41 اثر پژوهشی در سال آینده در بنیاد اسراء تولید می‌شود
کد خبر: 4187819
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳
حجت‌الاسلام سیدکمال‌الدین عمادی خبر داد:

41 اثر پژوهشی در سال آینده در بنیاد اسراء تولید می‌شود

رئیس پژوهشگاه علوم وحیانی بنیاد اسراء و معاون پژوهش این بنیاد، گفت: 41 اثر در سال آینده توسط این بنیاد منتشر خواهد شد که جلدهای پایانی تفسیر تسنیم از جمله آن‌ها است.

سیدکمال الدین عمادیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید کمال‌الدین عمادی، رئیس پژوهشگاه علوم وحیانی بنیاد اسراء و معاون پژوهش این بنیاد، 22 آذرماه در نشستی خبری، گفت: ما دو رسالت در بنیاد اسراء داریم؛ اول، استمرار زحمات گذشتگان در مکتب علامه جوادی که در محورهای تفسیر، فقه، فلسفه و عرفان آثار ایشان را جمع‌آوری و تنظیم و تصحیح کرده‌اند از این رو بیش از یک سال و نیم دیگر هم باید وقت برای تنظیم آثار ایشان صرف کنیم، مضافاً بر اینکه مباحث دیگری مانند شرح نهج‌البلاغه ایشان هم هم اکنون در قالب درس در مسجد اعظم ارائه می‌شود.

وی افزود: بخش دوم انجام پژوهش بر اساس آثار علامه است یعنی تنظیم و تدوین صرف دروس مطرح نیست بلکه باید براساس نیازهای کشور و به صورت مسئله‌محور یکسری پژوهش‌ها انجام شود به خصوص اینکه الان بیش از 50 پژوهشکده و پژوهشگاه غیراسلامی در مورد اسلام در دنیا پژوهش می‌کنند و ما باید فعالیت آن‌ها را صد کنیم و پاسخ مناسب به آن‌ها بدهیم.

عمادی با بیان اینکه مجموعا 21 اثر تفسیری، فقهی در سال گذشته(آذرماه سال قبل تاکنون) همچنین 7 مجله منتشر شده است، گفت: 4 جلد کتاب مرتبط با فقه است و برای اولین بار با وجود کراهت علامه، 150 صفحه به رساله ایشان افزودیم و وارد بازار شد. سال آینده بیش از 40 اثر پژوهشی را تقدیم بازار اندیشه خواهیم کرد. همچنین دو اثر عقلانی و عرفانی(جلد 37 رحیق مختوم) هم در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به آثار در دست چاپ گفت: بیش از 7 اثر از جمله جلد 72 تفسیر تسنیم، کتاب شریف سلونی جلد 5، رحیق مختوم جلد 38، سروش هدایت، فصلنامه اخلاق وحیانی شماره 28 و ... هم منتشر خواهد شد، همچنین 41 اثر هم در سال آینده منتشر خواهد شد.

رئیس پژوشگاه بنیاد اسراء اظهار کرد: مردادماه سال آینده، تسنیم تمام خواهد شد و فعلاً بازنگری نهایی توسط علامه در حال انجام است. آیت‌الله اعرافی هم فرمودند ما برای تسنیم کاری نکرده‌ایم و باید نکوداشتی برای آن برگزار کنیم زیرا بیش از 400 محقق در آماده‌سازی آن نقش ایفا کرده‌اند و کار بزرگ حوزوی شمرده می‌شود.

ایجاد آزمایشگاه هوش مصنوعی

آراسل/ 41 اثر پژوهشی در سال آینده در بنیاد اسراء تولید می‌شود

همچنین وحید احمدی، معاون فناوری و اطلاعات اسراء با بیان اینکه علوم انسانی دیجیتال در فضای پژوهش امروز، امری اجتناب‌ناگزیر و اجباری است، گفت: بنیاد اسراء هم مانند هر سازمان پژوهش‌نهاد پیشرو این مسئله را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: سال گذشته پژوهشی، سال هوش مصنوعی در بنیاد بود و آزمایشگاه دیجیتال و هوش مصنوعی در دستور کار قرار گرفت که از هفته آینده فعالیت خود را آغاز می‌کند. عمده فعالیت این آزمایشکاه علوم انسانی و اسلامی دیجیتال با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی است تا بتواند خدمات جدیدی را در اختیار محققان قرار دهد.

احمدی با بیان اینکه یش از 30 هزار جلسه درس گنجینه‌ای است که آزمایشگاه تلاش می‌کند محصولات را طوری طراحی کند که در اختیار پژوهشگران در سراسر دنیا قرار بگیرد، افزود: در سال قبل، آرشیو ما از فضای مکتوب به دیجیتال تغییر یافت، گام بعدی هم بارگذاری اطلاعات در 300 ترابایت است که زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن ایجاد شده است.

معاون فناوری و اطلاعات اسراء گفت: کاری که آزمایشگاه انجام خواهد داد این است که فناوری را به خدمت بگیرد تا جست‌وجو از کلیدواژه به هوشمندی ارتقاء یابد. همچنین داده‌کاوی، متن‌کاوی، خلاصه‌سازی هوشمند، محاسبات علوم انسانی و مباحث مرتبط با تحقیق و توسعه از دیگر کارهای انجام شده است.

انتهای پیام
captcha