نقش کم‌رنگ واعظان در ترویج فرهنگ وقف‌های قرآنی
کد خبر: 4184166
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۸
توسعه وقف‌های قرآنی/ 1

نقش کم‌رنگ واعظان در ترویج فرهنگ وقف‌های قرآنی

یک فعال قرآنی از نقش کم‌رنگ واعظان منبرها در ترویج فرهنگ وقف‌های قرآنی گلایه کرد و گفت: اینکه هنوز ما نتوانسته‌ایم به خوبی خیر قرآنی جذب کنیم نقش بسیار بسیار کم‌رنگ روحانیت در این راستاست؛ متأسفانه هنوز جایگاه وقف‌های قرآنی برای مردم جا نیفتاده است، چراکه واعظان بر سر منبرها از این موضوع صحبت و اهمیت آن را برای مردم تبیین نمی‌کنند.

نقش کم‌رنگ واعظان در ترویج فرهنگ وقف‌های قرآنیوقف از جمله ارزشمندترین کارهایی است که نه‌ تنها آثار و برکات آن در زندگی دنیایی بلکه پس از مرگ در آخرت نیز برای انسان جاری و ساری خواهد بود، اما وقف در هر زمانی اقتضاهای خاص خودش را دارد؛ در زمان‌های گذشته وقف در حوزه مدرسه‌سازی، برای مجلس عزای امام حسین(ع) و اقامه عزاداری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود و اکنون نیز با شرایط خاص جامعه و مشکلات اقتصادی موجود و تهاجم فرهنگی و اقتصادی دشمن، باید با دیدی خاص به مسئله وقف نگریست.

چه خوب است که این سنت حسنه در زمینه نیازهای روز جامعه باشد و نه‌ تنها مشکلی از مشکلات اقتصادی جامعه را حل کند بلکه در تقویت ایمان و روحیه‌بخشی به مؤمنان نیز مؤثر باشد. یکی از راه‌های مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن چنگ زدن به ریسمان الهی و کتاب الهی است، اما برای اینکه قانون الهی در جامعه جریان یابد نیازمند گسترش فرهنگ قرآنی است، زمینه آن نیز ایجاد وقف‌های قرآن و کمک به رفع مشکلات اقتصادی در حوزه قرآن است. از این‌رو بر آن شدیم تا وضعیت وقف‌های قرآنی در استان همدان را جویا شویم.

طاهره روشنیان، مسئول جامعةالقرآن خردسالان همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، درباره وضعیت وقف‌های قرآنی در همدان اظهار کرد: علت اینکه هنوز ما نتوانسته‌ایم به خوبی خیر قرآنی جذب کنیم نقش بسیار بسیار کم‌رنگ روحانیت در این راستاست؛ متأسفانه هنوز جایگاه وقف‌های قرآنی برای مردم جا نیفتاده است، چراکه واعظان بر سر منبرها از این موضوع صحبت و اهمیت آن را برای مردم تبیین نمی‌کنند.

وی افزود: علاوه بر این اداره اوقاف باید افرادی که برای وقف به این اداره مراجعه می‌کنند جذب کرده و به سمت وقف‌های قرآنی سوق دهد. گاهی دیده می‌شود یک خیر تصمیم می‌گیرد در ملک خویش یک حسینیه یا مسجد بسازد و وقف کند در حالی که در همان محله چندین مسجد و حسینیه وجود دارد. بنابراین، این امر تبلیغات و روشنگری سازمان تبلیغات را می‌طلبد.

روشنیان با اشاره به اینکه هنوز شأن و منزلت قرآن برای عموم مردم ما جا نیفتاده است، افزود: در زمینه‌ای همچون حادثه کربلا و شهدای آن اطلاعات مردم بسیار است که البته در این زمینه بسیار زیاد هزینه می‌شود و ارزشمند است، اما افرادی که برای این زمینه هزینه می‌کنند نمی‌خواهند برای قرآن هم هزینه کنند، چراکه اطلاعات زیادی ندارند.

این فعال قرآنی با تأکید بر اینکه قرآن ثقل اکبر است، اما مردم و مسئولان در این رابطه کوتاهی کرده‌اند، اظهار کرد: در جنگ غزه دیدیم که کودکان و نوجوانان انس بسیاری با قرآن دارند و عشق به قرآن در سخت‌ترین شرایط زندگی آنها متبلور می‌شود گاهی قرآن می‌خوانند گاهی قرآن را به سینه می‌فشارند اما عشق به قرآن به آن شدت در بین جامعه ما جا نیفتاده است. حتی می‌بینیم ما شاعران بسیار کمی داریم درباره قرآن شعر بگویند و یا سرودهای قرآنی بسیار کمی سروده می‌شود.

این حافظ و فعال قرآنی از تقسیم ناعادلانه بودجه به مؤسسات قرآنی گلایه کرد و گفت: افرادی که بهتر توانسته‌اند با مسئولان ارتباط بگیرند در جذب بودجه‌های قرآنی پیشروتر هستند در حالی که موفقیت مؤسسه قرآنی در جذب و تربیت متربیان باید مدنظر قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه مشوق‌های قرآنی بسیار کمی در جامعه و به‌ویژه شهر ما وجود دارد، افزود: برای حافظ کل قرآن حتی یک سفر قم هم در نظر نمی‌گیرند، در صورتی که اگر دولت از این افراد حمایت کند، قطعاً رغبت عموم جامعه به این سمت و سو بیشتر خواهد شد و در ادامه نیز شاهد گسترش فعالیت‌های قرآنی در جامعه خواهیم شد.

توسعه وقف‌های قرآنی در گرو تبلیغات گسترده

قاسم جهان‌آرا، مسئول مؤسسه قرآنی ندای ملکوت همدان نیز به خبرنگار ایکنا گفت: متأسفانه در زمینه وقف‌های قرآنی اقبال خوبی در استان وجود ندارد و این مرهون تبلیغات کم ادارات وظیفه‌مند در این زمینه است.

وی افزود: پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، هنوز هم مؤسسات قرآنی ما خودگردان هستند و بخش مردمی چرخه فعالیت قرآنی را به گردش در می‌آورد، به‌گونه‌ای که اگر فعالیت خودجوش مردمی نباشد فعالیت قرآنی تعطیل خواهد شد؛ نمونه واضح این فعالیت‌های قرآنی را در جامعةالقرآن‌ها، جلسات مکتب امام زمان(عج) و مؤسسات قرآنی است. بنابراین، لازم است در این گروه‌ها و جلسات به تبلیغات جهت وقف‌های قرآنی بپردازیم.

جهان‌آرا یادآور شد: در فرهنگ ما این‌گونه جا افتاده که برای عترت و مناسبت‌های مذهبی جشن‌ها و وفات‌های معصومین بسیار هزینه می‌کنیم و البته استقبال مردمی خوبی در این راستا وجود دارد در حالی که طبق سفارش پیامبر اکرم(ص) قرآن و عترت دو چیز گرانبها هستند که از ملت جداشدنی نیستند. علت آن هم تبلیغات کم در زمینه جذب خیرین قرآنی است. در ابتدای امر باید تبلیغات گسترده توسط ادارات ذی‌ربط انجام شود و سپس با توسعه جلسات خانگی قرآن می‌توان مربیان را آموزش داد تا در محلات با برگزاری جلسات خانگی قرآن به توسعه و ترویج فرهنگ وقف‌های قرآنی بپردازند. علاوه بر این با توجیه ائمه جماعت می‌توان از ظرفیت منبرها نیز برای این امر استفاده کرد.

این فعال قرآنی با بیان اینکه برای فعالیت‌های قرآنی همواره زیر خط فقر بوده‌ایم، افزود: مردم باید به این باور برسند که پرداختن به فعالیت‌های قرآنی در جامعه بسیار مهم و اثرگذار است، هنگامی که مردم وارد بطن کار شوند و خروجی فعالیت‌های قرآنی را ببینند قطعاً جذب خواهند شد.

وی یادآور شد: تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآن نیاز به بودجه دارد، اما برای گسترش و توسعه وقف‌های قرآنی باید مردم را توجیه کرد و از ظرفیت آنها در این راستا بهره برد.

انتهای پیام
captcha