جامعه درک صحیحی از شغل کتابداری ندارد
کد خبر: 4182743
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

جامعه درک صحیحی از شغل کتابداری ندارد

مسئول کتابخانه بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: جامعه درک صحیحی از وظایف شغلی یک کتابدار ندارد و کار کتابدار در حد میز امانت دیده می‌شود، در صورتی که اگر تمام زنجیره‌های قبل از میز امانت به‌درستی در کنار هم قرار نگرفته باشد، کارایی کتابخانه زیر سؤال می‌رود.

مریم‌سادات محمدی مسئول کتابخانه بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشانمریم‌سادات محمدی، متولد ۱۳۶۴ در کاشان، حافظ کل قرآن کریم و دارای مدرک کارشناسی علم اطلاعات و دانش‌شناسی پزشکی است. وی مسئولیت کتابخانه بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان را بر عهده دارد. خبرنگار ایکنا از اصفهان به‌مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با وی گفت‌وگویی انجام داده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

ایکنا ـ خودتان را معرفی بفرمایید.

من حفظ کل قرآن را در طرحی شش ساله در سال ۹۷ و در مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان به پایان رساندم. تاکنون هم موفق شده‌ام که رتبه‌های اول دانشگاهی در رشته‌های تفسیر موضوعی و حفظ موضوعی قرآن را در جشنواره‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کاشان، رتبه چهارم کشوری در تفسیر موضوعی و رتبه‌های اول و دوم کشوری در رشته حفظ موضوعی قرآن در سال‌های گوناگون کاری کسب کنم.

مسئولیت کتابخانه بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان از سال ۹۹ تاکنون، مجموعه‌سازی، خرید و فهرست‌نویسی کتاب‌ها در حوزه موضوعی پیراپزشکی و نیز کتابداری میز امانت از سال ۸۶ تا ۹۹، فهرست‌نویسی تخصصی کتاب‌ها از سال ۹۶ تا ۱۴۰۱ و همچنین مسئولیت پرتال دانشکده پیراپزشکی کاشان از سال ۹۱ تا ۹۴ از جمله کارهایی بوده است که بر عهده داشته‌ام.

ایکنا ـ چرا رشته و شغل کتابداری را انتخاب کردید؟

من مدرک کارشناسی علم اطلاعات و دانش‌شناسی پزشکی را در سال ۸۶ از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اخذ کردم. این رشته را مشاور کنکور به من پیشنهاد داده بود؛ چون به رشته‌هایی علاقه داشتم که بازار شغلی مطمئنی داشته باشند. ورود به کتابخانه، احساس اینکه دانش من در این مجموعه کارایی دارد و البته محیط آرام و در عین حال پویای کتابخانه دانشگاهی، باعث علاقه و ماندگاری من در پست شغلی کتابدار در دانشگاه شد.

ایکنا ـ مهم‌ترین ویژگی یک کتابدار و سخت‌ترین بخش شغل کتابداری چیست؟

آگاهی از نیازهای جامعه مراجعه‌کننده به کتابخانه و حفظ پویایی مجموعه، از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کتابدار است؛ به‌علاوه در کتابخانه‌های تخصصی دانشگاهی، فهرست‌نویسی تحلیلی کتاب‌ها به‌منظور درج موضوعات کلیدواژه‌ای مناسب برای بازیابی صحیح کتاب‌هایی متناسب با نیاز مراجعان که در پی دانش تخصصی این رشته و به‌روز بودن با سایت‌های مرتبط مثل NLM برای کتاب‌های تخصصی پزشکی و سایت کتابخانه کنگره برای کتاب‌های غیرپزشکی مانند کتاب‌های رشته‌های مهندسی بهداشت، مذهبی و روانشناسی هستند، سخت‌ترین بخش شغل کتابداری است.

ایکنا ـ مهم‌ترین برکت حفظ قرآن برای شما چه بود؟

شاغل بودن و همزمان خانه‌داری و حفظ قرآن سخت بود؛ ولی برنامه‌ریزی و اعتقاد به برکت یافتن زمان از طریق حفظ قرآن باعث شد تا این مسیر دلچسب و شیرین باشد. همچنین مهم‌ترین برکت این کتاب آسمانی برای من، فعال شدن زنگ هشدارهای قرآن در امور خیر و شر روزمره بود؛ درواقع در هر مسیر و بزنگاه زندگی، آموزه‌هایی که از آیات وحی کسب کرده بودم، سبب می‌شد که با در نظر گرفتن آن تصمیم بگیرم و قدم در راه بگذارم.

