امام‌ زمان(عج) مظلوم عالم و زمان است
کد خبر: 4186253
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۱
استاد حوزه علمیه:

امام‌ زمان(عج) مظلوم عالم و زمان است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شریعت‌پناه با بیان اینکه از کجا بدانیم امام زمان(عج) نزد ما مظلوم است، گفت: هر چقدر از شبانه‌روز را که به یاد امام‌ زمان(عج) نبودید نشان از مظلومیت ایشان است، همان‌طور که خود حضرت فرمودند من مظلوم عالم هستم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدباقر شریعت‌پناهبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدباقر شریعت‌پناه، استاد سطوح عالی حوزه، شب گذشته، ۱۴ آذرماه در سلسه جلسات هفتگی مهدویت که در مسجد حضرت عباس(ع) تهران برگزار شد، امام‌ زمان(عج) را مظلوم این عالم و زمان دانست و گفت: مظلوم زمان، الان امام‌ زمان(عج) است؛ ما شبانه‌روز سر سفره حضرت هستیم و حتی نفس می‌کشیم به نفس حضرت است و اگر به‌ سلامت خوابیدید و سلامت بیدار شدید به سبب امام‌ زمان(عج) است، اما چقدر به یاد حضرت هستید؟ باید هر چه به یاد خدا هستید به یاد امام‌ زمان(عج) هم باشید.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهید به مقامات بالاتر برسید باید نافله‌هایتان هم ترک نشود و نماز واجب را با نافله‌اش بخوانید. همان‌طور که نماز می‌خوانید و یاد خدا می‌کنید، باید به یاد امام‌ زمان(عج) هم باشید، نباید این دو امر جدا از هم باشد چون حضرت، مظهر خداست و ما را متذکر خدا می‌کند.

شریعت‌پناه با بیان اینکه از کجا بدانیم امام زمان(عج) نزد ما مظلوم است، اظهار کرد: هر چقدر از شبانه‌روز را که به یاد امام‌ زمان(عج) نبودید نشان از مظلومیت ایشان است، همان‌طور که خود حضرت فرمودند من مظلوم عالم هستم. اگر تا به امروز یاد حضرت نبودید از امروز تصمیم بگیرید ایشان را فراموش نکنید. 

سخترین لحظات عمر انسان

وی با بیان اینکه هر انسانی سه لحظه سخت در پیش دارد، گفت: امام سجاد(ع) در روایتی فرمودند: «اءشَدُّ ساعاتِ ابْنِ آدَم ثَلاثُ ساعاتٍ: السّاعَةُ الَّتی یُعایِنُ فیها مَلَکَ الْمَوْتِ، وَالسّاعَةُ الَّتی یَقُومُ فیها مِنْ قَبْرِهِ، وَالسَّاعَةُ الَّتی یَقِفُ فیها بَیْنَ یَدَیِ اللّه تَبارَکَ وَتَعالی، فَإ مّا الْجَنَّةُ وَإ مّا إلَی النّارِ» سه موقع به انسان خیلی سخت می‌گذرد که اولین موقع هنگامی است که عزرائیل سراغ انسان می‌آید که روح او را بگیرد و چنین لحظه‌ای برای انسان سابقه نداشته و این لحظه می‌آید و با یک اشاره گوش و چشم او باز می‌شود و می‌بیند و می‌شنود آنچه را نمی‌دیده و نمی‌شنیده است و پرده‌ها کنار می‌رود و ابلیس هم در این لحظه خیلی تلاش می‌کند که این فرد بی‌ایمان از دنیا برود. کسانی هم که اعتقاداتشان محکم نیست در این لحظه بی‌ایمان از دنیا می‌روند. 

این استاد حوزه ادامه داد: لحظه دوم لحظه‌ای است که در صور دمیده می‌شود و انسان از قبر بیرون می‌آید و می‌بیند که قیامت شده است و در این لحظه هم به او خیلی سخت می‌گذرد. سومین لحظه هم لحظه‌ای است که به‌سوی حساب حرکت می‌کند و در صف حسابرسی است و نمی‌داند بهشتی است یا جهنمی؟ و این لحظه هم خیلی بر او سخت می‌گذرد. 

وی توصیه کرد: سعی کنید قبل از رفتن از این عالم، خودتان کفن و لوازم دفن خود را آماده کنید؛ مخصوصاً مقداری تربت اباعبدالله‌الحسین(ع) را تهیه کنید و برای کفن‌هایتان جوشن کبیر و دعاهای دیگر را بنویسید. به‌طور کلی اصلاً تربت حضرت مایه امنیت است سعی کنید در جیبتان تربت داشته باشید که در این دنیا شما را از بلیات محفوظ می‌دارد و با تربت امنیت پیدا می‌کنید. 

شریعت‌پناه اظهار کرد: گرچه مکان برای دفن مؤثر است، اما اول و آخر ایمان فرد مهم است؛ حال اگر کسی که مؤمن است اگر بتواند در صحن و رواق ائمه(ع) دفن شود بسیار عالی است، حدیث است که ملکین برای سؤال‌ و جواب وارد نمی‌شوند و می‌ایستند مگر اینکه امام که آنجا دفن است اجازه دهد؛ اما اگر عملکرد خود فرد در زمان حیاتش درست نبوده این مکان هم برای او تأثیری ندارد؛ ولی برای مؤمنان تأثیر دارد. 

محسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha