بینیم که این ظلم تنها در مورد مسئله فلسطین و غزه نیست. می‌بینیم در مورد مسجد الاقصی هم همینطور است. مسجد الاقصی سومین مسجد مقدس برای مسلمانان بوده که تحت تسلط صهیونیست‌های اسرائیلی است. اینها برخی نمونه‌هایی است که امروز می‌توانیم ببینیم. کتک زدن هرروزه فلسطینی‌ها و کشتارهای روزانه، حتی در اطراف مسجد الاقصی. بنابر این می‌توانید تصور کنید که امروز بر جهان اسلام و جوامع مسلمان چه می‌گذرد.

این فعال اسلامی مالزیایی ادامه داد: بر اثر حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار محاصره شده غزه از 7 اکتبر تا کنون در شرایط انفعال سازمان‌ها و فقدان سازوکارهای بین‌المللی برای توقف این جنایات، بیش از 21 هزار نفر که بیشتر آنها زن و کودک هستند، کشته شدند.
مالزی
 
نووی ادامه داد: همبستگی با فلسطین ریشه در دین دارد. به آنچه در غزه اتفاق می‌افتد نگاه کنید. این تنها مربوط به فلسطینی‌ها نیست، فقط مربوط به مردم غزه نیست. این مربوط به دین ماست. وی با انتقاد از هدف قرار دادن عمدی شهروندان فلسطینی در جنگ جاری گفت که رژیم اسرائیل بمباران شدید انجام می‌دهد. آنها بیمارستان‌ها را بمباران می‌کنند، مدارس را بمباران می‌کنند، آنها حتی ساختمان سازمان ملل را بمباران می‌کنند. هر روزه صدها نفر از خواهران و برادران مسلمان ما در غزه کشته می شوند انگار جان آنها هیچ ارزشی ندارد.
 
وی ادامه داد: اسرائیلی‌ها دست به بمباران گسترده می‌زنند؛ آنها حتی ساختمان سازمان ملل را بمباران می‌کنند. چه تعداد از کارکنان سازمان ملل کشته شدند؟ بیش از 200 نفر. چه تعداد نوزاد کشته شدند؟ چه تعداد از زنان و مادران کشته شدند؟ آنها عمدا این کشتار را انجام می‌دهند و با وجود همه این جنایات، سازمان‌های  بین‌المللی با کلمات و عباراتی همچون « آتش‌بس محدود» و «لزوم خودداری اسرائیل از کشتار غیرنظامیان» بازی می‌کنند.
 

لزوم خیزش مسلمانان جهان علیه جنایات اسرائیل

وی ادامه داد: ما چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم؟ ما مسلمانان باید برخیزیم؛ از غرب و شرق و همه جهان باید برخیزیم. نشانه خوبی که می‌بینیم این است که با وجود ضعف رهبران سیاسی در کشورهای اسلامی که کاری نمی‌کنند مردم در بسیاری از کشورها حتی در غرب برخاسته‌اند.

نووی ادامه داد: مسلمانان و غیر مسلمانان برخاسته‌اند و به خوبی واکنش نشان دادند. این تنها یک قتل عام ساده نیست بلکه نسل‌کشی است. بنابر این همه دنیا می‌دانند که چه اتفاقی می‌افتد و دورویی غرب را دریافته‌اند.

وی افزود: اگرچه رهبران سیاسی کشورهای اسلامی اقدامی شایسته نکرده‌اند اما تظاهرات عمومی در حمایت از فلسطین فشار بزرگی بر سیاستمداران در کشورهای غربی و همچنین در کشورهای مسلمان وارد می‌کند. به گفته نووی، این رژیم به دلیل حمایت‌های غرب توانسته به جنایات خود در سرزمین‌های اشغالی ادامه دهد.

وی افزود: ما چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم؟ ما مسلمانان باید برخیزیم؛ از غرب و شرق و همه جهان باید برخیزیم. نشانه خوبی که می‌بینیم این است که با وجود ضعف رهبران سیاسی در کشورهای اسلامی که کاری نمی‌کنند مردم در بسیاری از کشورها حتی در غرب برخاسته‌اند. مسلمانان و غیر مسلمانان برخاسته‌اند و به خوبی واکنش نشان دادند. این تنها یک قتل عام ساده نیست بلکه نسل‌کشی است. بنابر این همه دنیا می‌دانند که چه اتفاقی می‌افتد و دورویی غرب را دریافته‌اند.

نووی تأکید کرد: قطعنامه‌های متعددی علیه وحشیگری و سبعیت اسرائیل به تصویب رسیده است، اما برای صهیونیست‌ها مهم نیست زیرا می‌دانند ایالات متحده آمریکا همیشه از آنها حمایت می‌کند.
 
 

عادی‌سازی، از پیش شکست‌خورده است

 
این فعال مالزیایی در پاسخ به سؤالی در مورد آینده عادی‌سازی روابط بین برخی از کشورهای منطقه و رژیم اسرائیل گفت که چنین توافقاتی شکست‌خورده است.
 
وی با اشاره به کشتار روزانه فلسطینیان توسط رژیم اسرائیل، تصرف اراضی فلسطینی و ساختن شهرک‌های غیرقانونی در سرزمین‌های فلسطینی توسط شهرک‌نشینان مسلح که به میل خود فلسطینی‌ها را می‌کشند گفت: این توافقات محکوم به شکست است.
 
گفت‌وگو: محمد علی حق‌شناس
ترجمه از محسن حدادی
 
انتهای پیام
captcha