برنامه‌های فرهنگی با محوریت مساجد تعریف شوند
کد خبر: 4184719
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۵

برنامه‌های فرهنگی با محوریت مساجد تعریف شوند

نماینده ولی فقیه در خراسان‌شمالی گفت: آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه با اجرای دقیق برنامه‌های فرهنگی مرتفع می‌شود، بنابراین باید این مهم با محوریت مساجد تعریف شود.

حجت الاسلام رضا نوری، امام جمعه بجنوردبه گزارش ایکنا از خراسان‌شمالی، حجت‌الاسلام رضا نوری، نماینده ولی فقیه در خراسان‌شمالی امروز در شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اظهار کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری حول محور مساجد تعریف شده‌اند تا به وسیله افراد دغدغه‌مند اداره شوند، در این راستا امور کانون‌ها به صورت مردمی اداره شده و کار جهادی صورت می‌گیرد.
وی با تاکید بر اینکه هزینه کرد در حوزه فرهنگ اقدامی اضافی و بیهوده نیست، گفت: امروز در جامعه بودجه‌های فرهنگی هزینه می‌شوند که به دنبال آن آسیب‌های اجتماعی نیز ایجاد می‌شود، این در حالیست که اگر برنامه‌ها با محوریت مساجد تعریف شوند بهترین کار فرهنگی با کمترین هزینه اجرا می‌شود. 
وی با تاکید بر اینکه مسئولان آموزش و پرورش در واگذاری اماکن فرهنگی و ورزشی خود با کانون‌های مساجد مشارکت کنند، افزود: برخی از آسیب‌های اجتماعی با نمایش فیلم خوب مرتفع می‌شوند که در این حوزه دفتر امام جمعه نیز میتواند هزینه کند تا دانش آموزان و فعالان کانون‌های مساجد از این مهم برخوردار شوند.
وی با اشاره به اختصاص ۱۲ میلیارد ریال اعتبار به منظور تعمیر و تجهیز کانون‌های مساجد، یادآورشد: مسئولان کانون‌های مساجد در قالب یک برنامه مدون نیازمندهای کانون ها را احصاء کرده و به سازمان برنامه بودجه ارائه دهند و این سازمان نیز نسبت به اختصاص ۵۰ درصدی این اعتبار مساعدت لازم را انجام دهد.
حجت‌الاسلام حبیب الله پاکدامن مدیرکانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خراسان‌شمالی نیز در این جلسه با اشاره به بازدید از ۱۲۰ کانون در سطح استان، اظهارکرد: طی بازدید‌ها مشخص شد که حال کانون‌های استان خوب نیست و مقصر این مهم نیز به تنهایی کانون‌ها نیستند بلکه برخی از مساجد امام جماعت ندارند و یا مساجد تعطیل هستند.
وی با تاکید بر اینکه تلاش بسیاری به منظور تغییر گفتمان در کانون‌های  مساجد صورت گرفته است، ادامه داد: در بازدید‌ها برای مدیران کانون‌ها توضیح داده شده که ستاد مرکزی نه بانک بوده و نه مسئول توزیع میز و صندلی، در این راستا بلکه باید گفتمان و نگاه تغییر یابد و امور فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.
وی یادآورشد: به مدیران کانون‌ها در مساجد روستایی گفته شده تا نیازسنجی از مشکلات منطقه خود انجام دهند تا مشخص شود که چه مشکلی اعم از طلاق، اعتیاد، بیکاری وجود دارد که براساس آن آسیب گفتمان ایجاد شود.
وی با بیان اینکه مردم  مهمترین ظرفیت کانون‌های مساجد هستند، افزود: مدیران کانون‌های مساجد به عنوان حلقه‌های میانی بدون دریافت هزینه‌ و فقط به دلیل وجود دغدغه در استان فعالیت می‌کنند.
وی با اشاره به پالایش هسته‌های خوانش کتاب، افزود: کتب‌های مندرس و قدیمی از سطح مساجد استان جمع آوری شد و مستند‌هایی از هسته‌های خوانش در استان تهیه شده است.
وی با اشاره به برپایی مسابقات قرآنی مدهامتان در استان که بیش از ۱۴۰ نفر در آن شرکت کردند که ۲۰ نفر در بخش حفظ کل، اذان، ترتیل حائز رتبه برتر شدند، گفت: در ۱۲ کانون استان پایگاه‌های قرآن وجود دارد که هر هفته محافل انس با قرآن در آن برپا می‌شود.
وی با بیان اینکه کانون‌های مساجد استان از کمبود اعتبار رنج می‌برند، گفت: همه جا از اهمیت فرهنگ صحبت می‌کنند اما در عمل دردآور بوده که فرهنگ از اهمیت کافی و لازم برخوردار نیست.

انتهای پیام
captcha