مهمترین دعای حضرت ابراهیم، اقامه نماز بود + صوت
کد خبر: 4184438
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
سیدمجتبی حسینی بیان کرد:

مهمترین دعای حضرت ابراهیم، اقامه نماز بود + صوت

مفسر قرآن کریم ضمن اشاره به تفاوت نماز خواندن با اقامه نماز توضیح داد که چرا مهمترین دعای حضرت ابراهیم، درخواست قرار گرفتن جزء اقامه‌کنندگان نماز بود.

به گزارش ایکنا، جلسه تفسیر قرآن سید مجتبی حسینی؛ مفسر قرآن و کارشناس دین با محوریت آیات 38 تا 41 سوره ابراهیم شب گذشته 5 آذر در فضای مجازی برگزار شد که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید؛

«رَبَّنَا إِنَّكَ تَعْلَمُ مَا نُخْفِي وَمَا نُعْلِنُ وَمَا يَخْفَى عَلَى اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي وَهَبَ لِي عَلَى الْكِبَرِ إِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ إِنَّ رَبِّي لَسَمِيعُ الدُّعَاءِ رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ»

ترجمه؛ پروردگارا بى‌گمان تو آنچه را كه پنهان مى‌داريم و آنچه را كه آشكار مى‏‌سازيم مى‌دانى و چيزى در زمين و در آسمان بر خدا پوشيده نمى‏‌ماند سپاس خداى را كه با وجود سالخوردگى اسماعيل و اسحاق را به من بخشيد به راستى پروردگار من شنونده دعاست پروردگارا مرا برپادارنده نماز قرار ده و از فرزندان من نيز پروردگارا و دعاى مرا بپذير پروردگارا روزى كه حساب برپا مى‌شود بر من و پدر و مادرم و بر مؤمنان ببخشاى.

در جلسات گذشته درباره حضرت ابراهیم صحبت کردیم. موقعیت حضرت ابراهیم موقعیت خاصی است. اینطور نیست بزرگانی که در عالم هستند همه یک عنوان داشته باشند و همه ذیل آن یک عنوان باشند. خیر، قرار نیست همه یک عنوان واحد داشته باشند، به عنوان مثال قرار نیست هر انسانی مهم است نبی یا رسول باشد کما اینکه لقمان یا خضر پیامبر نبودند. حضرت ابراهیم عناوین مختلفی داشت از جمله عنوان امامت و خلت و عناوین دیگری که ما نمی‌دانیم. به همین جهت است که خیلی‌ها دوست داشتند خود را به ابراهیم منتسب کنند از جمله یهود و نصارا که بر این انتساب تاکید می‌کردند و حتی می‌گفتند ابراهیم یهودی و نصرانی است. پس حضرت ابراهیم خیلی مهم است.

این ابراهیم که دارای مقام خاصی است به خدا عرض می‌کند: «رَبَّنَا إِنَّكَ تَعْلَمُ مَا نُخْفِي وَمَا نُعْلِنُ». چرا ابراهیم این مطلب را به خداوند عرض کرد؟ مگر ابراهیم چه کار پنهانی انجام می‌داد؟ ایشان که مبارزه با شرک می‌کرد، تابع خدا بود، مهربان بود. رازش این است که پس از آن می‌گوید: «وَمَا يَخْفَى عَلَى اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ» یعنی صحبت درباره کارهایی است که ابراهیم انجام داده و می‌دهد و به صورت عمومی پنهان است ولی برای خدا پنهان نیست. یکی از مواردش کارهایی است که ابراهیم در جایگاه امامت خود انجام داده است و ما از آن خبر نداریم.

مهمترین دعای ابراهیم چه بود؟

وقتی این صحبت‌ها انجام شد یک پله بالاتر می‌آییم. حضرت ابراهیم یک دعایی کرده است که هم پنهان بوده و هم آشکار و آن دعا را خداوند شنیده است. مهمترین دعای حضرت ابراهیم این است که: «مرا برپادارنده نماز قرار ده و از فرزندان من نيز». ابراهیمی که این همه امتحانات را پشت سر گذشته است دعایش این است که مرا اقامه‌کننده نماز قرار بده. اقامه نماز با نماز خواندن فرق دارد. اقامه نماز یک کد است، یک شأن است، یک جایگاه است. لذا ابراهیم هم دعا می‌کند مرا اقامه‌کننده نماز قرار بده. خود نماز هم کد است. نماز مصداق‌هایی دارد که برخی در این عالم است و برخی در عوالم دیگر است.

معنای لغوی صلاه یعنی دعا. اساسا ماهیت کامل نماز دعا کردن است ولی نوعی دعا کردن خاص است. لذا ابراهیم می‌فرماید: «و دعاى مرا قبول کن». قبول کردن دعا یعنی شما یک کاری انجام دادی و حال از خدا می‌خواهی که این عمل را از تو قبول کند. البته یکی از معانی قبول، اجابت است ولی نباید از معنای اول غفلت کرد. اساسا مگر دعا قبولی هم دارد؟ یا اجابت می‌شود یا اجابت نمی‌شود. خود دعا یک عبادت بالایی است که ممکن است قبول بشود، ممکن است قبول نشود. در روایت آمده است مستجاب‌ترین دعا الحمدلله است. الحمدلله کیمیا است و سختی را به خوبی تبدیل می‌کند. یک وقت شما از چیزی ناراحتی، اگر بگویی الحمدلله شرایط عوض می‌شود.

دعا برای والدین، تو را درست می‌کند

حضرت ابراهیم فرمود: «وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ» یعنی دعای مرا بپذیر. این دعا دارد به سمت بالا می‌رود، این را بپذیرد ولو اجابت نشود. منِ ابراهیم دارم با تو حرف می‌زنم، مرا رد نکن و دعای مرا بپذیر. دعای بعدی ابراهیم این است: «پروردگارا روزى كه حساب برپا مى‌‏شود بر من و پدر و مادرم و بر مؤمنان ببخشاى».

ابراهیم یک والدین دارد، یک ذریه دارد. ابراهیم فقط رسول نیست، فقط امام نیست این ابراهیم یک اتصالاتی به قبل و بعد خودش ایجاد کرده است. موقعی من به مقام بالاتر می‌روم که قبل و بعدم در مقام بالا باشند. ارتباطات ذریه و آباء در نقطه‌ای که فرد هست به هم متصل می‌شوند و از این اتصال به قبل و بعد حرکت پیدا می‌کند.

پدر و مادر تو در وجود تو هستند و وقتی برای آنها دعا می‌کنی آن قسمت درون دعا که مادر و پدر است تمیز می‌کنی. شبکه ما اینطوری است. ما گمان می‌کنیم فقط خودمان هستیم و برای پدر و مادر دعا می‌کنیم چون ثواب دارد که البته این هم خوب است ولی وقتی شما برای والدین خودت دعا می‌کنی تو را هم درست می‌کند.

کد
انتهای پیام
captcha