واجبات و محرمات؛ دو خط‌ قرمز بندگی خدا
کد خبر: 4186832
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
حجت‌الاسلام صدیقی بیان کرد:

واجبات و محرمات؛ دو خط‌ قرمز بندگی خدا

تولیت حوزه علمیه امام خمینی(ره) ازگل با توصیه به اینکه بندگی خدا باید مهم‌ترین دغدغه انسان باشد، گفت: اگر واجبات و محرمات برای انسان خط‌ قرمز باشد در همه اینها عرصه بندگی خداست و هیچ جا نیست که انسان آزاد باشد و تکلیفی بر عهده او نباشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقیبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، تولیت حوزه علمیه امام خمینی‌(ره) ازگل تهران، صبح امروز، ۱۸ آذرماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در مسجد امام رضا(ع) این حوزه برگزار شد، با بیان اینکه آخرت را جدی بگیرید، گفت: آخرت و مرگ باید دل‌مشغولی انسان باشد و زندگی را زودگذر و موقت ببیند تا حدی که ابدیت برای او جا بیفتد. اصلاً دنیا نسبت به آخرت مانند قطره نسبت به دریا هم نیست و کمتر از این است. وجود مقدس سیدالشهدا(ع) فرمودند: «فَکَأَنَّ الدُّنیا لَم تَکُن وکَأَنَّ الآخِرَةَ لَم تَزَل؛ دنیا چنان است که گویی هرگز نبوده است و آخرت چنان است که گویی همواره بوده است.» 

این استاد اخلاق با هشدار اینکه با غفلت عمر را هدر ندهید، بیان کرد: وقتی مرگ می‌رسد تازه انسان می‌یابد که دنیا اصلاً نبوده و به‌ حساب نمی‌آید و این دنیای هیچ و من هم هیچ در هیچ چقدر مشغول بود که از اساس کار و زندگی اخروی غافل شده است، اما خدا به بشر عقل و فطرت داده و الهام کرده و پیغمبر فرستاده و هیچ زمانی بشر را بدون حجت رها نکرده و الگوهایی چون حضرت زهرا(س) فرستاده است تا به غفلت زندگی نکند. 

وی ادامه داد: با این همه مقدماتی که خداوند متعال برای ما فراهم می‌کند، اما نفس چه می‌کند؟ این نفس ما را با هیچ سرگرم کرده است و سر هیچی با هم می‌جنگیم و برای یکدیگر پرونده‌سازی می‌کنیم و قهر می‌کنیم و می‌رنجیم. با اینکه آخرت خیر است و بر دنیا مقدم است، اما برخی از مردم، دنیا را بر آخرت ترجیح می‌دهند در صورتی که دنیا زودگذر و فانی است و این از عجایب است که انسانیت ابدیت را برای هیچ می‌دهد، لذا ایجاد دغدغه در درون برای پاسخ‌ دادن به زندگی مهم است. 

صدیقی تأکید کرد: میل قلبی را هم ناچیز نشمارید، حتی میل کم هم در درون قلب باعث جهنمی شدن انسان می‌شود، مثلاً فردی نسبت به افراد ظالم میلی داشته باشد در حدی که ظالمی برای انسان جذبه داشته باشد به همین اندازه او را جهنمی می‌کند. بنابراین، ما باید هر روز به جهالت و غفلت خود گریه کنیم و دنبال راه چاره‌ای باشیم که اصل و حقیقت و ابدیت را از دست ندهیم. همین‌ الان هم اگر کسی به توفیق الهی حواسش جمع شود و باور داشته باشد که در بهشت یا جهنم است می‌تواند نجات یابد. 

این استاد حوزوی با بیان اینکه ما همین‌ الان در بهشت و جهنم خود زندگی می‌کنیم، گفت: همین‌ الان بهشت و جهنم موجود است و همه ما الان یا در بهشت یا جهنم هستیم و چرا برای خودمان در این جهت حساب باز نکردیم؟ چرا در غفلت زندگی می‌کنید؟ اگر رضا و غضب خدا و سعادت و شقاوت ابدی را جدی بگیریم اصلاً به چیزی جز خدا فکر نخواهیم کرد و دغدغه ما دغدغه الهی می‌شود و وقتی دغدغه انسان واقع‌بینانه و با باور جدی بود دیگر با یکدیگر بگومگوهای بی‌حاصل نمی‌کند و این دغدغه الهی انسان را بیمه می‌کند که عمرش را ذخیره کند نه اینکه عمر را هدر دهد؛ بلکه تمام لحظات عمرش عندالله است و رنگ بقای الهی پیدا می‌کند و گرفتار حسرت و ندامت نمی‌شود. 

