راهکارهای ارتقای مسابقات قرآن بسیج از نگاه داوران یزدی
کد خبر: 4182747
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱
ایکنا گزارش می‌دهد

راهکارهای ارتقای مسابقات قرآن بسیج از نگاه داوران یزدی

سی‌اُمین دوره مسابقات قرآن و عترت بسیج با استقبال خوب مردم دارالعباده روبرو شد و بیش از 23 هزار نفر در سطح استان در این مسابقات ثبت‌نام کردند.

مسابقات قرآن بسیجسی‌اُمین دوره مسابقات قرآن و عترت بسیج با استقبال خوب مردم دارالعباده و دارالعلم استان یزد روبرو شد و بیش از 23 هزار نفر در سطح استان در این مسابقات ثبت‌نام کردند و این در حالی است که سهمیه استان در این دوره، 14 هزار و 500 نفر اعلام شده بود اما ثبت‌نام دو برابری رقم خورد.

این مسابقات در سه بخش فردی، گروهی و خانوادگی برگزار و برگزیدگان مرحله شهرستانی به استانی که در دو مرحله مقدماتی و نهایی برگزار شد، حضور یافتند و برگزیدگان مرحله نهایی این مسابقات در مرحله کشوری حضور یافته و در کنار متسابقان سایر استان‌ها به رقابت خواهند پرداخت.

ایکنای یزد، با تعدادی از شرکت‌کنندگان مرحله استانی و داوران سی‌اُمین دوره مسابقات قرآن و عترت بسیج به گفت‌وگو نشست که در ادامه می‌خوانید:

فضای مطلوب مسابقات 

محمدعلی خیراندیش، شرکت‌کننده حفظ 15 جزء که برای دومین مرتبه در این مسابقات شرکت می‌کند، در حاشیه این مسابقات به ایکنا گفت: مسابقات امسال به لحاظ سطح داوری، فضا و شیوه نسبت به سال قبل بهتر و مطلوب‌تر برگزار شد و همین کیفیت‌بخشی به مسابقات می‌تواند تشویق و انگیزه‌ای برای حضور در سال‌های بعد و افزایش شرکت‌کنندگان باشد.

وی بیان کرد: در کودکی در جلسات قرآن شرکت می‌کردم و همین باعث شد فعالیت قرآنی را در رشته قرائت و ترتیل آغاز کنم اما با توجه به اینکه در جلسات، حافظان نیز به ارائه حفظ می‌پرداختند، به این رشته هم علاقه‌مند شدم و توانستم 15 جزء قرآن را حفظ کنم و حافظ کل قرآن شوم.

علی نجفی، شرکت‌کننده رشته قرائت ترتیل در گروه زیر 16 سال نیز سطح مسابقات امسال نسبت به سال‌های قبل را بهتر توصیف کرد که فضای مسابقات در مکان بهتری رقم می‌خورد.

وی که از کودکی ترتیل را در جلسات حسین خسروی، قاری ممتاز استان یزد آموزش دیده، در این دوره از مسابقات حضور یافته و توانست بعد از مرحله شهرستانی و مقدماتی استانی، به مرحله نهایی راه پیدا کند که شرکت در مسابقات را محکی برای فعالیت‌های قرآنی دانست، علاوه بر اینکه می‌تواند انگیزه‌ای برای ادامه مسیر باشد.

مریم حسینی، شرکت‌کننده رشته حفظ 10 جزء نیز کیفیت مسابقات و فضای برگزاری را مطلوب‌تر از سال‌های قبل خواند و بیان کرد: حفظ قرآن را در مهد قرآن جوادالائمه آغاز کردم، هر چند در ابتدای مسیر سخت بود اما هر چه در این زمینه پیشرفت می‌کردم، هم حفظ راحت‌تر می‌شد هم با جذابیت بیشتری همراه بود.

نبود آموزش مشکلی اصلی مسابقات است

مهدی ملک‌ثابت، داور مسابقات در حاشیه مسابقات رشته‌های قرائت تقلیدی، تحقیق و اذان نیز به ایکنا گفت: سطح مسابقات در این رشته می‌توانست بهتر باشد، البته برخی نوجوانان که در رشته قرائت تقلیدی شرکت کرده بودند، در سطح بالا و اجرای خوبی داشتند.

وی با اشاره به اینکه برای ارتقای سطح شرکت‌کنندگان باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد و قبل از مسابقات آموزش مدنظر باشد افزود: نبود آموزش مشکل اصلی تمام مسابقات ما است که می‌تواند در قالب‌های آموزش آیین‌نامه مسابقات و دوره‌های آموزشی در رشته‌های مختلف مثل قرائت و ترتیل باشد.

ملک‌ثابت افزود: کمبود جلساتی که در سطح شهر برگزار می‌شود و حضور اساتیدی که باید در این جلسات حضور یابند و کمرنگ است، باعث می‌شود نه تنها سطح این مسابقات بلکه سایر مسابقاتی که برگزار می‌شود، از کیفیت لازم برخوردار نباشد. 

علی‌اکبر کاظمی، دیگر داور این مسابقات نیز معتقد است، نگاه مردمی حلقه مفقوده مسابقات است، به عنوان مثال در این مسابقات برای هر متسابق، نوبتی در نظر گرفته می‌شود که متأسفانه متسابق برای این مهم، ارزش قائل نیست و داور باید منتظر باشد تا متسابقی حضور یابد و لذا شوری که باید بر مسابقات حاکم باشد، وجود ندارد.

وی ادامه داد: نوبت دادن در مسابقات موفق نبوده و نیست و اگر متسابقان در ساعات برگزاری، حضور یافته و در کنار سایر متسابقان باشند، هم از تجربیات سایر متسابقان بهره‌مند شده و هم فضای حاکم بر مسابقات با شور بیشتری همراه است و هم تبلیغاتی برای حضور مردم خواهد بود.

کاظمی بیان کرد: در بخش قرائت تقلیدی نوجوانان آثار جذابی ارائه دادند و اگر با حضور هر چه بیشتر مردم انجام شود و مردم این تلاوت‌ها را بشنوند، شاید رسالت اصلی مسابقات که ترویج فرهنگ قرآنی باشد هرچه بهتر و بیشتر ادا می‌شود.

نگاه مردمی؛ حلقه مفقوده مسابقات قرآن

این داور قرآنی گفت: نقدی که بر این مسابقات وارد است، البته ما هم که به عنوان داور حضور داریم، حسی که باید منتقل شود منتقل نمی‌شود هرچند اقدام قابل تحسینی که در این مسابقات انجام می‌شود، وجود بخش خانوادگی است و ابتکاری جذاب بوده و قابل تحسین است اما نقدهایی هم وجود دارد. به عنوان مثال در رشته قرائت قرآن تفکیک سنی وجود نداشت و بعضاً قاریان با سابقه و قوی باید با نوجوانان رقابت می‌کردند که انگیزه نوجوانان را کاهش می‌دهد.

فاطمه تجملیان، داور مسابقات در رشته‌های حفظ و دعاخوانی صحیفه سجادیه، حفظ چهل حکمت نهج‌البلاغه، ترتیل و تحقیق در گروه بانوان نیز به ایکنا گفت: تعدد رشته‌ها در این مسابقات هم می‌تواند خوب باشد و هم می‌تواند تأثیری که مدنظر است، نداشته باشد و این پراکندگی باعث کاهش شرکت‌کننده در هر رشته خواهد شد و رقابت‌ها را بین افرادی که در یک رشته شرکت کردند، کم‌رنگ‌تر می‌کند.

تجملیان، سطح مسابقات را نسبتاً مطلوب خواند و بیان کرد: سطح مسابقات در این رشته‌ها خوب بود و تقریباً رقابت‌ها به هم نزدیک بودند و امیدوارم برگزیدگان این مرحله، در سطح کشوری حائز رتبه‌های برتر شوند. 

شهین ملکوتیان، دیگر داور این مسابقات، تنوع رشته‌ها بویژه بخش خانوادگی را قابل تحسین خواند و نقطه قوت این مسابقات را ایجاد بخش خانوادگی بیان کرد و گفت: سطح شرکت‌کنندگان می‌توانست بهتر باشد و می‌توان در این زمینه به جای خالی اطلاع‌رسانی صحیح اشاره کرد و  لذا پیشنهاد می‌شود در سال‌های آتی با اطلاع‌رسانی قوی‌تری همراه بوده و شاهد حضور قاریان ممتاز در این مسابقات باشیم، به عنوان مثال مسئولان امر می‌توانند ضمن تماس با مراکز و مجموعه‌های قرآنی، حضور قاریان و مرتلان برتر این مراکز را برای شرکت در مسابقات دعوت کنند.

وی ادامه داد: همچنین متولیان این مسابقات می‌توانند قبل از شروع مسابقات با مجموعه‌های قرآنی مثل مجمع قاریان و حافظان استان برای هرچه باشکوه برگزار شدن مسابقات استفاده کنند.

ضرورت حمایت مادی و معنوی از فعالان قرآن

مریم باقریان، دیگر داور قرآنی نیز اطلاع‌رسانی و تبلیغات شهری را یکی از مؤلفه‌های مهم در برگزاری باشکوه مسابقات بیان کرد و گفت: با توجه به اینکه گروه سنی زیر 16 سال در این مسابقات تعریف شده، می‌توان برای حضور پرشور نوجوانان با آموزش و پرورش و مدارس ارتباط برقرار کرد و حضور قاریان و مرتلان برتر نوجوان در این مسابقات را شاهد باشیم.

وی بر کشف استعدادها و حمایت مادی و معنوی از فعالان قرآنی تأکید کرد و گفت: برای جذب هر چه بیشتر به مسابقات قرآنی باید انگیزه ایجاد شود تا این قشر در این مسیر استمرار داشته و افراد جدیدی به فعالیت‌های قرآنی جذب شوند.

محمدرضا خوش‌قلب، دیگر داور این مسابقات نیز با اشاره به اینکه اولین اقدام برای اینکه مسابقات در سطح وسیعی برگزار شود، کارشناسی دقیق مسابقات در استان است گفت: قبل از مسابقات باید دبیرخانه به صورت قوی تشکیل و کارشناسان این حوزه ورود کنند و جوانب به صورت دقیق بررسی و سنجیده شود. 

وی بیان کرد: می‌توان از فعالان این عرصه برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر و ارتقای سطح مسابقات کمک گرفت و همچنین باید حمایت‌های شایسته‌ای از برگزیدگان مسابقات صورت گیرد تا انگیزه‌ای برای شرکت‌کنندگان و سایر اقشار باشد.

انتهای پیام
captcha