ایکنا ـ دلنشین‌ترین آیه قرآن از دیدگاه شما چیست؟

آیه ۳۵ سوره نور که می‌فرماید: «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ؛ خداوند نور آسمان‌ها و زمين است و مثل نورش همانند چراغدانى است كه در آن چراغى پرفروغ باشد، آن چراغ در حبابى قرار گيرد، حبابى شفاف و درخشنده همچون ستاره‌اى فروزان، چراغى كه افروخته مى‌شود از روغن درخت پربركت زيتونى كه نه شرقى است و نه غربى؛ روغنش آنچنان صاف و خالص است كه نزديک است بدون تماس با آتش شعله‌ور شود؛ نورى است بر فراز نورى و خدا هركس را بخواهد، با نور خود هدايت مى‌كند و خدا براى مردم مثل‌ها مى‌زند و خداوند به هر چيزى داناست.»

ایکنا ـ نقش قرآن در زندگی شخصی و مهم‌ترین آموزه‌ای را که از قرآن کسب کردید و به کار می‌برید، شرح دهید.

دانستن مفهوم و تفسیر قرآن، تداعی و یادآوری موضوع آیات در کارهای روزانه، همچنین آشنایی با مربی قرآن در جریان حفظ و نیز پیدا کردن دوستانی خوب که هم‌اکنون نیز حضورشان در زندگی‌ام بسیار مؤثر است، از اصلی‌ترین نقش‌های قرآن در مسیر زندگی من محسوب می‌شود. یکی از آموزه‌های قرآن نیز که بسیار به آن توجه می‌کنم، صبوری در برابر تمسخر دیگران در امور دینی است، چنانکه خداوند در آیه ۱۱ سوره مزمل می‌فرماید: «وَذَرْنِي وَالْمُكَذِّبِينَ أُولِي النَّعْمَةِ وَمَهِّلْهُمْ قَلِيلًا؛ و مرا با تکذیب‌کنندگان توانگر و نازپرورده واگذار و آنان را اندکی مهلت ده.»

ایکنا ـ بهترین کتاب‌هایی که تاکنون مطالعه کرده‌اید، چیست و بهترین روز کاری شما چه روزی بوده است؟

کتاب‌های «سلام بر ابراهیم»، «دا» و «دالان بهشت» بسیار جذاب هستند و مطالعه آنها را به قشر جوان توصیه می‌کنم. کتاب اول راجع به شخصیت ابراهیم هادی، از شهدای بزرگ جنگ تحمیلی است. کتاب دوم هم در قالب رمان به شرح و تفصیل هشت سال دفاع مقدس می‌پردازد و کتاب سوم هم رمانی شیرین است که از آن درس‌های زیبایی کسب می‌کنیم. همچنین بهترین روز کاری برای من زمان‌هایی بوده که راهنمایی‌های شغلی کتابداری‌ام با دعای خیر مراجعه‌کننده در حقم همراه بوده است.

ایکنا ـ در مقام یک کتابدار، انتقاد یا پیشنهادی به جامعه‌های مرتبط با کتابخانه ندارید؟

جامعه درک صحیحی از وظایف شغلی یک کتابدار ندارد و کار کتابدار در حد میز امانت دیده می‌شود، در صورتی که اگر تمام زنجیره‌های قبل از میز امانت به‌درستی در کنار هم قرار نگرفته باشد، کارایی کتابخانه زیر سؤال می‌رود. امیدوارم درباره وظایف شغلی کتابداران و تکریم جایگاه آنان در جامعه تلاش بیشتری شود.

ایکنا ـ درصد ارتباط‌گیری مخاطبان با در نظر گرفتن رفتار یک کتابدار به نظر شما چقدر است؟

مهمترین ویژگی کتابدار میز امانت، ارتباط صمیمانه، محترمانه و البته قانونی با مخاطب مجموعه به شمار می‌رود. رفتار کتابداران در حفظ و افزایش شمار مراجعان، البته طبق تجربه 16 ساله کاری من، بسیار مؤثر و قابل توجه است، به‌خصوص در کتابخانه‌های دانشگاهی و با توجه به جمعیت جوان مراجعه‌کننده می‌توان بر این اصل، صحه گذاشت.

ایکنا ـ سخن پایانی.

تحلیل محتوایی قرآن نشان می‌دهد که واژه «کتاب» به اشکال گوناگون و با معانی لفظی و اصطلاحی، ۲۵۵ مرتبه در این کتاب مقدس تکرار شده است که به جایگاه والای کتاب اشاره دارد؛ پس ابتدا به کتاب آسمانی قرآن و سپس به کتاب و کتابخوانی اهمیت بیشتری بدهیم.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha