مشکل بحران جمعیت با فرهنگ‌سازی قابل حل است
کد خبر: 4189223
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴
مدیرکل فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی لرستان:

مشکل بحران جمعیت با فرهنگ‌سازی قابل حل است

اعظم روانشاد با تأکید بر اینکه باید راهکارهایی برای تغییر دیدگاه‌های نگرشی ارائه شود افزود: با فرهنگ‌سازی بحران جمعیت قابل حل است.

اعظم روانشاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، اعظم روانشاد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، ۳۰ آذرماه در یکصدو‌بیست و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان لرستان که در بیت نماینده ولی‌فقیه در لرستان برگزار شد، با اشاره به اهمیت مقوله جوانی جمعیت و رشد جمعیت و تأثیر مستقیم این دو مقوله در همه حوزه‌ها اظهار کرد: در بحث جوانی جمعیت و رشد جمعیت روند خوبی را شاهد نیستیم و همه باید به این مسئله توجه کنیم.

وی با تأکید بر آسیب‌شناسی حوزه‌ جوانی و رشد جمعیت گفت: شناسایی نقاط ضعف و قوت در این حوزه باید مورد بررسی قرار بگیرد، غلط‌پنداری در پنداشت مشکل اقتصادی در بیشتر موارد به عنوان اولویت اصلی در حل مسئله بحران جمعیت پنداشته می‌شود در حالی که اولویت اول در حل مشکل بحران جمعیت اصلاح نگرش‌ها و رفتارهاست.

روانشاد با تأکید بر اینکه باید راهکارهایی احیا شود که دیدگاه‌های نگرشی تغییر داده شود افزود: باید بپذیریم که اگر نگرش‌ها تغییر داده شوند در قالب فرهنگ‌سازی بحران جمعیت قابل حل است. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: هدف‌گذاری صحیح و دارای منطق با توجه به زیست بوم استان با تأکید بر استفاده از مؤلفه‌های جغرافیایی، فرهنگی و آیینی، مردم‌شناسی و اقتصادی می‌تواند بر رشد شاخص‌های کمی و کیفی جمعیت تأثیرگذار باشد. 

وی یکی از راهکارهای جوانی جمعیت را پایین آوردن سن ازدواج برشمرد و افزود: این امر با بهره‌گیری از سنت حسنه تسهیل‌گری در ازدواج و طرح‌هایی که از سوی دستگاه‌های مختلف همچون سازمان تبلیغات استان که در حال اجراست می‌تواند صورت گیرد‌.

روانشاد به نبود فعالان فرهنگی در زمینه جمعیت اشاره کرد و ادامه داد: این مسئله بسیار مهم است که در میان مردم به صورت میدانی کار فرهنگی در حوزه جمعیت و فرزندآوری صورت گیرد‌.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: تشکیل کارگروهی به ریاست استاندار لرستان به منظور بررسی موانع معیشتی و حمایتی موضوع جمعیت و فرزندآوری، معرفی و تشویق فعالیت‌های شاخص شهرها و روستاهای استان در حوزه جمعیت و فرزندآوری از سوی شورای فرهنگ عمومی و اعطای پاداش و مشوق‌های حمایتی برای کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان که بیش از سه فرزند دارند از جمله مصوبات این جلسه بود.

انتهای پیام
captcha