جهاد خدمت طلبه قرآنی
کد خبر: 4181878
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۸

جهاد خدمت طلبه قرآنی

محمدجواد نظریان، حافظ قرآن کریم است و برای کسانی که دوست دارند حافظ آیات وحی شوند بسیار دغدغه‌مند است و به همین خاطر ایده‌ای‌ به ذهنش می‌رسد و مصحفی برای حافظان قرآن طراحی می‌کند که علاقه‌مندان به حفظ قرآن کریم راحت‌تر بتوانند آیات را حفظ کنند.

قرآنوقتی یک جوان دهه هفتادی تمام دغدغه و فکرش می‌شود جهاد خدمت، آن هم خدمتی از نوع عشق و معنویت؛ خدمتی که نشئت گرفته از نور هدایت قرآن کریم است، با عشق راه خدمت به قرآن را انتخاب می‌کند و برای رسیدن به هدفش از جان و دل مایه می‌گذارد.

حجت‌الاسلام محمدجواد نظریان، یک فعال قرآنی و طلبه جوانی سطح چهار حوزه و یک نخبه قرآنی است، یکی از افتخارات ارزشی و قرآنی ملایر است که در حال تحصیل در قم بوده، اما در کنار درسش هم حافظ قرآن است و هم خدمت به کودکان و نوجوانان مناطق کمتر برخوردار به‌ویژه روستاها را نیز به‌صورت جهادی داشته است. علاوه بر این در حوزه خط نستعلیق، نقاشی، قالی‌بافی و همچنین شعر و داستان نیز فعالیت دارد و تاکنون دو کتاب داستان از وی منتشر شده و کتب دیگری را نیز در آستانه انتشار دارد.

او یکی از طلاب جوان و جهادی است که در روستاهای دورافتاده و محروم نیز توانسته به تعداد زیادی از کودکان قرآن آموزش‌ دهد.

نظریان با بیان اینکه متولد ۱۳۷۴ است و از سال ۸۹ وارد حوزه علمیه قم شده است به خبرنگار ایکنا از همدان گفت: با توجه به علاقه وافری که به دروس حوزه داشتم تصمیم گرفتم تحصیلات خود را در حوزه و لباس روحانیت داشته باشم. از همان کودکی در خانواده‌ای مذهبی با پدری زحمتکش و مادری با ایمان بزرگ شدم، ما سه فرزند پسر هستیم که یکی از برادرانم پزشک و برادر کوچکترم نیز پرستار است و همه تلاش خانواده بر این بوده که فرزندانی موفق در راه خدمت به جامعه باشند.

وی که حافظ قرآن کریم است برای کسانی که دوست دارند حافظ آیات وحی شوند بسیار دغدغه‌مند است و به همین خاطر ایده‌ای‌ به ذهنش می‌رسد و مصحفی برای حافظان قرآن طراحی می‌کند که علاقه‌مندان به حفظ قرآن کریم به راحتی بتوانند آیات را حفظ کنند، با اشاره به اینکه از اول طلبگی دغدغه حفظ قرآن را داشته است، گفت: با این وجود و علاقه‌مندی به حفظ نتوانستم در کنار درس‌های حوزه به این نعمت بزرگ هم برسم.

این فعال قرآن ملایری افزود: حاصل همه همتم در سال اول طلبگی حفظ حدود شش جزء قرآن شد که همان را هم برای خود موفقیتی می‌دانم، سال دوم درس خارج بودم که دوباره حفظ قرآن را شروع کردم ولی باز هم سنگینی کار سدی بین من و این اتفاق بزرگ بود.

طراحی مصحفی برای حفظ آسان قرآن  

وی بیان کرد: ایده دسته‌بندی آیات و شکل دادن خاص به صفحه‌ها به ذهنم رسید و چند جزء قرآن را به این شکل طراحی کردم. آن‌قدر کار آسان شد که با سرعت بیشتری توانستم حفظ را دنبال کنم و به فضل خدا حدود ۱۳ ماه قرآن را حفظ کردم.

نظریان تصریح کرد: در دوره حفظ که با شروع دوران کرونا فراغتی هم از بعضی کارها حاصل شده بود همه تلاشم را کردم که این کتاب در دسترس همه طالبان حفظ قرار بگیرد و به فضل خدا بعد از حدود سه سال تحقیق، طراحی و صفحه‌بندی و اخذ مجوزهای لازم انجام شد و نسخه الکترونیکی آن را به‌صورت رایگان منتشر کردم تا هر کس به هر شکلی که خواست بتواند استفاده کند. برای این کتاب راهنمایی هم طراحی کردم که چند ماه بعد از آن منتشر شد و لینک دانلود رایگان آن نیز در دسترس قرار گرفت.

وی تصریح کرد: قدری بعد از انتشار (مصحف حفظ) با دریافت پیشنهادات بعضی از دوستانم تصمیم گرفتم این کار را به شکلی دیگر نیز انجام دهم تا برای همه سلیقه‌ها قابل استفاده باشد. قرآن قبلی هر چند همه صفحاتش به حسب محتوا مطابق صفحات عثمان طه است، اما خط آن خط عثمان طه نیست و مقاطع موضوعی مثل همه کتاب‌های دنیا با شروع شدن از اول سطر از هم متمایز شده‌اند، اما در این کتاب از همان خط عثمان طه استفاده شده و مقاطع موضوعی با توجه به محتوای خاصشان با رنگ از هم متمایز شده‌اند.

این حافظ قرآن گفت: هر چند خود به شیوه اول معتقد بودم ولی خواستم کاری کنم که طالبان حفظ با دغدغه کمتری از مصحف حفظ استفاده کنند. جایگاه خاصی که خط عثمان طه در بین اهل قرآن پیدا کرده غیر قابل انکار است. ملاک دسته‌بندی آیات در هر یک از مصحف‌ها و توضیح معایب و مزایای استفاده از هر یک از شیوه‌ها برای اعمال دسته‌بندی در مقدمه هر کدام بیان شده، سعی شده تا حد امکان مختصر و مفید باشد، لذا حتما طالبان حفظ قبل از استفاده مقدمه را مطالعه کنند.

وی یادآور شد: مصحف حفظ دو نیز مثل کتاب‌های قبلی وقف عام شده و لینک دانلودش را در اختیار همه قرار داده‌ام تا هر عاشق قرآنی به هر شکل که خواست بتواند استفاده کنند. گاهی اوقات در امور مختلف برای اینکه مطلبی در ذهن بماند نیاز است آن مطلب به‌صورت یک تصویر، یا یک خاطره باشد که بسیار کمک‌کننده است، در حفظ قرآن نیز روال به این شکل است، حافظه تصویری بسیار مهم است، به‌ویژه در حفظ قرآن کریم در واقع تصویرسازی از آیات را با روش‌های مختلف داشتم.

نظریان گفت: علاقه‌مندان برای استفاده می‌توانند به لینک‌های زیر مراجعه کند، لینک کوتاه مصحف حفظ 2  https://my.uupload.ir/dl/n2v4E0jD لینک کوتاه مصحف حفظ https://my.uupload.ir/dl/Bvmp0zv9 لینک کوتاه راهنمای مصحف حفظ https://my.uupload.ir/dl/eyKkAVGX.

 فاطمه رحمتی

انتهای پیام
captcha