دعوت وزیر ارشاد از ناشران برای استفاده از کاغذ ایرانی
کد خبر: 4185128
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲

دعوت وزیر ارشاد از ناشران برای استفاده از کاغذ ایرانی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین خودکفایی تولید کاغذ کتاب‌های درسی کشور از همه ناشران کشور دعوت کرد تا از کاغذ ایرانی استفاده کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از خانه کتاب و ادبیات ایران؛ آیین خودکفایی تولید کاغذ کتاب‌های درسی کشور با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سیدمحمود حسینی‌پور، استاندار مازندران؛ امید نیک‌نژاد، مدیرعامل شرکت صنایع چوب وکاغذ مازندران؛ حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش؛ میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام علی لطیفی، معاون وزیر آموزش و پرورش؛ ابوالفضل نجارزاده، مدیرعامل بانک ملی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

تحقق خودکفایی کاغذ کشور امری جهادی بود

محمدمهدی اسماعیلی در این مراسم ضمن تقدیر از کارگران و مدیریت مجموعه چوب و کاغذ مازندران گفت: تمامی دست‌اندرکاران این مجموعه صنعتی و ملی در دوره مسئولیت خود جهادی عمل کردند. دو سال قبل وقتی پیشینه کار را بررسی و مطالعه کردیم، شاید خیلی افق روشنی را پیش رو نمی‌دیدیم، اما در نقطه‌ای ایستادیم که همه ۱۵۵ میلیون جلد کتاب با همه الحاقات و نیازمندی‌ها در این مجموعه محقق شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: البته این جشن فقط در حوزه کتاب درسی نیست، سال ۱۴۰۰ که برنامه حضور در ارشاد را تنظیم می‌کردم، آقای نیلی پیشنهاد داد عنوان ملی شدن صنعت نشر را در برنامه بیاوریم.

وی با بیان اینکه وقتی وضعیت صنعت نشر را مرور کردیم چیزی کمتر از ۵ هزار تن تولید کاغذ داخلی بود، ادامه داد: در این زمینه نیاز آموزش و پرورش حدود ۵۰ هزار تن و سایر حوزه‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تن بود. ان‌شالله به‌زودی مجموعه‌ای را در شیراز افتتاح خواهیم کرد که ۵۰ هزار تن کاغذ سالانه به نشر کاغذ تحویل می دهد.

اسماعیلی بیان کرد: در حوزه کاغذ، افقی ترسیم شده است؛ کشور باید به صادرکننده مهم تبدیل شود و منطقه را هم باید پوشش دهیم. دولت از خودش از وزارت آموزش و پرورش، فرهنگ مصرف را شروع و دولت موضوع را تکلیف خود عنوان کرد و همه کتاب‌های درسی را با کاغذ داخلی چاپ شد، در معاونت امور فرهنگی هم همکاران، ماهانه هزار تن کاغذ در اختیار ناشران قرار می‌دهند، از همه ناشران دعوت می‌کنم که از کاغذ داخلی استفاده کنند.

جشن خودکفایی تولید کاغذ کتاب‌های درسی/ ترسیم چشم‌انداز صادرات کاغذ ایرانی

همه اهالی فرهنگ و نشر پای کاغذ ایرانی بایستند

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی ادامه داد: از اهالی نشر و اصحاب مطبوعات می‌خواهم محکم پای کاغذ ایرانی بیایند، دوستان من هم کیفیت کار مدنظرشان است و آن را ارتقا خواهند داد. تولید کاغذ شاید چندان توجیه اقتصادی نداشت اما مهمترین عایدی آن لبیک گویی به امر رهبری است.

وی با بیان اینکه در بازدید نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۲ کمتر غرفه‌ای بود که ناشر و نویسنده گله کند و رهبر انقلاب، تذکر کاغذ را ندهند، افزود: خوشحالیم که گام‌های نخست را با همت شما عزیزان برداشتیم و انشالله آن را ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام
captcha