مؤسسه حکمت‌پژوهی علوم در دانشگاه تهران افتتاح شد
کد خبر: 4188806
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹

مؤسسه حکمت‌پژوهی علوم در دانشگاه تهران افتتاح شد

آیین افتتاح مؤسسه حکمت‌پژوهی علوم و ستاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه تهران با حضور وزیر علوم افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیین افتتاح موسسه حکمت‌پژوهی علوم و ستاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه تهران و همچنین پاسداشت مهدی گلشنی، استاد بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف صبح امروز با حضور محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران و غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی برگزار شد.

در این مراسم سیدمحمد مقیمی اظهار کرد: یک سوال کلیدی درباره نظام آموزش عالی چالش‌های دانشگاه است که شامل مباحث کیفیت و کلی‌نگری رشته‌های مختلف و همچنین موضوعات اخلاقی نظام آموزشی می‌شود. یکی از گزینه‌های پیش روی ما برای فائق آمدن بر این چالش‌ها مباحث حکمت و فلسفه است. تلاشمان این است برای حل این اشکالاتی که مطرح می‌شود مثل اینکه نظام آموزشی کمی‌گرا است و مبتنی بر پوزیتیویسم است از حکمت بهره بگیریم تا رشته‌های مختلف را از این وضعیت نجات دهیم.

وی افزود: دکتر پارسانیا از دغدغه‌مندان این حوزه هستند و ما از ایشان خواهش کردیم این موضوع را به جریان بیندازند و این مجموعه امروز با حضور اساتید دغدغه‌مند افتتاح شده است. اتفاقات سال گذشته که در دانشگاه‌ها رخ داد این درس را به ما داد که شاگردپروری خود را تقویت کنیم. از سوی دیگر امروز تخصص‌های مختلفی شکل گرفته که موجب شده نگاه جامع‌نگری و کلان‌نگری که امری ضروری برای تعامل رشته با جامعه است نادیده گرفته شد. از این جهت آموزش‌های فعلی برای کسانی که بخواهند مسائل پیچیده جامعه را حل کنند کفایت نمی‌کند و نیاز داریم افرادی کلان‌نگر تربیت شوند که مسائل جامعه را بشناسند.

مقیمی در ادامه اظهار کرد: تلاش خواهیم کرد فضایی فراهم کنیم دانشجویان جامع‌نگر با اندیشه تحلیلی تربیت کنیم. همچنین بنا است یک شورای راهبردی تشکیل دهیم تا هر ماه یک نشست هم‌اندیشی برگزار کنیم و در آنجا بحث کنیم که رویکرد ما در نظام آموزشی چگونه باشد. در این جلسه از استاد گلشنی نیز خواهش کردیم تشریف بیاورند به پاس خدمات دانشگاهی از ایشان تقدیر صورت گیرد. ایشان سال‌ها تلاش کردند فرهنگ مباحث حکمی را در دانشگاه ها به جریان بیندازند و تلاش ایشان در عرصه علم و دین بسیار ارزشمند است.

وی تاکید کرد: امیدواریم فضایی فراهم شود انجمن علم و دین که ایشان راه‌اندازی کردند به دانشگاه تهران منتقل شود و اینجا به فضایی تبدیل شود که اساتید فکر کنند چه باید انجام داد. من تکلیف خود را به عنوان یک سرباز انجام دادم تا مباحث حکمی در دانشگاه مطرح شود. باید دست به دست هم دهیم تا این برنامه را پیش ببریم و کارهای بزرگی انجام دهیم.

حداد عادل نیز در ضمن سخنان کوتاهی اظهار کرد: بنده در نظر داشتم صحبت‌هایی راجع به اصل موضوع بکنم ولی به همین مقدار کفایت می‌کنم که تشکر کنم دانشگاه فضایی برای اندیشیدن و فلسفه و حکمت فراهم کرده است امیدواریم دانشگاه تهران علاوه بر علم شاهد حکمت هم باشد.

انتهای پیام
captcha