لزوم احترام به کتاب‌های حدیثی

صدیقی در ادامه با بیان اینکه باید همانند احترام به قرآن به کتاب‌های حدیثی هم احترام بگذارید، افزود: کلام پیامبر(ص) هم حکم قرآن ناطق را دارد. مرحوم علامه طباطبایی همان‌طور که قرآن را می‌بوسید کتاب‌های حدیثی را هم همان‌گونه می‌بوسید. همچنین در حالات مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی نوشتند که ایشان گفته بود در عمرم در اتاقی که کتاب حدیث وجود داشت پای خود را دراز نکردم و اینها آموزش برای ماست. 

وی تأکید کرد: همان‌طور که در محضر قرآن دراز کردن پا خلاف ادب است در محضر کتاب‌های حدیثی هم همین‌طور است. یکی از شاگردان مرحوم آیت‌الله قاضی می‌خواستند قرآن بخوانند و آن زمان کرسی بود و گفته بود که زیر کرسی که اشکال ندارد و پای ایشان زیر کرسی دراز بود و قرآن می‌خواند، فردا که نزد آیت الحق آقای قاضی می‌رسد ایشان می‌فرمایند در زیر کرسی هم در محضر قرآن هستید و نباید پا را دراز کرد. 

امام جمعه موقت تهران افزود: علاوه بر کتاب‌های حدیثی، کتاب‌هایی که حاوی آیات قرآن و روایات اهل‌ بیت(ع) است، نیز باید برای ما جایگاه بالایی داشته باشد و نسبت به آن‌ها هم تکریم و تعظیم کنیم و جوری نباشد که وهنی از ما نسبت به جلوه‌های نور خدا پیش بیاید. 

بندگی مهم‌ترین اشتغال و دغدغه انسان

صدیقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مؤمن اهل سکوت است و کم‌ حرف می‌زند، گفت: مؤمن بی‌خودی حرف نمی‌زند و همیشه اصل را بر سکوت می‌گذارد مگر اینکه مطمئن شود حرفی می‌زند موجب شر و فتنه و شکستن دل کسی و رنجش دیگری نیست. پس اگر بخواهید نورانی و الهی بشوید و جلوه علم الهی باشید باید این‌گونه باشید که جمله اشتغال و دغدغه باطنی شما مسئله بندگی باشد. 

وی افزود: در بندگی‌ کردن باید ببینید که خدا چه اوامر متوجه شما کرده و از چه نواهی بر حذر داشته است. اگر واجبات و محرمات برای انسان خط قرمز باشد در همه اینها عرصه بندگی خداست و انسان مشمول بندگی می‌شود و هیچ جا نیست که انسان آزاد باشد و تکلیفی بر عهده او نباشد. اگر کسی تکلیف‌محور و خدا‌محور بود دیگر هیچ‌وقت او وقت خالی ندارد و اگر کسی سر به سرش بگذارد دیگر نمی‌ایستد که مقابله به مثل کند؛ بلکه سریع رد می‌شود و می‌رود و توهم تخریب طرف و پیروز شدن بر او را ندارد و پیروزی او در رضایت خداست و برای او دیگر مهم نیست که دیگران می‌خواهند راضی باشند یا نباشد و ناراحتی‌اش هم همین‌طور در مسیر الهی باشد. 

صدیقی هشدار داد: امروز شیطان دارد جولان می‌دهد و همه را از مرگ و برزخ و قبر و قیامت غافل کرده است و از همه مهم‌تر ما را از خدای خودمان غافل کرده؛ تا حدی‌ که ما برای همدیگر حساب باز کردیم، اما برای خدا اصلاً حسابی باز نکردیم و همه‌اش جاذبه‌های دنیا را می‌بینیم در حالی که اینها جز سراب چیزی نیست و انسان به هیچ خودش را گرفتار کرده و این سرگرمی‌ها عمر انسان را دارد می‌خورد که به ناگاه لحظه مرگ می‌رسد و تازه بیدار می‌شود که کار از کار گذشته است. در دنیا هم این‌قدر تشییع‌جنازه رفتید و مریض‌های صعب‌العلاج و عبرت‌ها را دیدید، اما به خود نیامدید و فکر کردید اینها برای دیگران است، پس قبل از اینکه بیدارتان کنند خودتان بیدار شوید.

محسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha