حفظ قرآن زمینه تدبر در آیات را فراهم می‌کند
کد خبر: 4181934
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
در گفت‌و‌گو با ایکنا مطرح شد

حفظ قرآن زمینه تدبر در آیات را فراهم می‌کند

یک حافظ کل گفت: هدفم از حفظ قرآن، جلب رضایت پروردگار و تدبر بیشتر در آیات است؛ چون هنگامی که آیات قرآن را حفظ و هر روز تکرار و مرور می‌کنیم، سبب توجه افزون‌تر به آیات و مفهوم آنها و در نهایت، زمینه‌ساز تفکر و تدبر بیشتر می‌‌شود.

رضوان گودرزی حافظ کل قرآنرضوان گودرزی، متولد ١٣٧٧ از روستای دهریز شهر بروجرد و دانشجوی کارشناسی علوم قرآن و حدیث است که توانست طی سال تحفیظی ١۴٠١ ـ ١۴٠٢ در مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن و نهج‌البلاغه مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) کاشان، حافظ کل قرآن شود.

وی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، مشوق اصلی خود را برای حفظ قرآن، پدر و مادرش دانست و اظهار کرد: در این مسیر، به‌خصوص مادرم همواره من را تشویق کرد و بسیار دوست داشت که حافظ قرآن شوم.

گودرزی درباره دلیل انتخاب مؤسسه فرهنگی قرآنی امیرالمؤمنین(ع) کاشان برای حفظ قرآن گفت: حضور استادان برجسته و کشوری در این مؤسسه و موفقیت آن در تربیت حافظان موفق، من را بر آن داشت تا برای حفظ قرآن، مؤسسه امیرالمؤمنین(ع) را انتخاب کنم.

وی بیان کرد: هدفم از حفظ قرآن، جلب رضایت پروردگار و تدبر بیشتر در آیات است؛ چون هنگامی که آیات قرآن را حفظ و هر روز تکرار و مرور می‌کنیم؛ سبب توجه افزون‌تر به آیات و مفهوم آنها و در نهایت، زمینه‌ساز تفکر و تدبر بیشتر می‌‌شود.

این حافظ کل درباره تأثیر حفظ قرآن بر روند یادگیری دروس و دلنشین‌ترین آیه از دیدگاه خود گفت: از وقتی حفظ قرآن را شروع کردم، یادگیری درس‌ها برایم آسان‌تر شده است و مطالب را بسیار بهتر درک می‌کنم. همچنین آیه ۴۴ سوره غافر، «فَسَتَذكُرُونَ مَآ أَقُولُ لَكُمْ وَأُفَوِّضُ أَمْريٓ إِلَى ٱللَّهِ إِنَّ ٱللَّهَ بَصِيرُ بِٱلعِبَادِ؛ ‌پس به‌زودى آنچه را به سود شما مى‌گویم، متذکر خواهید شد. من اختیار کارم را به خدا واگذار مى‌کنم؛ زیرا خدا به بندگان بیناست»، برایم دلنشین‌تر است.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر بخواهد مشوقی برای دوستان خود باشد تا در مسیر حفظ قرآن قرار بگیرند، چه مطلبی برای آنها بیان می‌کند، توضیح داد: از برکات حفظ و تأثیرات آن در زندگی که خود شاهد آن بودم، برایشان می‌گویم و ضمن ایجاد انگیزه با قرائت احادیث مربوط به حفظ قرآن، تجربیات خود را در این زمینه نیز در اختیارشان قرار می‌دهم.

گودرزی در پایان پذیرفته شدنش در دانشکده علوم قرآنی را یکی از برکات حفظ قرآن دانست و در پاسخ به اینکه ویژگی‌های یک جوان موفق و خصوصیات یک خانواده اصیل ایرانی از دیدگاه او چیست، گفت: جوان موفق کسی است که از زمان و لحظات عمر خود به‌طور صحیح بهره‌برداری می‌کند و در زندگی نظم و برنامه‌ریزی دارد. از طرف دیگر، به نظرم، تلاوت قرآن در فضای خانواده و دورهمی‌های صمیمانه خانوادگی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که خانواده‌های ایرانی باید بر آن تأکید داشته باشند.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha