درسی که از حضرت فاطمه(س) باید بیاموزیم
کد خبر: 4184829
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱

درسی که از حضرت فاطمه(س) باید بیاموزیم

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه یکی از درس‌هایی که از حضرت صدیقه طاهره(س) باید بیاموزیم درس تلاش و خستگی‌ناپذیری است، گفت: حضرت زهرا(ص) هویت اسلام ناب را بر پایه مکتب اهل بیت(ع) و ولایت امیرالمؤمنین(ع)، عرضه کرد و ریشه‌های نفاق را نشان داد.

آیت‌الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش ایکنا از خوزستان، آیت‌الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، امروز، هشتم آذرماه در همایش آموزشی مدیران کانون‌های تخصصی خواهران مساجد که در سالن اجتماعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد، از برگزاری این همایش آموزشی قدردانی کرد و گفت: تشکر اصلی از خواهران حاضر در همایش است که کاری بر عهده گرفته‌اند که خط مقدم جبهه اسلام‌ ناب محمدی است. تلاش در عرصه کانون‌های مساجد، فعالیت در راه مکتب اهل بیت(ع) در جهت جهاد فرهنگی هم در بُعد تقویت ایمان، تقوی و عمل صالح و هم ایجاد فضای مساعد برای رشد فضایل اخلاقی در جامعه است از این جهت، تلاش شما قابل ستایش است.

وی تصریح کرد: امروز طراحی اصلی دشمن در حوزه جنگ نرم و شناختی، با محوریت زنان است؛ شاید دلیل آن این باشد که زنان در پیروزی انقلاب اسلامی، در خط اول بودند و یک کار زینبی کردند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، عده‌ای با نگاه متحجرانه به دنبال بی‌توجهی به زنان بودند، مگر کار بدون زن پیش می‌رود؟ زن‌ها نصف جامعه هستند؛ بلکه تأثیر حضورشان بالاتر از این است. اگر خواهران و بانوان مؤمن و مجاهد و انقلابی در صحنه نباشند، دشمن می‌تواند پیشروی کند. پس شما در خط مقدم جبهه هستید. کار خواهران در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خوزستان، یک‌ کار فاطمی و زینبی است.

تصور امروز ما از حضرت زهرا(س)

آیت‌الله کعبی افزود: نباید نگاه ما حضرت زهرا(س) صرفاً این باشد که ایشان تنها یک شخصیت معنوی بودند. نباید تصورمان این باشد که ایشان بانوی ضعیفی بودند که بعد از رحلت پدر بزرگوارشان، اوقات خود را با اشک و آه و ناله سپری کردند، گرچه اشک و ناله بر مصیبت اهل‌ بیت(ع) و حضرت زهرا(س) و توسل به ایشان راه‌گشاست، اما باید به ابعادی از ایشان اشاره کنیم که به درد زمانه امروز بخورد. ایشان بانویی دانشمند، فقیه و فاضله‌ای بودند که در اوج ایمان و معرفت الله، در اوج اخلاق و فضیلت، در اوج مجاهدت و فداکاری در راه خدا و در اوج شهادت‌طلبی و حضور در میدان سیاسی و اجتماعی بودند. ایشان در کنار رسول‌الله(ص) در جبهه‌ها حاضر می‌شدند و بعد از رسول خدا(ص) در سطح نخبگان جامعه از مهاجرین و انصار در مسجد پیامبر(ص) حاضر شدند و نقش روشنگرانه خود را ارائه کردند و چقدر مؤثر بودند.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(ص) هویت اسلام ناب را بر پایه مکتب اهل بیت(ع) و ولایت امیرالمؤمنین(ع)، عرضه کرد و ریشه‌های نفاق را نشان داد. حضرت زهرا(س) میدان‌‌دار بود. حضرت زهرا(س) را باید این‌گونه معرفی کنیم که برای دفاع از اسلام حاضر به خطر کردن، هزینه کردن و وقت گذاشتن بودند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ویژگی‌های حضرت زهرا(س) گفت: توجه به خانواده و تربیت فرزندان از ویژگی‌های ایشان است. خدمت به خانواده و همسر یک وجه از فعالیت‌های ایشان بود. گویی حضرت زهرا(س) ویژگی‌های متضادی را در خود جمع کرده بودند. یکی از درس‌هایی که از حضرت صدیقه طاهره(س) باید بیاموزیم درس تلاش، خستگی‌ناپذیری و حضور فعال و مؤمنانه در خانه و مساجد است که هسته اصلی ساخت جامعه بر مدار ایمان و عمل صالح هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: شاید این روایت را شنیده باشید که می‌گوید «مسجد زن خانه اوست»؛ این روایت برای اهمیت دادن زیاد به بانوان است که اگر مشغولیت خانواده و اهتمام آنها به فرزندان، آنها را از رفتن به مسجد _ که آرزوی رفتن به آن را دارند - بازداشت، بدانند که چنانچه در خانه نماز بخوانند، خداوند ثواب نماز خواندن در مسجد را برای آنها می‌نویسد. معنی این روایت این نیست که زنان نباید در مساجد فعال باشند یا فعالیت سیاسی اجتماعی آنها محدود شود. اگر راه منحصر به‌فرد آموزش مسائل دین، تقویت ایمان، اخلاق و فضیلت، حضور در مساجد است این کار به یک واجب شرعی تبدیل می‌شود.

پشتیبانی کانون‌های خواهران در مسائل اخلاقی و عاطفی

آیت‌الله کعبی گفت: الان در جنگ تمام‌عیار شناختی دشمن قرار داریم. دشمن می‌خواهد ذهن و عاطفه جوانان ما را از طریق فضای مجازی تسخیر کند. آنها به‌دنبال سست کردن اراده جوانان امت اسلامی از طریق ترویج فساد و میل به دیده شدن هستند. عده‌ای به خاطر کمبود ارتباطات اجتماعی مثبت، صمیمیت و محبت، به دنبال دیده شدن در فضای مجازی هستند. کانون‌های مساجد به‌ویژه کانون‌های خواهران می‌توانند پشتیبان اخلاقی، عقلی، روحی و روانی و عاطفی بانوان باشند. کانون‌های مساجد می‌توانند سنگ صبور بانوان هر محله باشند. تلاش شود در کانون‌های مساجد راهنمایی‌های اخلاقی، دینی و اجتماعی به بانوان ارائه شود و ظرفیت شهرستان را برای رفع مشکلات بانوان محله خود بسیج کنند. پس حضور شما در کانون‌های مساجد یک واجب شرعی مؤکد است؛ یک کار فاطمی و زینبی است.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش حضرت زینب(س) در مدیریت بحران و تبدیل تهدید به فرصت، تأکید کرد: کانون‌های تخصصی خواهران باید بتوانند تهدیدها را به فرصت و ضعف‌ها را به قوت تبدیل کنند، لذا تلاش خانم‌های مؤمنه که در کانون‌های مساجد فعالیت می‌کنند، ارج می‌نهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نگاه اسلام به زن گفت: در اسلام عزت، منزلت و کرامت زن در پرتو ایمان و خانواده‌بنیادی است. یک زن مؤمنه می‌تواند هسته اصلی ساخت جامعه بر مدار ایمان باشد. او از خانواده شروع می‌کند. درست است که ریاست خانواده با مرد است، اما ریاست خانواده به معنی خدمت اقتصادی و پشتیبانی اقتصادی است، اما در واقع میدان‌دار کار تربیتی و عاطفی خانواده، زن است. خداوند مهر و عاطفه را در وجود زن قرار داده است و او می‌تواند محیط درونی خانواده را بر پایه ایمان و عمل صالح مدیریت می‌کند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تصریح به اینکه دشمن، امروز قداست خانواده را نشانه گرفته است، اظهار کرد: احیای فطرت و مهر و رحمت و عفت و عقلانیت در بین زنان و بانوان امروز اهمیت بالایی دارد. اگر فطرت انسانی زن بیدار شود می‌تواند در مقیاس جهانی تحول ایجاد کند. چنانکه امروز زنانی هستند که در دنیای غرب علیه صهیونیسم و در دفاع از کودکان مظلوم و شهید غزه ایستادند. چنانکه یکی از بازیگران برجسته هالیوود در دل آمریکای جهان‌خوار از کودکان غزه حمایت کرد و این باعث حذف او از برخی فیلم‌ها شده است. بنابراین، اگر فطرت انسانی زن بیدار شود می‌تواند محور جریان‌سازی بزرگ اجتماعی و سیاسی در جامعه شود.

وی تأکید کرد: باید کاری کنیم که فطرت مادرانه و انسان‌دوستانه زنان احیا شود. این هنر نیست که زن را از زنانگی‌اش دور کنیم، او را تبدیل به مرد کنیم و بگوییم برای رسیدن به کمال خود تلاش کن. این خیانت به زن است. نظام آفرینش هستی، زن را کانون مهر، رحمت، محبت، عشق و زندگی قرار داده است و ما باید اینها را احیا کنیم. جوشش عاطفه و مهر و محبت در کار فرهنگی زنانه باید در اوج باشد؛ به‌گونه‌ای که اگر دختران ما به دنبال عشق و محبت باشند گمشده خود را در کانون‌های فرهنگی هنری ـ مساجد بیابند و احساس کمبود نکنند.

تحقیر عقلانی زن، نگاه اسلام نیست

آیت‌الله کعبی با تأکید بر ویژگی عقلانیت که مورد تأکید اسلام است، گفت: اینکه گفته می‌شود زنان را در امور عقلانی تحقیر می‌کنند، نه نگاه اسلامی است، نه نگاه نبوی، نه نگاه علوی، نه نگاه فقهی و نه نگاه فرهنگی است. عقل چند معنا دارد؛ معنای اول آن قوه تشخیص خوب از بد است که در این معنا، زنان زودتر از مردان به بلوغ عقلانی می‌رسند چون قرار است کانون مهر باشند. معنی دوم عقل، تشخیص سود و زیان است و طبیعی است که دختران چون زودتر از نظر عقلی بالغ می‌شوند، سن تشخیص سود و زیان در آنها هم زودتر از پسران است. معنی دیگر عقل به معنای فهم و درک است که از این بابت نیز بانوان ما براساس تحقیقات مغز و اعصاب کمبودی ندارند، بلکه دقیق‌تر و جزئی‌نگرتر از مردان هستند. معنی دیگر عقل معنی حکمت و ژرف‌نگری است. بانوان در این زمینه نیز کمبودی ندارند. پس چرا امیرالمؤمنین(ع) در روایتی فرموده‌اند: «ناقصات العقول»؟ حضرت این جمله را در فضای جنگ‌افروزی جمل و خطاب به عایشه بیان کردند. به این معنی که عقل جنگی شما ناقص است و شما کار دیگری دارید که باید به آن بپردازید. کار سخت‌افزاری، یک کار مردانه است. این سخن به این معنی است که عاطفه زن بیشتر است. 

وی در ادامه سخنان خود درباره توانمندی زنان در ایفای نقش مؤثر در همه عرصه‌ها گفت: زن می‌تواند در علوم مختلف دانشمند باشد، چراکه علم، زن و مرد نمی‌شناسد. یک عرصه، اقتصاد است. زن می‌تواند هلدینگ بزرگ اقتصادی چندمنظوره را اداره کند و صدها مرد تحت مدیریت او کار کنند. زن در این زمینه هیچ محدودیتی ندارد. عرصه دیگر، حضور اجتماعی است؛ جهاد تبیین، امر به معروف و نهی از منکر است که زن می‌تواند در این عرصه‌ها نقش‌آفرین باشد. محور دیگر فعالیت سیاسی است که خاص مردان نیست. زنان می‌توانند در همه عرصه‌ها وارد شوند. استثنایی هم ندارد، حتی عضو مجلس خبرگان رهبری شدن نیز برای زنان منعی ندارد و اگر زن مجتهده‌ای باشد منع شرعی و قانونی وجود ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نقش زنان در عرصه‎‌های مختلف جهاد اظهار کرد: ما چندین نوع جهاد داریم؛ جهاد نظامی، امنیتی، دفاعی، جهاد کبیر، جهاد مقاومت و... . زن می‌تواند پشت کامپیوتر بنشیند و یک پهپاد را مدیریت کند و به قلب دشمن بزند. امروز اوضاع جنگ‌ها دگرگون شده است. اینکه گفته‌اند حضور زنان در جهاد ممنوع است، جهاد به معنی حمل سلاح و شمشیر زنی در صف مقدم است؛ در عرصه‌های دیگر مقاومت و جهاد، زن‌ها می‌توانند مثل مردان فعال باشند. جهاد حضرت فاطمه(س) از نوع جهاد کبیر بود.

ویژگی‌های زن مسلمان

آیت‌الله کعبی گفت: اگر بخواهیم ویژگی‌های زن مسلمان رشد یافته را برشماریم باید بگوییم زن دانا، پویا(تحول و توان جریان‌سازی)، توانا(دارای شخصیت درونی محکم براساس ایمان و عمل صالح)، نماد زندگی پاک، آزادی واقعی، شایستگی، هنرمندی و برازندگی است. پویایی به معنای تحول و توان جریان‌سازی است. زن مؤمن باید توانمند و دارای شخصیت درونی محکم براساس ایمان و عمل صالح باشد. زن مؤمن برخوردار از آزادی واقعی است؛ آزادی صرفا به معنی آزادی پوشش نیست؛ هزاران مسئله دیگر وجود دارد. آنها که حجاب از سر برمی‌دارند، اسیر تمایلات دیگران می‌شوند. در تمدن غربی، بردگی جدید در باره زنان باب شده است. زن مسلمان باید شایستگی خود را نشان بدهد، به حاشیه نرود و به متن بیاید. زن مسلمان هنرمند است. هزاران هنر است که زن می‌تواند از خود نشان دهد. زن مسلمان تراز انقلاب اسلامی امروز الگوی زنان مقاومت شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه استعداد فطری زن در مسیر رشد در بستر خانواده اصیل و پایدار شکوفا می‌شود، تأکید کرد: نگذارید دشمن، دختران و پسران ما را از دامن خانواده جدا کنند و احساس یأس نسبت به خانواده در آنها به وجود بیاید. 

آیت‌الله کعبی تأکید کرد: کرامت زنان نیاز به رویکرد راهبردی و برنامه‌ای و تحول‌گرا در آموزش و پرورش در پرتو علم و ایمان دارد. ما نیاز به منشور جدیدی برای بازسازی شخصیت زن مکتبی متناسب با نیازهای زن امروز و در تراز انقلاب اسلامی داریم. 

وی با بیان اینکه رویکرد ما نسبت به فرهنگ غربی نباید منفعلانه باشد، گفت: یکی از راه‌های اصلی مقابله با آسیب‌های اجتماعی و تبدیل آنها به توانمندی اجتماعی توجه به مقوله زنان کارآفرین و کارآمد است. هنر متعهد و نشاط اجتماعی و مدیریت هوشمندانه، زن را به اوج کمال می‌رساند. خانواده‌ها باید زمینه جذب دختران را به کانون‌ها فراهم کنند. 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در پایان سخنان خود با تأکید بر اهمیت حضور در انتخابات، از مدیران کانون‌های تخصصی خواهران خواست که در این زمینه مشارکت فعال کنند و با دوری از نگاه حزبی و قبیله‌ای با قصد تقویت اسلام و نظام اسلامی جهت مشارکت در انتخابات تلاش کنند.

انتهای پیام
captcha