مفاهیم قرآنی را به زندگی مردم انتقال دهیم
کد خبر: 4182596
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
حجت‌الاسلام خاموشی:

مفاهیم قرآنی را به زندگی مردم انتقال دهیم

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: باید مفاهیم مهم قرآنی را کشف کنیم و در منظر اندیشمندان قرار داده و بعد با انتخاب درست به شکل سبدی به زندگی مردم انتقال دهیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کشور، در نشست خبری رونمایی از کتاب و پوستر طرح ملی حفظ موضوعی قرآن کریم با عنوان «مستورا» که صبح امروز شنبه، ۲۷ آبان‌ماه برگزار شد، ضمن تبریک به سازمان تبلیغات اسلامی جهت راه‌اندازی این طرح گفت: طرح مهم مستورا به معنی درگیر کردن مردم با مفاهیم قرآن است. البته اگر بخواهیم آن را در معنای گسترده‌تر ببینیم، همان سبک زندگی قرآنی است، به این معنی که انطباق زندگی خود، اجتماع و کشور را براساس آنچه که رضایتمندی خداست و در قرآن ابراز شده است، قرار دهیم.

وی ادامه داد: چرا ما امروز از مردم غزه باید دفاع کنیم؟ به این دلیل است که خدای متعال در سوره صف می‌فرماید: «لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفعَلُونَ»؛ مرحوم علامه طباطبایی در خصوص این آیه می‌فرماید، منظور خدای متعال جهاد است. این یعنی اگر یک نفر در صف مقدم قتال، در مقابل صهیونیسم دژخیم ایستاده، شما هم واکنش نشان دهید و اینگونه نباشد که چیزی نگویید، درد او را احساس نکنید و ابراز نظری در مورد درد او نداشته باشید.

‌رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: خدای متعال می‌گوید باید با دشمن قداره‌ در صف مسلمین دفاع کنید و مدافع مظلوم باشید. امام خمینی(ره) براساس همین داده‌های قرآنی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی فرمودند که ما با ادامه تبعیض‌ نژادی(آپارتاید آفریقای جنوبی) و رژیم غاصب صهیونیستی مخالف هستیم.

وی افزود: صهیونیست‌ها ابتدا هفت درصد از اراضی این سرزمین را می‌خرند، اما بعد با ایده بکش تا قدرتمند باشی هفتاد درصد سرزمین فلسطین را غصب می‌کنند و مانند هیتلر عمل کرده و در اردوگاه‌ها، قتل عام بسیاری را انجام می‌دهند.

رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ کشور با تاکید بر اینکه معرفت قرآنی ما سبب شد که نگاه سیاسی انقلاب اسلامی مرزبندی کاملاً جهانی به خود بگیرد، تصریح کرد: این نگاه موجب شد تا سبک زندگی انقلاب اسلامی در جهان معاصر تبلیغ و ترویج داده شود.

خاموشی با بیان اینکه در دست گرفتن تبلیغ معارف و حقایق قرآنی کاری ارزشمند است که سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن در دستور کار خودش قرار داده است، گفت: قرائت و حفظ قرآن، حتی توسعه کتابت، حفظ نسخ خطی و تمامی هنر‌های قرآنی همه و همه باید در خدمت مفاهیم قرآن باشد. همه باید در این مسیر باشد که ما قرآن را در نسل حاضر زنده کنیم؛ لذا انتظارمان بیش از این‌هاست و ما هم در بقاع متبرکه و ظرفیت‌های آن در خدمت این طرح خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه باید دقت نظر ما در ترجمه آیات انتخاب شده در این طرح در بهترین نوع خود باشد، گفت: مفاهیم بلند سبک زندگی قرآنی، اجتماعی، فردی و خانوادگی را قرآن به خوبی بیان می‌کند؛ اما نظام غرب این واژگان را  نمی‌فهمد و آن را برعکس معنا می‌کند.

رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کشور گفت: باید مفاهیم مهم قرآنی را کشف کنیم و در منظر اندیشمندان قرار دهیم و بعد با انتخاب درست به شکل سبد و بسته آموزشی به زندگی مردم انتقال دهیم. در این حوزه حلقه‌های قرآنی باید این مسیر را انتخاب کنند و در این مسیر پیش بروند؛ لذا طرح مستورا بسیار خوب و جذاب است و مسابقه‌ای هم که برای آن تعریف شده یک انگیزه را ایجاد کرده است.

وی در پایان اظهار کرد: سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان مجری طرح مستورا، پیشینه بسیار خوبی دارد که در زمان فعلی هم کارکرد بسیار خوبی در آن شکل گرفته است. خوشبختانه دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی هم به سازمان تبلیغات اسلامی منتقل شده است و لجستیک کامل کشور با سیاستگذاری و تفکر صحیح در این مسیر در اختیار این سازمان قرار گرفته است که امیدواریم به بهترین شکل مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha