کرمانی‌ها سهم خوبی در تولید کتاب و فرهنگ کتابخوانی دارند
کد خبر: 4182806
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴

کرمانی‌ها سهم خوبی در تولید کتاب و فرهنگ کتابخوانی دارند

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد با بیان اینکه کرمانی‌ها سهم خوبی در تولید کتاب و فرهنگ کتاب دارند، گفت: طی دو سال گذشته یک‌هزار و ۳۵۵ عنوان کتاب در کرمان تولید شده که ۸۲ درصد تألیفات در راستای تولید فکر بوده که نشان می‌دهد که کرمان تولید فکر و اندیشه می‌کند.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیبه گزارش ایکنا از کرمان، محمدعلی مرادیان، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد امروز، ۲۸ آبان‌ماه در بیست‌ودومین دوره انتخاب کتاب سال استان با گرامیداشت یاد شهدا به اتفاقات فلسطین اشاره کرد و گفت: نویسندگان و انجمن‌های ادبی جزو نخستین تشکل‌هایی بودند که از اقدامات اسرائیل اعلام برائت کردند. در گذشته سهم فلسطین در تولیدات کتاب کم بوده اما امروز نویسندگان دغدغه‌مندتر از دولت‌ها در این حوزه کار می‌کنند و امروز نیز از صاحبان قلم دعوت می‌کنم از این مسئله متعالی دست به خلق و ابتکار بزنند و ما نیز در وزارت ارشاد حمایت حداکثری از این آثار انجام می‌دهیم.

وی با تبریک هفته کتاب و کتابخوانی، برگزاری آیین انتخاب کتاب سال را برنامه بسیار مهمی دانست و اظهار کرد: بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی هر سال بهتر از گذشته از سوی فعالان کتاب برگزار می‌شود و دولت نیز در این راستا تسهیل‌گری می‌کند.

مرادیان در خصوص جایگاه کتاب در ایران، تصریح کرد: جایی در دنیا وجود ندارد که به اندازه ایران به حوزه کتاب توجه داشته باشد؛ شاید زیرساخت‌های اطلاعات نشر ناکافی باشد اما رویدادهای حوزه کتاب ایران در دنیا بی‌نظیر است که نمونه آن برپایی نمایشگاه کتاب تهران است که کشورهای دیگر در حال الگوبرداری از آن هستند.

وی افزود: براساس آمارهای جدید سرانه مطالعه کتاب در ایران ۳۸ دقیقه است و ایران در حوزه مطالعه کتاب در رتبه نخست قرار دارد و رفتار مردم نیز نشان از توجه ارکان کشور به کتاب است. امروز کمتر رویدادی در کشور برگزار می‌شود که به کتاب و کتابخوانی توجه نداشته باشد.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد با بیان اینکه کرمانی‌ها سهم خوبی در تولید کتاب و فرهنگ کتاب دارند، تصریح کرد: طی دو سال گذشته یک‌هزار و ۳۵۵ عنوان کتاب در کرمان تولید شده که ۸۲ درصد تألیفات در راستای تولید فکر بوده که نشان می‌دهد که کرمان تولید فکر و اندیشه می‌کند.

وی با اشاره به تولید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ کتاب از سوی نویسندگان کرمانی (به ازای هر سه نفر یک کتاب)، ادامه داد: ۶ هزار و ۶۹۰، (حدود ۴ درصد) خریدار نمایشگاه کتاب تهران از کرمانی‌ها بودند و در مجموع کرمانی‌ها ۱۴ میلیارد تومان از نمایشگاه کتاب خریداری کرده‌اند و این نشان از اهمیت دادن اهالی کرمان به کتاب و کتابخوانی است.

مرادیان برگزاری بیست‌ودومین دوره انتخاب کتاب سال استان کرمان را قابل تقدیر دانست و اظهار کرد: یک‌هزار و ۵۰۰ کتاب در این دوره شرکت کردند که نشان از اهتمام اهالی کرمان به حوزه کتاب است. جوایز نقش مهمی در ترویج کتابخوانی دارند. در گذشته ترویج و تبلیغ کتاب، حلقه مفقوده نشر بود اما امروز کتاب توسط خود مردم معرفی می‌شود و وزارتخانه نیز به برگزاری این جوایز اهتمام دارد.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد در پایان از خرید کتاب‌های برگزیده انتخاب کتاب سال برای اهدا به مناطق محروم خبر داد و گفت: به ۱۰ منطقه محروم استان کرمان نیز حواله‌های کتاب اهدا می‌شود.

انتهای پیام
captcha